الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

تاخیر در روند تخلیه و بارگیری کالا از موجبات افزایش ظرفیت جهانی بنادر و ترمینال‌ها

صنعت حمل و نقل آنلاین: در حالی که ظرفیت جهانی بنادر و پایانه‌های بندری در حال افزایش است، ازدحام کشتی‌ها و تاخیر در روند تخلیه و بارگیری کالا یک خطر جدی برای عملکرد صنعت بنادر و دریانوردی است.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین به نقل از پورت استراتژی، آخرین گزارش فصلنامه شرکت مشاوره و تحقیقات دریانوردی Drewy نشان می‌دهد که بهبود ظرفیت بنادر جهانی در مقایسه با دوران پیش از کرونا روندی روبه رشد داشته است، اما از طرف دیگر میزان تردد کشتی‌ها و شناورها به پایانه‌های بندری و ازدحام آن‌ها در لنگرگاه‌ها نیز روندی صعودی داشته است و در ماه‌های اخیر از پروژه‌های پیش‌بینی شده برای افزایش ظرفیت بنادر، پیشی گرفته است.

النور هادلند؛ تحلیل‌گر ارشد شرکت Drewy در زمینه بنادر و پایانه‌ها، گفت: در بخش افزایش ظرفیت بنادر جهانی در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ شاهد بهبودی قابل توجهی بوده‌ایم ولی در مقابل توان جهانی بنادر در سال ۲۰۲۰ درحدود ۱,۲ درصد کاهش داشته است.

طبق گزارش این فصلنامه، پیش‌بینی می‌شود که عملیات بندری بین سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ به طور متوسط ۵ درصد رشد کند؛ رشد متوسط سه ماهه حمل و نقل جهانی در بنادر در سه ماهه دوم سال جاری نیز به ۷,۵ درصد رسیده است. در این میان انتظار می‌رود ظرفیت جهانی بنادر تا سال ۲۰۲۵ به ۱.۳۴ میلیارد TEU برسد.

همه‌گیری کرونا در سال گذشته روند دیجیتالی شدن و حرکت به سوی توسعه دیجیتال بنادر را تسریع کرده است؛ اپراتورها بندری به طور فزاینده‌ای با سیستم‌های جدید که امکان اشتراک‌گذاری و شفافیت اطلاعات را دارد، همکاری خود را آغاز کرده‌اند. دیجیتالی شدن می‌تواند موجب صرفه‌جویی در وقت و دستیابی به ظرفیت بیشتر در پایانه‌ها شود و همچنین افزایش بهره‌وری در بخش تخلیه و بارگیری کالا را به همراه داشته باشد.

 

مطالب رپورتاژ