بهینه سازی توسعه پایدار ارتقاء فناوری اطلاعات و نرم افزار سازمان بنادر و دریانوردی
الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

بهینه سازی؛ کلید توسعه پایدار بنادر

صنعت حمل و نقل آنلاین: ارتقاء فناوری اطلاعات و نرم افزار باید در کنار پروژه‌های زیربنایی مانند جایگزینی تجهیزات دیزلی یا نصب تجهیزات الکتریکی در بنادر، در نبرد کاهش انتشار CO2 مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین به نقل از پورت تکنولوژی، واقعیت این است که بهینه‌سازی در فناوری اطلاعات و نرم افزار می‌تواند مزایای خوبی را در یک زمان نسبتا کوتاه ارائه دهد، چنین سرمایه‌گذاری‌هایی، بدون نیاز به بازآموزی پرهزینه پرسنل و با اجرای بدون دردسر آنها در فرهنگ سازمانی حرکت سریع پایانه‌ها و بنادر به سمت اهداف پایدار را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، بهینه‌سازی در واقع انواع پروژه‌های زیرساختی را که قبلا مورد هدف قرار گرفته بودند را نیز غنی می‌کند.

الکس وانکل، مشاور ارشد INFORM  در مورد چگونگی بهینه‌سازی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار بنادر، گفت: بیشتر پایانه ها در بنادر بر روی پروژه‌های زیربنایی مانند جایگزینی تجهیزات دیزل یا استفاده از تجهیزات الکتریکی متمرکز شده‌اند. اینها هر دو نمونه‌های عالی پروژه‌هایی با نتایج پایداری قوی هستند. با این وجود، نمود نتایج این سرمایه‌گذاری‌های سنتی نسبتا آهسته است، مخصوصا زمانی که در مقام مقایسه با بهینه سازی فناوری اطلاعات و نرم افزار قرار می‌گیرند.

باید به این مساله توجه کرد که اگر تجهیزات در ترمینال بندری سوخت دیزل نمی‌سوزانند به این معنی نیست که کاهش کلی CO2 محقق شده است. بیشتر نیروی الکتریکی در سراسر جهان همچنان از سوخت های فسیلی تامین می شود؛ این مشکل به راحتی به بالادست سرایت کرده و در عین حال دومین مساله که پایداری در شبکه برق باشد را ایجاد خواهد کرد.

جایگزینی ناوگان دیزلی در بندر با ناوگان الکتریکی به احتمال زیاد انتشار کلی Co2 را کاهش نمی دهد. در این مثال، بهینه سازی خودروها و ناوگان بندری به اپراتورها اجازه می دهد تا حجم ناوگان خود را تا ۴۰ درصد در سطح پایدار کاهش دهند.

این امر نه تنها مقدار قابل توجهی از تولید CO2 در محل را کاهش می‌دهد، بلکه میزان تجهیزات مورد نیاز و متعاقبا هزینه تجهیزات مذکور را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

بدون شک راه حل‌هایی مانند هوش مصنوعی و اتوماسیون می‌توانند مسیری روشن برای دستیابی به اهداف سبز و پایدار ارائه دهند. با این حال، آنچه در بحث پایداری اغلب نادیده گرفته می‌شود، تأثیر فناوری‌های نوظهور بر کاربران است. ثابت شده است که راه‌حل‌های جدید بهینه سازی به اجرای موفق‌تر پروژه‌های اتوماسیون کمک می‌کند و این پروژه‌ها، هنگامی که به خوبی انجام شوند، سطح استرس کاربران را کاهش می‌دهند.

به عنوان مثال، اپراتورهای جرثقیل که با برنامه‌های درنظر گرفته شده برای بهینه سازی جرثقیل کار می‌کنند، به طور معمول هنگام کار با توصیه‌های لازم، سطح استرس کاری کمتری را تجربه می‌کنند. داده‌ها همچنین نشان می‌دهد بهینه سازی جرثقیل‌های بندری میزان تولید دی اکسید کربن را تا ۱۵۷۰ تن در عملیات RTG کاهش می‌دهد.

 

مطالب رپورتاژ