Cargo ship in import export and business logistic, Logistic and transportation of International Container Cargo ship in the open sea.
الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

روش‌های متداول حمل و نقل با کانتینر

Cargo ship in import export and business logistic, Logistic and transportation of International Container Cargo ship in the open sea.
Cargo ship in import export and business logistic, Logistic and transportation of International Container Cargo ship in the open sea.

روش های حمل و نقل متداول

هنگام صادرات محصول به سرتاسر جهان باید روش‌های مختلفی برای حمل و نقل در نظر گرفته شود. انتخاب هر کدام از روش‌ها به عواملی مثل اندازه‌ی بسته بندی محصول، اندازه‌ی متر مکعب و یا وزن کل محصولات بستگی دارد. یکی از این روش‌ها حمل و نقل با کانتینر است.

کانتینرهای حمل و نقل 20 فوتی( GP مصارف عمومی  )

کانتینرهای 20 فوتی مقرون به صرفه‌ترین راه برای تحویل کالا به خریدار است که به عنوان کانتینرهای 20 فوتی شناخته می‌شوند. در این کانتینرها محصولات معمولا در داخل کارتن بسته بندی می‌شوند، سپس کارتن‌ها بر روی پالت روی هم انباشه می‌شوند و برای حمل و نقل به کانتینرها منتقل می‌شوند.

روش رایج چیدمان محموله، دو پالت در ارتفاع، دو پالت در عرض، ۸ پالت در عمق و مجموعا ۱۶ پالت در کل کانتینر است.

کانتینرهای حمل و نقل 40 فوتی( GP مصارف عمومی)

کانتینرهای 40 فوتی حمل و نقل در واقع همان کانتینرهای 20 فوتی هستند که طول آن ها دو برابر شده است. بنابراین طول آن‌ها 40 فوت است و می‌توانند دو برابر بار را در خود جای دهند. بنابراین حمل و نقل با کانتینر 40 فوتی به جابجایی کالاهای بیشتری منجر خواهد شد.

کانتینرهای حمل و نقل( 40 فوتی HC ارتفاع دار)

کانتینرهای حمل و نقل 40 فوتی  (HC) در واقع همان کانتینرهای 40 فوتی (GP) است، با این تفاوت که 40 فوتی (HC) حدودا 40 سانتی متر از 40 فوتی (GP) بلندتر است.

این ویژگی باعث می‌شود حدودا 10 تا 15 درصد بار بیشتری در کانتینرهای 40 فوتی (HC) بارگیری شود. همچنین این ویژگی باعث می‌شود بارهایی که با اَشکال مختلفی تولید شده اند نیز، بتوانند در آن‌ها بارگیری شوند: همان بارهایی که در کانتینرهای 40 فوتی (GP) قابلیت بارگیری نداشته‌اند.

محموله‌های  LCLبارگیری کمتر از ظرفیت کانتینر (Less than container load)

روش‌های حمل و نقل LCL یکی از روش‌های حمل و نقل با کانتینر است که برای بارهای کوچک استفاده می‌شود. زمانی که اندازه کلی کالاهای صادراتی آن قدر بزرگ نیست که کانتینر 20 فوتی  را پر کند، از این روش استفاده می‌شود.

زمانی‌که از حمل و نقل LCL استفاده می‌شود، کالاها همچنان در کانتینر حمل و نقل 20 فوتی بارگیری و حمل می‌شوند، با این تفاوت که کالاهای دیگری نیز به عنوان محموله‌ی مهمان در همان کانتینر بارگیری می‌شود. این کار برای پر کردن کانتینر و استفاده‌ی حداکثری از ظرفیت آن است (یک کانتینر یکپارچه). در این روش بسته به اندازه یا وزن کلی محصول، هزینه حمل و نقل محاسبه می‌شود. اگر حمل و نقل به صورت پالت باشد، هزینه بیشتری در هنگام حمل، بارگیری و تخلیه محاسبه خواهد شد.

سیستم باربری Breakbulk

سیستم حمل و نقل Breakbulk برای محموله‌های بزرگی که قابل جا دادن در کانتینرهای حمل و نقل نیستند، استفاده می شود و روش چندان محبوبی نیست و دلیل عدم محبوبیت آن تعداد کمِ محموله‌های عظیم الجثه است، پس در طول سال موارد کمی نیاز به جابجایی به روش Breakbulk دارند.

هر محموله‌ای که از نظر طول، عرض یا ارتفاع از یک کانتینر 40 فوتی بزرگ تر باشد، با روش باربری Breakbulk حمل می‌شود. ماشین آلات سنگین و بزرگ، قایق‌ها و قطعات فولادی از جمله کالاهایی هستند که با روش حمل و نقل Breakbulk به سراسر جهان حمل می‌شوند.

 

مطالب رپورتاژ