چشم­ انداز توسعه پنج ساله شهر فرودگاهی امام (ره)

صنعت حمل و نقل آنلاین: دکتر شهرام آدم­نژاد رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در نشست خبری با رسانه ها از تهیه طرح جامع برای توسعه­ی شهر فرودگاهی و منطقه هوانوردی فرودگاه امام توسط مشاوران هلندی خبر داد و خاطر نشان کرد در واقع این طرح جامع نقشه راهی برای پنج سال آینده خواهد بود. بر همین اساس فضایی بالغ بر 240 هکتار در نظر گرفته شده تا زیرساخت­های مهمی چون بندر خشک، پهنه­ی لجستیک، منطقه­ی آزاد، مجتمع خدمات رفاهی و تجاری، پهنه­ی سایبری و همچنین دو نیروگاه با ظرفیت 35 مگاواتی احداث شود. هزینه احداث این زیرساخت­ها حدود 250 میلیارد تومان برآورد شده که طی 18 ماه به انجام خواهد رسید. توسعه­ محدوده پیشران منطقه آزاد شرکت شهر فرودگاهی امام در خرداد ماه سال جاری آغازمی شود. طی ماههای اخیر مطالعات بسیار خوبی برای طرح توسعه شهر فرودگاهی انجام پذیرفته که می­تواند چشم­انداز مطلوبی را برای پنج سال آینده ترسیم کند. یکی از اتفاقات مهم که در این شرکت روی داد طرح جامع شهر فرودگاهی و منطقه هوانوردی تهیه شده که برای تأیید نهایی و اخذ مجوز به اعضای مجمع تقدیم شده است. این طرح نشانگر این مهم است که نقشه­ی راهی برای پنج سال آینده داشته باشیم و بدانیم چه کارهایی را باید طی این پنج سال انجام دهیم. گزینه­ های متعددی برای طرح توسعه­ی شهر فرودگاهی وجود دارد. اما باید توجه شود که هسته­ی اصلی شهر فرودگاهی خود فرودگاه است. یعنی اگر طرحی برای توسعه وجود دارد بایستی مبتنی بر فرودگاه و صنعت حمل و نقل هوایی شکل بگیرد زیرا در غیراین صورت امکان دارد آزمایش سرزمینی منطقه دچار مشکل شود. وی با تأکید بر این که وجود مدل های مختلف حمل و نقلی از مزیت­های مهم این منطقه محسوب می­شود خاطر نشان کرد: از آنجایی که این شهر فرودگاهی نزدیک به پایتخت قرار دارد به جز حمل و نقل دریایی تمام مدل های حمل و نقلی در اینجا وجود دارد. مطالعه­ی خط ریلی غرب به شرق شهر فرودگاهی آغاز شده و احتمالاً تا سال آینده بخش اعظم آن به اتمام می­رسد. واقعیت این است که اگر بخواهیم بر روی مفاهیم لجستیک صحبت کنیم حتماً بایستی یک سری قواعد و استانداردهای بین­المللی را رعایت کنیم که یکی از آنها حمل و نقل ریلی است، تولید و توزیع کالا در اینجا بسیار دارای اهمیت است. در حوزه لجستیک باید برنامه­­های متعدد اجرا شود چرا که لجستیک فقط به مثابه انبارداری نیست. شهر فرودگاهی امام بایستی به یک مرکز خدمات حمل و نقل هوایی و موتور اقتصادی برای تهران، کشور منطقه از طریق تسهیل حمل و نقل هوایی و خدمات مربوطه تبدیل شود و به عنوان یک پلت فرم ترکیبی لجستیکی عمل کرده و پشتیبانی برای فرودگاه باشد. این چشم­انداز تعیین شده برای شهر فرودگاهی امام خمینی است.

دکتر آدم­نژاد با اشاره به فراخوان برای جلب سرمایه­ گذاری در شهر فرودگاهی امام تأکید کرد: تاکنون تعداد زیادی از سرمایه ­گذاران اعلام آمادگی کرده ­اند و در حال طی روند اداری هستند. زنجیره­ی راه­اندازی شهر فرودگاهی دارای سه مرحله بهم پیوسته است. بحث ایجاد و استقرار سازمان شهر فرودگاهی که اساسنامه و ساختار شرکت محسوب می­شود اولین مرحله­ی این زنجیره است. بحث دوم لجستیک است که در تلاش هستیم ادبیات درست و بین­ المللی را با بازیگران اصلی در حوزه لجستیک به انجام برسانیم. مرحله­ی سوم هم مطرح شدن و برجسته شدن فرودگاه در نقشه­ی جهانی و منطقه است که پس از وارد شدن به این زنجیره عملی خواهد شد. در فاز اول فضای 240 هکتاری را اختصاص داده­ایم که بندر خشک، پهنه­ی لجستیک، فضای منطقه­ی آزاد، مجموعه­ی خدمات رفاهی و تجاری، پهنه­ی سایبری یا هوشمند در آن ایجاد می­شود. برای احداث این طرحها تاکنون تعداد 40 پیمانکار اعلام آمادگی کرده­اند و برآورد می­کنیم برای ایجاد این زیرساختها حدود ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شود و ۱۸ ماه هم زمان ببرد. احداث راههای ارتباطی و دسترسی، شبکه­های آب، برق و گاز از جمله این زیرساختها محسوب می­شود.

در خرداد ماه سال جاری فراخوان سرمایه ­گذاری احداث نیروگاه 25 مگاواتی فسیلی و نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی برای منطقه­ی آزاد فرودگاه امام اعلام خواهد شد. با استفاده از این نیروگاه ها جدای از برق مورد نیاز شهر فرودگاهی، بخشی از برق مورد نیاز شهر تهران نیز تأمین خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به ظرفیت سالیانه 6 میلیون نفری فرودگاه امام، هم اکنون شاهد هستیم این فرودگاه به بیش از ده میلیون نفر ارایه خدمات می­دهد. در تلاش هستیم تابستان سال جاری با افتتاح فرودگاه سلام ظرفیت فرودگاه امام را تا 5 میلیون نفر افزایش دهیم. همچنین پروژه ترمینال ایرانشهر شروع خواهد شد. که در فاز اول آن ظرفیت به فرودگاه به 25 میلیون و در فاز نهایی به 90 میلیون نفر افزایش خواهد یافت. دکتر آدم­نژاد رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی موقعیت استراتژیک شهر فرودگاهی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: شهر فرودگاهی در مرکز جمعیت 30 میلیونی واقع شده و نزدیکترین منطقه­ آزاد کشور به پایتخت محسوب می ­شود. در نظر داریم فراخوان سرمایه­گذاری در فاز پیشران منطقه­ی آزاد را تا پایان بهار 97 اعلام کنیم که در این فاز برج دفاتر اداری و تجاری، مرکز فناوری­های برتر، مرکز صنایع خلاق، مجتمع فرهنگی هنری و انبارهای لجستیک احداث خواهد شد.

 

مطالب رپورتاژ