در صنعت فرودگاهی با هیچ چالشی مواجه نمی­ شویم

صنعت حمل و نقل آنلاین: نشست مطبوعاتی بهره ­برداری از پروژه­های طرح توسعه فرودگاه گرگان با حضور دکتر رحمت ­اله مه­آبادی رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران، دکتر باقریان معاون عملیات فرودگاهی، اسفندیاری قائم­مقام مدیرعامل و مهندس رامین آذری مدیرکل فرودگاه های استان گلستان ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری در سالن اجتماعات فرودگاه گرگان برگزار شد. دکتر مه­آبادی ضمن ارایه عملکرد شرکت فرودگاه­ها در جمع خبرنگاران اعزامی از تهران و خبرنگاران استان گلستان تأکید کرد با خروج کشور آمریکا از برجام صنعت فرودگاهی کشور با هیچگونه چالشی مواجه نخواهد شد. همچنین مهندس آذری مدیرکل فرودگاه­های استان گلستان در این نشست از رشد 48 درصدی نشست و برخاست هواپیماها و رشد ۳۲ درصدی اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه گرگان خبر داد.

دکتر رحمت­اله مه­آبادی رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران در این نشست خبری ضمن اعلام رشد ۸ درصدی اعزام و پذیرش مسافر در سال ۹۶ افزود: در سال ۹۶ بالغ بر 246/562/61 نفر مسافر در فرودگاه­های کشور ثبت کرده­ایم که از این میزان بیش از 92 درصد در فرودگاه­های تحت مالکیت شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران انجام پذیرفته است. اگر این آمار را با عملکرد پایان اسفند ۹۵ مقایسه کنیم ملاحظه می­شود حدود ۷ درصد اعزام و پذیرش مسافر و حدود ۸ درصد در نشست و برخاست با رشد مواجه بوده­ایم. همچنین در حوزه­ حمل و نقل بار هوایی نیز بالغ بر ۹ درصد رشد داشته­ایم. توجه داشته باشید تاکنون هیچ تقاضایی را برای افزایش پروازها از سوی شرکت­های هواپیمایی بی­پاسخ نگذاشته­ایم. بنابراین وظیفه­ سنگینی برای پاسخ­گویی در شرکت فرودگاه­ها در هر دو حوزه­ ناوبری هوایی و زیرساخت­های فرودگاهی و تجهیزات سامانه­های مربوطه بر عهده داشته­ایم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران وجود پروژه­های نیمه تمام در فرودگاه­های کشور را یکی از دغدغه­های دولت و وزارت راه و شهرسازی برشمرد و گفت: پروژه­هایی در شرکت فرودگاه­ها وجود داشت که قدمت 16 ساله داشتند اما امروز با صراحت اعلام می­کنم در پایان سال ۹۷ جشن اتمام همه طرح­های نیمه تمام این شرکت را برگزار خواهیم کرد و هیچ پروژه­ نیمه تمامی باقی نمی­ماند. ناگفته نماند مجبور بودیم علیرغم اینکه پروژه­ها هیچ پیشرفتی نداشتند هزینه­های تأخیر را به پیمانکاران پرداخت کنیم. باید تأکید کنم فقط در سال جاری بالغ بر 450 میلیارد تومان پروژه را به بهره­برداری رساندیم. در همین فرودگاه گرگان فقط طی دو سال گذشته تعداد ۱۰ پروژه به بهره­برداری رساندیم. این پروژه­ها بالغ بر۷۰ میلیارد تومان هزینه در برداشته است.

رییس هیأت مدیره شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران از نصب و راه­اندازی پیشرفته­ترین سامانه­های ناوبری موجود در کشور و در دنیا در فرودگاه گرگان خبر داد و تأکید کرد: در فرودگاه گرگان سامانه ناوبری هوایی ناقص بود و به دلیل بدی آب و هوا بسیاری از پروازها با مشکل مواجه بودند و نیز با محدودیت بهره­برداری از فرودگاه مواجه بودیم. همچنین نشست برخاست­ها و ناوبری در فرودگاه گرگان تثبیت نشده بود اما اکنون دارای سامانه­های پیشرفته و کامل است. بنابراین با نصب این سامانه­ها فرودگاه گرگان تا دو دهه­ آینده نیاز به هیچگونه طرح توسعه­ای نخواهد داشت.

دکتر مه­آبادی اتمام طرح و اجرای قانون کاداستر در شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران را به عنوان یکی از بزرگترین دستگاه­های اجرایی در کشور گام مهمی عنوان کرد و افزود: شرکت فرودگاه­ها اولین دستگاه اجرایی در کشور است که ظرف 5/1 سال کلیه املاک خود را شفاف کرده و تا تکمیل این طرح طی سه ماه آینده سند مالکیت برای کلیه فرودگاه­های کشور صادر خواهد شد. اجرای این طرح جلوه­ای از فعالیت فراقوه­ای بود تا دیگر شاهد پدیده­ شوم زمین­خواری و فساد ناشی از آن نباشیم. از سوی دیگر طرح ارتقای خدمات مسافری که از دو سال قبل آغاز شده، به تمام فرودگاه­های کشور تسری خواهد یافت و در این راستا فرودگاه شیراز نیز به عنوان سومین فرودگاه وارد تراز جهانی می­شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران فرودگاه امام را تنها فرودگاه تجاری در کشور ذکر کرد و گفت: به عنوان مثال در فرودگاه گرگان حدود ۱۴ میلیارد تومان هزینه­های جاری و به­سازی بوده اما درآمد آن حدود ۵ میلیارد تومان بوده است یا فرودگاه بین­المللی مهرآباد با بیش از 450 پرواز روزانه قادر نیست هزینه­های جاری خود را کسب کند. بنابراین فقط فرودگاه امام توانایی تأمین هزینه­های خود را دارد. یکی از دلایل این امر این است که تعرفه­های فرودگاه­ها واقعی نیست و فرودگاه­ها باید خود را اداره کنند. دولت با سیاست­های اتخاذ شده عوارض خروج از کشور را افزایش داد در حالی که شرکت فرودگاه­ها باید هزینه­ آن را پرداخت کند. در واقع تعرفه­های ناوبری هوایی علیرغم آزادسازی قیمت­ها و افزایش نرخ بلیت سه سال است که افزایش نداشته است اما هر روز شاهد افزایش کیفیت خدمات به مسافران در فرودگاه­های کشور بوده­ایم.

رییس هیأت مدیره­ شرکت فرودگاه­های کشور با اشاره به خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: ما همواره رفع تحریم­ها را موقت دیده­ایم و به صراحت می­گویم در هیچ یک از حوزه­ها چالشی که بتواند موجب اختلال حمل و نقل هوایی شود، نخواهیم داشت و از این بابت هیچ آسیبی نخواهیم دید. از یک جنبه خریدهای مورد نیاز فرودگاه­ها را انجام داده­ایم و آنها را وارد کرده و در حال نصب هستیم. بنابراین خاطر نشان می­کنم در حوزه ناوبری و عملیاتی هیچگونه مشکلی وجود ندارد. از سوی دیگر با توجه به منویات مقام معظم رهبری با مشارکت شرکت­های دانش بنیان برای تأمین نیازهای این صنعت درگاه مشترکی با سازمان­های علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد کردیم که نسبت به ساخت و تأمین تجهیزات مورد نیاز فرودگاه­های کشور گام­های اساسی برداشته شود.

در سال جاری حداقل یک هزار میلیارد تومان برای خرید و نصب تجهیزات ناوبری و فرودگاهی از محل درآمد شرکت فرودگاه­ها اختصاص داده­ایم که در تاریخ کشور بی­سابقه است.

مهندس رامین آذری مدیرکل فرودگاه­های استان گلستان از افزایش مقاصد پروازی فرودگاه گرگان از سه مقصد پروازی به پنج مقصد پروازی خبر داد و گفت: تا سال 95 از فرودگاه گرگان فقط به شهرهای زاهدان، مشهد و تهران برنامه­های پروازی انجام می­شد اما در حال حاضر به دو مسیر کیش و بندرعباس پرواز برنامه­ای را افزایش داده­ایم. همچنین به دو مسیر اصفهان و رشت نیز برنامه­ پروازهای فصلی را اضافه کرده­ایم. از سوی دیگر فرودگاه گرگان در طول سال­های اخیر جز پروازهای حج و عتبات عالیات دارای پرواز برنامه­ای دایمی نبوده اما در نظر داریم از تابستان امسال یک برنامه پروازی جدید از مسیر گرگان به باکو برقرار کنیم. همچنین این آمادگی وجود دارد تا علاوه بر کشور آذربایجان به کشور ترکمنستان هم پرواز برنامه­ای برقرار شود ولی به دلیل فرآیند دشوار دریافت ویزا تاکنون این اتفاق اجرایی نشده است.

مدیرکل فرودگاه­های استان گلستان رشد پروازی فرودگاه گرگان را نسبت به سال 95 بالغ بر 48 درصد عنوان کرد و افزود: خوشبختانه از نظر تعداد پرواز در سال95 که 2747 نفر بوده در سال 96 به 4073 پرواز دست یافتیم و در اعزام و پذیرش مسافر هم طی سال ۹۶ بالغ بر 295 هزار نفر مسافر را جابجا کرده­ایم که ۳۲ درصد رشد نشان می­دهد. در خصوص جابجایی بار هوایی نیز ۴۵ درصد رشد را به ثبت رسانده­ایم. درباره­ فرودگاه کلاله با برنامه­ریزی­های صورت گرفته از ابتدای سال جاری پروازهای آن آغاز شده و هم اکنون شرکت هواپیمایی ایران ایر دو پرواز هفتگی به مقصد این فرودگاه را در دستور کار قرار داده است. باید خاطر نشان کنم فرودگاه کلاله دارای شرایط مناسبی برای جذب گردشگر است که در صورت تقاضا امکان افزایش تعداد پروازها را در خود خواهد داشت.

مهندس آذری از فرودگاه گرگان به عنوان پایگاه اصلی شرکت هواپیمایی پویا ایر نام برد و تصریح کرد: در سالی که گذشت طرح توسعه و تجهیز فرودگاه گرگان در دستور کار قرار گرفت که بر این اساس نسبت به نصب سیستم کمک ناوبری ILS با هزینه­ای بالغ بر ۵ میلیارد تومان اقدام شد. همچنین سیستم DVOR به مبلغ سه میلیارد تومان و اجرای سیستم چراغ­های تقرب دقیق باند فرودگاه نیز با هزینه­ سه میلیارد تومان انجام پذیرفته است.

در حال حاضر به جز شرکت پویا ایر تعداد ۶ شرکت هواپیمایی در این فرودگاه فعال هستند. با توجه به طرح توسعه­ای که در این فرودگاه به اجرا درآمده رتبه فرودگاه گرگان از 23 به رتبه ۱۱ فرودگاهی رسیده است. البته در سال ۹۶ حدود ۳۷ میلیارد تومان صرف هزینه­های سرمایه­گذاری جاری شده اما فقط ۶ میلیارد تومان درآمد کسب کرده­ایم. هر چند نگاه ما به فرودگاه به مثابه یک بنگاه اقتصادی نیست. در تلاش هستیم ترمینال جدید مسافری این فرودگاه با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد طی سال جاری به افتتاح برسد که تاکنون حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. تعداد پروازهای فرودگاه گرگان در گذشته تعداد ۳۴ پرواز بوده که اکنون این تعداد به ۸۶ پرواز در هفته افزایش یافته است.

 

در صنعت فرودگاهی با هیچ چالشی مواجه نمی­ شویم

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ