ویژگی های ایرباس 321

صنعت حمل و نقل آنلاین: شرکت هواپیمایی “شرکت هواپیمایی”هما” به عنوان هواپیمایی ملی ایران پس ا زسال ها موفق به دریافت  یک فروند هواپیمای ایرباس 321 شد تا طلسم تحریم ها رسما شکسته شود.

ایرباس 320 ، پرتقاضا ترین هواپیمای شرکت ایر باس است که تا کنون برای این مدل حدود 3 هزار تقاضا از شرکت های مختلف هواپیمایی دریافت کرده است در این میان ایرباس 321 بزرگ ترین عضو خانواده ایرباس 320  به شمار می رود  که به دلیل بدنه کشیده و تعداد زیاد صندلی ها، با این که از نظر دسته بندی در میان هواپیماهای تک راهرو( باریک پیکر) قرار می گیرد اما به دلیل گنجایش 190 نفری (در دو کلاس پروازی) ظرفیتی نزدیک به هواپیماهای کوچک پهن پیکر دارد. همین عامل در کنار برد عملیاتی هفت هزار کیلومتری ، این هواپیما را از نظر توان عملیاتی قدرتمند ترین عضو خانواده هواپیماهای ایرباس 320 قرار داده است. این هواپیما، هم می تواند مسیرهای پرمسافر داخلی را پوشش دهد و هم می تواند  از پس پرواز های زیر 200 مسافر تا کشورهای اروپای غربی بر اید. البته ایران ایر اعلام کرده است . ابتدا از  این هواپیماها برای مسیرهای داخلی استفاده خواهد کرد. ایران در قرار داد با ایرباس سفارش 46 فروند از خانواده ایرباس 320 را داده که 22 فروند از نوع ” سی ای او” و 24 فروند از نوع پیش رفته تر “نئو” است.

اولین مدل تحویلی به ایران ایر هم در دسته “سی ای او” قرار می گیرد که نسبت به مدل نئو قدیمی تر است. خانواده ایرباس 320 شامل چهار مدل 318،319،320 و 321 است . ایرباس 320 ظرفیت  تعداد 107، ایرباس 319 تعداد 124 ،ایرباس 320 تعداد 150 و ایرباس 321 تعداد 190 مسافر را در دو کلاس پروازی دارند . برد عملیاتی هر سه هواپیما تا هفت هزار کیلومتر است و با این برد می توانند مسیرهای کم مسافر در اروپا و داخل ایران را پوشش دهند. از این نظر این سری هواپیما قابلیت انعطاف زیادی به ایران ایر می دهد چرا که می تواند بخش قابل توجهی از نیاز های داخلی ، پرواز های کشورهای همسایه ایران و پرواز های  کم مسافر اروپایی را پوشش دهد. طول این هواپیماها   در مدل 318  حدود 31 متر ،در مدل 319 حدود 33 متر ، در مدل 320 حدود 37 متر و در مدل 321 حدود 44 متر است. حداکثر سرعت ایرباس 321 که تحویل ایران ایر شده 870 کیلومتر در ساعت است. ولی در هواپیماهای مسافربری اصلی ترین و کلیدی ترین بخش ، موتور آن است و یکی از مواردی که فروش هواپیما را به ایران مشروط به اجازه دولت امریکا کرده همین موتور است. تمامی سازندگان موتور هواپیما یا امریکایی هستند و یا قطعات اصلی انها  از شرکت های امریکایی تامین می شود . در هواپیماهای خانواده ایرباس 320  نیز  حدود 10 درصد از قیمت هواپیما را موتور ان شامل می شود.

موتورهای گوناگونی  در خانواده ایرباس 320 مورد استفاده قرا رمی گیرد از موتورهای ساخت “پرت اند ویتنی” امریکا تا رولز رویس بریتانیا. ولی موتور ایرباس  321 ایران ایر ساخت شرکت سی اف ام است . این موتور که ” سی اف ام 56″ نام دارد یکی از موفق ترین موتورهای ” توربو فن” جهان است.

موتورهای استفاده شده در ایرباس 321 متنوع هستند اما پرکارترین موتور ها در سری “سی ای او” از نوع ” سی اف ام 56 ” است. این موتور را می توان یک موتور امریکایی – فرانسوی به حساب اورد چرا که شرکت ” سی اف ام” یک  شرکت مشترک بین جنرا ل الکتریک  امریکا و شرکت سفران فرانسه است. موتور ” سی اف ام 56″ مشهور ترین و قابل اعتما د ترین موتورهای هوپیما در جهان بوده      که از سال 1974 تا کنون در حال تولید و استفاده است به طوری که در این مدت  بیش از 5  باربه روز شده و توسعه یافته است. موتور دیگری که در خانواده 320 و در سری جدید “نئو” استفاده می شود مدل ” پی دبلیو 100 جی ” است . این موتور ساخت شرکت امریکایی ” پرت اند ویتنی ” رقیب سر سخت شرکت ” سی اف ام” است. البته در سری جدید خانواده 320 معروف به ” نئو” تمامی موتورها از نوع ” پی دبلیو 100 جی” شرکت ” پرت اند ویتنی ”  نیستند بلکه شرکت “سی اف ام” نیز در این مدت موتور مدل “لیپ” را ارائه داده است. موتورهای  ارائه شده در سری ” نئو” بیست درصد قدرت بیش ترداشته  و 15 درصد سوخت کم تر نسبت به موتورهای “سی ای او” استفاده می کنند .

البته مشخص نیست  در 24 فروند ایرباس خانواده 320 نئو سفارش داده شده توسط ایران ایر از کدام موتور استفاده خواهد شد.   ایرباس 321 “سی  ای او ” ایران ایر  با وجود این که اولین و به روز ترین هواپیمای خطوط هوایی ایران تا پیش از تحویل مدل های دیگر ایرباس و بوئینگ  است اما در میان مدل های سفار ش داده شده به ایرباس نسبت به مدل های پیشرفته 350، 330 نئو و 320 نئو قدیمی تر و  مصرف سوخت و هزینه عملیاتی بیشتری است. البته با این وجود تحویل ایرباس 321″سی ای او” به ایران ایر می تواند نقطه اغازی در تحول ناوگان هواپیمای جمهوری اسلامی “هما” باشد.

 ویژگی های ایرباس 321

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ