توسعه‌ي شهر فرودگاهي امام خمینی ، نيازمند عزم ملي

صنعت حمل و نقل آنلاین: در حال حاضرروند توسعه و رشد فرودگاهها در کشورهای مختلف به گونه ای طراحی و پیش می رود که درآمدهای آن از بخش هوایی به درآمدهاي غيرهوايي سوق داده شود. اين درآمدها از فعاليت های فري‌شاپ‌ها، رستوران ها، مكان هاي ورزشي و تفريحي، فروشگاه هاي تجاري و ساير خدمات غيرهوانوردي كسب مي‌شود. گفتني است در حال حاضر تعداد شهرهاي فرودگاهي در دنیا به طور قابل توجهي افزايش يافته   و هم اکنون 83 شهر فرودگاهي در کشورهای مختلف فعال هستندکه هفت مورد ان در خاورمیانه قرار دارد .

مهندس نويدي مديرعامل شركت شهر فرودگاهي امام خميني (ره) در یک نشست خبری با تاکید اهمیت شهرهای فرودگاهی در جهان و ضرورت سرعت بخشیدن به توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی  قدمت  طرح این فرودگاه را بيش از نيم قرن عنوان كرد و افزود: با گذشت اين مدت كم كم جايگاه فرودگاه حضرت امام در بين مسؤولان، دولت و مجلس آشكار شده و به همين دليل است كه همگان توجه ويژه‌اي به توسعه‌ي اين فرودگاه دارند. طي دو سه ماه اخير اعضاي كميسيو‌ن‌هاي مختلف مجلس از جمله كميسيون عمران و كميسيون اقتصادي بازديدهاي جداگانه‌اي از فرودگاه انجام دادند كه بيانگر اهميتي است كه براي فرودگاه امام قايل هستند و قول همه‌گونه همكاري براي توسعه‌ي آن را داده‌اند. باتوجه به شرايط كشور به ويژه در بخش تأمين منابع مالي، انجام امور اجرايي به شدت دشوار شده اما از آنجايي كه اين فرودگاه طرحي ملي است اميد داريم به سرانجام مطلوبي برسد.

وی ضمن مقايسه عملكرد  این فرودگاه   با ساير فرودگاه هاي مطرح   دنيا خاطرنشان كرد: فرودگاه پكن در سال گذشته    90 ميليون، دبي 78 ميليون، فرانكفورت 61 ميليون و آتاتورك تركيه 62 ميليون مسافر را جابجا كرده‌اند و فرودگاه امام نيز در سال 2015 معادل 2/7 ميليون نفر مسافر جابجا كرده است. ظرفيت اسمي فرودگاه امام 5 ميليون نفر در سال است اما متأسفانه حجم زياد مسافر موجب كاهش سطح خدمات در تمامي سطوح  شده است. در بخش بار در فرودگاه امام نيز باتوجه به وجود منطقه آزاد و منطقه ويژه اقتصادي ظرفيت خوبي براي حمل بار وجود دارد. هم اكنون به لحاظ ارزشي حدود 30 درصد بار دنيا توسط سيستم هوايي جابجا مي‌شود. جايگاه فرودگاه امام در خاورميانه از فرودگاه هاي شارجه و مسقط هم پايين‌تر است به همين دليل كم كم به سمت  فعال کردن شهر فرودگاهي مي‌رويم تا بتوانیم در كنار فرودگاه خدمات ديگري نيز ارائه دهیم.

مهندس نويدي يكي از فعاليت هاي مهم صنعت فرودگا هي را بخش گردشگري آن عنوان كرد و گفت: در سال 1970 كمتر از 5 درصد درآمد فرودگاه ها  غيرهوايي بوده كه این میزان در سال 1990 به 30 درصد و در سال 2015 به بيش از 45 درصد افزايش  یافته  است. از سوي ديگر درآمد گردشگري  در جهان در سال گذشته 1400 ميليارد دلار بود. اگر در بخش هوايي درآمدها را بررسي كنيم حدود 700 ميليارد دلار آن مربوط به بخش هوايي   است. تقريباً به طور متوسط هر شخصي كه به فرودگاه وارد مي‌شود حدود 20 دلار هزينه مي‌كند كه غير از بليت است و فرودگاه هاي دنيا حدوداً 140 ميليارد دلار از 7 ميليون مسافر درآمد كسب كرده‌اند. اين ظرفيت كه در ساير فرودگاه هاي دنيا حدود نصف است در كشور ما 20 درصد است كه نشانگر اين مهم است كه در این زمینه هنوز جاي كار وجود دارد.

مديرعامل شركت شهر فرودگاهي امام خميني تعداد شهرهاي فرودگاهي در جهان را حدود 83 مورد ذكر كرد و افزود: تاريخ كشور ايران نشان مي‌دهد كه اين كشور همواره در زمینه  حمل و نقل فعال بوده ازجمله مي‌توان به وجود جاده ابريشم اشاره كرد. كشور ايران در موقعيت جغرافيايي خاصي قرار دارد كه با حداقل 12 ساعت پرواز مي‌توان به 5 ميليارد جمعيت دنيا دسترسي يافت و اين يكي از شاخص‌ترين امكاناتي است كه در دسترس ما قرار دارد كه بايد نهايت بهره را از آن ببريم. بنابراين شهر تهران مي‌تواند نقطه‌ي اتصال شرق و غرب دنيا باشد. هم‌اكنون اكثر پروازهاي شرق و غرب به دليل نبود امكانات در فرودگاه هاي ما از مسير كشورهاي حاشيه خليج فارس صورت مي‌گيرد.

مهندس نويدي با اشاره به اين مساله كه در طراحي شهر فرودگاهي امام خميني مقرر بوده 90 ميليون مسافر و 10 ميليون تن بار جابجا شود تأكيد كرد: از سال 1342 كه ايجاد شهر فرودگاهي آغاز شد مقرر بود  این فرودگاه به عنوان فرودگاه “هاب “منطقه باشد اما  در فرودگاه “اينچون “كره هم که احداث ان از حدود 40 سال پیش آغاز شد  هم‌اكنون 50 ميليون مسافر و بيش از 6/2 ميليون تن بار جابجا مي‌شود. اما فرودگاه امام به تازگی به رقم 2/7 ميليون مسافر و حدود 200 هزار تن بار دست يافته است. بنابراين سرعت رشد و توسعه‌ي فرودگاه هاي ساير كشورها در مقايسه با ما بسيار سريع تر   است. هم چنين به لحاظ جغرافيايي ،تهران  هزار متر پايين‌تر از سطح دريا قرار دارد    ضمنا نيروي انساني بخش هوانوردي ايران سرآمد منطقه است و پس از روسيه و آمريكا بيشترين فارغ‌التحصيل در دنيا متعلق به  این كشور  است.

وی در پایان  از بازنگري مجدد طراحي صورت گرفته براي شهر فرودگاهي امام توسط شركت خارجي تاكو خبر داد و تصريح كرد: اميدواريم تا پايان سال جاري نقشه نهايي آماده شود اما براي توسعه و استفاده بهينه از فضاي موجود در فرودگاه برنامه‌ي 5 ساله‌اي تدوين شده كه در آن مقرر شده ظرفيت مسافر را تا 20 ميليون نفر  افزايش دهيم. براي تحقق اين امر قرارداد احداث ترمينال سلام با بنياد مستضعفان منعقد شده  هم چنين ترمينال فعلي بهينه‌سازي   شده و حدود 20 هزار مترمربع وسيع‌تر خواهد شد. در بحث پاركينگ‌ها و تاكسي‌هاي فرودگاه نيز اصلاحاتي صورت خواهد گرفت و تلاش مي‌كنيم تا دو سال آينده بخشي از پروازهاي داخلي هم از اين فرودگاه صورت بگيرد.  در نهايت در نظر داريم ظرفيت حمل بار طي اين 5 سال به 800 هزار تن افزايش يابد. از همه علاقمندان براي سرمايه‌گذاري در منطقه آزاد فرودگاه امام دعوت به سرمايه‌گذاري مي‌كنيم تا بتوانيم با ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب ،خدمات مطلوب تر و متنوع‌تري را به مسافران و ساير مردم ارايه دهيم.

 

مطالب رپورتاژ