نرخ ارز در سال 2023 متعادل می‌شود

صنعت حمل و نقل آنلاین: صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد: ترکیه فقط در سال 2024 افزایش قیمت لیر را احتمالا شاهد خواهد بود.

بیکاری در ترکیه همچنان رو به رشد خواهد بود و تعداد بیکاران تا سال 2027 میلادی هم‌چنان افزایش خواهد داشت.

کارشناسان اقتصادی صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند، بیکاری در ترکیه تا سال 2027 دو رقمی بوده و با توجه به تورم تا سال 2023 سرعت افزایش نرخ بیکاری تزایدی خواهد بود.

Özkül گوشه‌نویس اقتصادی می‌گوید: پس از جنگ اوکراین اغلب معادلات اقتصادی کشورها جابجا شد و صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد اقتصادی را در سال 2022 میلادی هشت درصد کاهش داد و در عرض سه ماه به 3/6 درصد رسانید.

طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، شرایط اقتصادی ترکیه برای مدت طولانی بهبود نخواهد یافت.

 

بیشتر بخوانید:

افزایش ریسک هزینه‌های بدهی خارجی ترکیه

تورم ترکیه از ۵۰ درصد گذشت

بحران در اقتصاد ترکیه

انفجار اجاره‌بها در ترکیه

 

طبق آمار و ارقام و بررسی‌های کارشناسان اقتصادی در سال‌جاری، میانگین تورم در ترکیه 60/44درصد و تورم تا آغاز سال 2023 به عبارت دیگر تورم تا پایان سال به 52/41 درصد خواهد رسید.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد، نرخ رشد در ترکیه به شدت رو به نزول بوده و از 11درصد فعلی به 2/7درصد تا آخر سال کاهش می‌یابد و رشد منفی تا سال 2027 ادامه خواهد یافت.

طبق نظر کارشناسان حوزه بین‌المللی اقتصاد، نرخ رشد در سال 2027 به حدود 3 و حداکثر به 3/5درصد خواهد رسید که این امر در بیکاری و در تقابل قیمت لیر به ارزهای جهانی تاثیرگذار خواهد بود.

میانگین سالانه نرخ ارز به برابری 16/37 لیر در مقابل یک دلار خواهد رسید و حتی پیش‌بینی جهانی انتظار افزایش چشمگیر ارز در مقابل پول ملی ترکیه را دارد. این در حالی است که ترکیه مجبور است بدهی‌های معوق خود در خریدهای خارجی و بدهی به بانک جهانی را به دلار پرداخت کند.

گفته می‌شود میانگین سالانه افزایش نرخ ارز در سال‌جاری 84/6درصد خواهد بود که بالاتر از میانگین تورم است، ولی نرخ ارز در سال 2023 در ترکیه متعادل خواهد شد.

گفته می‌شود تولید ناخالص داخلی در سال‌جاری به زیر 700 میلیارد دلار و درآمد سرانه به مرز 8000 دلار کاهش می‌یابد و پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی بر این است که ترکیه به رتبه 23 در اندازه تولید داخلی سقوط خواهد کرد و نسبت کسری بودجه به درآمد ملی در سال‌جاری 1/2 برابر خواهد شد.

 

دکتر سیدجلال ابراهیمی

مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

لطفا نظرات خود را به ایمیل s.jalalebrahimi@yahoo.com  ارسال فرمایید.

مطالب رپورتاژ