افزایش ریسک هزینه‌های بدهی خارجی ترکیه

صنعت حمل و نقل آنلاین: در ترکیه با افزایش حق بیمه ریسک هزینه‌های بدهی خارجی فزونی گرفته است. ترکیه هم اکنون بدهی معوق از بابت خریدهای مدت‌دار (یوزانس) خارجی دارد که تأمین ارز با افزایش ارزش آن در برابر لیر ترکیه برای تجار و تولیدکنندگان سخت شده است و واردکنندگان کالاهای اساسی و مواد اولیه نمی‌توانند در سررسید بدهی‌های معوق و تعهدات خود را پرداخت کنند و درخواست استمهال نیز خود هزینه‌ساز است.

از طرفی محصولات و مواد اولیه وارداتی که برای تکمیل یا فینیشینگ برای صدور صورت می‌گیرد با نرخ‌های جدید به بازار ترکیه وارد می‌شود و این امر دور جدیدی از فشار تورم را به مردم تحمیل می‌کند و به نظر کارشناسان و اقتصاددانان ترک در چندماه آینده تورم فزاینده‌ای در ترکیه روی خواهد داد.

در مقایسه با ایران که نیاز به تامین ارز دارد و این نیاز در حوزه واردات کالاهای اساسی کاملا محسوس است، در ترکیه افزایش ارزش دلار در مقابل لیر و از دست دادن ارزش برابری لیر در مقابل دلار همچنان در ترکیه عامل عدم‌‌تعادل در تولید و عرضه و تقاضا است.

هر کالای وارداتی جدید با افزایش قیمت جهانی مواجه است و همچنین با افزوده‌هایی چون بهره‌های بانکی، هزینه‌های حمل و نقل، ریسک‌های بیمه و توقف‌های چندماهه سرمایه در گمرکات از لحظه ورود به کشور تا تبدیل آن به کالای مصرفی مواجه است.

در امر صادرات سخن بسیار است. هم اکنون ترکیه در 128 کشور رایزن اقتصادی و در بسیاری از آنها رایزن ارشد بازرگانی دارد. درحالی‌که تعداد مشاوران و رایزنان بازرگانی ایران درست به تعداد انگشتان دست است.

رایزن‌های اقتصادی کارآمد هم اکنون در اتاقک‌های کاری خود در حوزه اقیانوسیه، آسیا، اروپا و… آن‌هم نه برای هر کشور یک نفر، بلکه برای چند کشور یک کارشناس فقط از طریق وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اینترنتی اطلاعات مورد لزوم را فراهم می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید

تورم ترکیه از ۵۰ درصد گذشت

اجرای سیاست هترودوکسی در اقتصاد ترکیه

بحران در اقتصاد ترکیه

جنگ اوکراین، کمبود ارز خارجی را در ترکیه شدت داد

 

در هر کشوری که رایزن داشتیم یا داریم چون عراق، روسیه، ترکیه، افغانستان و جمهوری آذربایجان یعنی در حوزه کشورهای همسایه تقریبا موفق بودیم و بازارشناسی و رقیب‌شناسی و نیازسنجی صورت گرفته است.

به‌طور کلی در حوزه صادرات کار خاصی صورت نگرفته است و در روی همان پاشنه می‌چرخد، فقط جابه‌جایی مدیران ارشد در تجارت خارجی صورت پذیرفته است.

حتی در بعضی کشورها مقداری از صادرات را هم از دست داده‌ایم. مثل ترکیه که افت ارزش صادراتی دارد.

اگر مواد نفتی را که قراردادهای دولتی است جدا محاسبه کنیم، ما هم‌چنان به کردستان عراق، عراق و کشورهای همسایه اقلام جالیزی هندوانه، طالبی، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه، سبزیجات و صیفی‌جات و کمی سیمان و هماتیت و مواد شوینده صادر می‌کنیم.

همه اقلام آب‌بر جالیزی است که آب را سیلابی باید به پای بوته‌ها سرازیر کنیم. حالا قیمت آب از نفت گران‌تر است و در این میان نه از توسعه آبیاری قطره‌ای خبری است و نه از توجه ویژه به آبخیز‌داری و نه توجه خاص به جلوگیری از کشت محصولات آب‌بر جالیزی که هر از گاهی هم از داخل هندوانه صادراتی مواد مخدر کشف می‌شود که یکی در مرز ترکیه سال قبل اتفاق افتاد و یکی دیگر سه ماه پیش در مرز عراق که خوشبختانه در مرزهای ایران قبل از صدور کشف شد.

در شرایط حاضر تقاضاهای تجاری از اوکراین به ترکیه و ایران و کشورهای منطقه سرازیر شده است و موقعیت خوبی برای بازارسازی وجود دارد.

ما در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی اقلام با پایه‌های نفتی، مواد معدنی فرآوری شده، مواد شیمیایی، قطعات اتومبیل می‌توانیم موفق باشیم، اگر بخشنامه‌های زائد حذف شوند و بخشنامه‌های خلق‌الساعه و… برداشته شوند.

 

 

 

مطالب رپورتاژ