تورم ترکیه از 50 درصد گذشت

صنعت حمل و نقل آنلاین:  قیمت هر لیتر بنزین در بعضی از کلانشهرها به 40هزار تومان رسیده است.

درحالی‌که قیمت مصرف‌کننده به‌صورت ماهانه 81/4درصد در ترکیه افزایش یافته است تورم سالانه به 44/54 رسید. این امر درحالی است که قیمت‌ها در عرصه تولید و عرضه  به بازار مصرف پس از 28 سال سه رقمی شده است و نسبت به ماه مشابه سال قبل به بالاتر از 105 درصد افزایش یافته است و این یعنی بیشتر از دو برابر سال گذشته.

موسسه آماری TUIK اعلام کرد: در مقایسه با سنوات گذشته فقط در یک دوره یعنی سال 2002 ـ بیست سال قبل ـ تورم در ترکیه به 7/52 رسیده بود. از سوی دیگر قیمت‌های تولیدکنندگان نسبت به ماه قبل 22/7 درصد افزایش یافته است یعنی به‌صورت سالانه با رقمی برابر با 105درصد افزایش تورم در قیمت تولید روبه‌رو بوده‌ایم درحالی‌که افزایش سالانه قیمت تولیدکننده در قیمت نفت خام و گاز طبیعی 7/213 درصد بوده است و تولید و توزیع برق، گاز، بخار و تهویه مطبوع به 51/202 درصد رسیده است.

 

بیشتر بخوانید:

جنگ اوکراین، کمبود ارز خارجی را در ترکیه شدت داد

بحران در اقتصاد ترکیه

اجرای سیاست هترودوکسی در اقتصاد ترکیه

ترکیه و الگوی چینی

 

کمترین افزایش درصد در بخش آب و تصفیه و توزیع 73/33، پوشاک 41/34 و فرآورده‌های وارداتی با 68/37 درصد بوده است.

بیشترین درصد گروه‌های مصرفی مواد غذایی، نوشیدنی‌های غیرالکلی و کالاهای خانگی بوده است.

باید نقش حمل و نقل و لجستیک را در افزایش قیمت‌ها از نظر دور نداشت که کمترین افزایش در گروه ارتباطات نزدیک به 12 درصد بوده است و به‌طور کلی بهداشت حدود 33 درصد، حمل و نقل 75/75درصد، ملزومات خانگی 5/6درصد و مواد غذایی و آشامیدنی غیرالکلی 47/64 بوده است.

در نگاه کلی، تورم و افزایش قیمت‌ها در ترکیه هیچ ایستایی نداشته و در حال افزودن آمار درصدها است. از سوی دیگر، با توجه به افزایش بهای مواد سوختی و بنزین صف‌های طولانی مسافران شهری در ایستگاه‌های مترو، متروبوس و اتوبوس در کلانشهرهای ترکیه چشمگیر است. بهای هر باک (پر بنزین) به پول ایران به دو میلیون و هفتصد هزار تومان رسیده است. یعنی قیمت بنزین در بعضی از شهرها به لیتری 40هزار تومان معادل 22 لیر ترک رسیده است و این امر باعث شده که بسیاری از شهروندان ترکیه از آوردن خودروی شخصی به خیابان خودداری کنند چون قادر به تامین پرداخت اضافه بهای  بنزین نیستند.

افزایش قیمت انرژی در ترکیه در انتقال و جابه‌جایی کالاهای اساسی و شرکت‌های پخش و شبکه‌های توزیع مشکلات قراردادی به‌وجود آورده و از طرفی بالا رفتن قیمت نفت و گاز و انرژی با 214 درصد افزایش نسبت به سال گذشته عامل توقف بسیاری از واحدهای تولیدی گازسوز بوده است.

 

دکتر سیدجلال ابراهیمی

رییس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه

مطالب رپورتاژ