الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

عدم استفاده از هواپیمای جدید در عملیات حج 1401

صنعت حمل و نقل آنلاین: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص عملیات حج امسال خبر از خدمات رسانی هواپیماهای شرکت هما داد و گفت: در شرایط فعلی  ۳۳۰ فروند هواپیما داریم که ۱۶۰ فروند هواپیما فعال هستند.

محمدی بخش با تاکید بر ایمنی در انجام پروازها گفت: همه پروازها با تایید استاندارد و با صدور مجور انجام می‌شود.

به گزارش صنعت خمل و نقل آنلاین: نشست خبری مشترک با موضوع حج تمتع سال ۱۴۰۱، با حضور کاپیتان محمدی بخش، معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مهندس سیدی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران مهندس چلندری، سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و کاپیتان فرزادی پور، سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران “هما”  برگزار شد.

محمدی بخش گفت: شرکت های هواپیمایی ایرانی ایمنی لازم را دارند و  استاندارهای لازم برای پروازهای بین المللی را دریافت کرده اند و ما به کشورهای اروپای و آسیایی پرواز داریم و محدودیتی بابت استاندارد نداریم .

وی  تاکید کرد: هیچ مشکلی در پروازهای حج نداریم. جابه‌جایی حدود ۴۰ هزار زائر نمی‌تواند مشکلی در پروازهای داخلی و خارجی ما ایجاد کند؛ چراکه در نوروز امسال حدود ۲.۵ میلیون مسافر در فاصله ۲۰ روز جابه‌جا شدند و مشکل خاصی در پروازهای آنها به وجود نیامد.

وی در زمینه تاخیر پروازهای حج  گفت : وسایل مرتبط با آب و هوا و اقلیم که امروزه در عربستان گرد و غبار هم وجود دارد ممکن است در تاخیر پروازها اثر گذار باشد و مشکل دیگری که وجود دارد پاسخگویی عربستان در خصوص برنامه های پروازی‌اش است که ممکن است تاخیر پروازهای حج را افزایش دهد.

محمدی بخش در مورد قیمت بلیت پروازهای حج امسال تاکید کرد: قیمت بلیت هواپیما با همان نرخ قرارداد سال ۹۸ است که بین ایران ایر و سازمان حج و زیارت بسته شد ه است. هما به این توافق پایبند است، بر اساس نرخ دوسال پیش، پرواز رفت و برگشت حجاج همان مبلغ ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

رییس سازمان هواپیمایی در خصوص پشتیبانی پروازهای حج گفت: پروازها توسط هما انجام می‌شود اما از ظرفیت سه ایرلاین قشم‌ایر، ایران ایرتور و معراج نیز برای پشتیبانی و استفاده از ظرفیت آنها استفاده خواهد شد.

در حال حاضر عربستان هیچ شرکتی به غیر از ایران‌ایر را برای عملیات حج قبول نکرده است. بدین صورت که هواپیمایی قشم‌ایر، شرکت معراج و ایرتور اعلام آمادگی کرده‌اند تا در حوزه تأمین قطعه هواپیما و پشتیبانی در صورت نیاز خدمات ارائه کنند.

وی در مورد تمهیدات بهداشتی برای بازگشت حجاج به کشورگفت: کشور عربستان در مورد بیماری های واگیردار شرایط سخت گیرانه‌ای دارد و درستاد بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت کمیته‌ای تشکیل شده است. براساس تصمیماتی که در حین مناسک حج گرفته می‌شود متناسب با آن در برگشت حجاج تصمیم‌گیری می‌شود.

 

اعزام بیش از ۱۱ هزار زائر از فرودگاه امام خمینی به مکه و مدینه

سعید چلندری سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: از فرودگاه امام خمینی (ره) ۱۱ هزار و ۳۰۰ زائر  از ۱۱ استان کشور به حج اعزام خواهند شد.

۴۸ پرواز برای عملیات حج از فرودگاه امام (ره) در نظر گرفته شده که دو پرواز آن مربوط به پرواز خدمه‌ها و مدیران کاروان هاست و صبح فردا ساعت ۶:۴۰ اولین پرواز حجاج از فرودگاه امام خمینی (ره) آغاز خواهد شد.

همزمان با اعزام اولین گروه از حجاج مراسم بدرقه با حضور وزیر راه وشهرسازی ونماینده ولی فقیه درسازمان حج و زیارت ومسئولین کشوری و لشکری در فرودگاه امام خمینی (ره) انجام خواهد شد.
پروازهای حج از طریق ترمینال شماره ۲،ترمینال سلام به مساحت ۵۴ هزار مترمربع انجام می‌شود.

پروازهای فرودگاه امام از ۲۲ خرداد آغاز می‌شود و تا ۱۲ تیر ادامه دارد و عملیات انتقال حجاج از طریق ۴۶ پرواز از فرودگاه امام(ره) به عربستان انجام خواهد شد.

تمام تدابیر اتخاد شده در همه فرودگاه های کشور در فرودگاه امام خمینی (ره) نیز اعمال شده است و همچنین با توجه به بعد مسافت فرودگاه امام خمینی (ره) موقعیت‌نمای ترمینال و بار فرودگاه برای مدیران و زائران ارسال شده است و همه ابعاد احتمالی بروز تأخیر که ممکن است برای زوار مشکل‌آفرین شود بررسی شده است تا برای رفع آن برنامه‌ریزی شود.

فرودگاه امام خمینی(ره) این آمادگی را دارد هر فرودگاهی به هردلیلی نتواند پرواز انجام دهد با توجه به تدابیر سازمان حج و زیارت و  سازمان هواپیمایی کشوری به زائران خدمات رسانی کند.

 

  اعزام ۴۰ هزار و ۶۴۰ زائر از ۱۷ استان

شمس الدین فرزادی‌پور سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) بیان کرد: از ۱۷ مرکز اردبیل، اهواز، یزد، بندرعباس، بوشهر، گرگان، همدان، اصفهان، تهران، زنجان، کرمان، مشهد، ارومیه، ساری، شیراز، تبریز، بیرجند و زاهدان اعزام حجاج انجام خواهد شد.

۴۰ هزار و ۶۴۰ نفر زائر در پرواز های امسال حج حضور خواهند داشت.

سفر حج به دلیل‌ شیوع ویروس کرونا دو سال برگزار نشد، به محض اعلام آمادگی کشور میزبان خانواده هما در بخش‌های مختلف از جمله تیم‌های فنی در حوزه تعمیرات، مجموعه خدمات فرودگاهی و بخش‌های ستادی و عملیات به صورت شبانه‌روزی تلاش کردند تا بستری امنی برای سفر زائران فراهم شود.

فرزادی‌پور در ادامه بیان کرد: پس از اعلام کشور میزبان،‌ نماینده هما به کشور میزبان اعزام شد و هماهنگی‌ها و اقدامات مورد نیاز علیرغم بسیاری از محدودیت‌ها انجام شد و بامداد امروز اولین پرواز از کارگزاران حج عازم سرزمین وحی شدند.

همدلی، هماهنگی و کنار هم بودن  صنعت هوانوردی یک ویژگی و شاخص مثبت در ایام حج بوده و قابل تقدیر است و برخی شرکت‌ها بدون آنکه مسئولیتی در رویداد حج داشته باشند اعلام همکاری کرده‌اند.

برای رفاه حال زائران بستر سفر حتی برای مراکز استانی که تنها دو پرواز داشتند، فراهم شد و پروازها به صورت رسمی از فردا و طبق برنامه سازمان حج و زیارت انجام می‌شود.

 

 

 

مطالب رپورتاژ