بحران در اقتصاد ترکیه

صنعت حمل و نقل آنلاین: در نشست شهرداران شهرای ترکیه که در شهر قیصری برگزار شد، قلیچ‌داراوغلو رهبر حزب C.P.H (جمهوریت خلق پارتی‌سی) ضمن حمله شدید به مدیران بانک مرکزی ترکیه گفت: آنها در خدمت قدرت حاکمیت هستند چنین رسوایی هرگز در ترکیه دیده نشده است.

او گفت: کسی که دولت را اداره می‌کند باید در مقابل هر پنی که خرج می‌شود، پاسخگو باشد.

قلیچ‌داراوغلو گفت: نرخ سود بانک مرکزی یک واحد کاهش یافت و با این کاهش، بانک مرکزی به بانک‌های داخلی پول و اعتبار می‌دهد، اما باید دید سود این کار به جیب چه کسی می‌رود، نه کشاورز، نه بازنشسته، نه مردم عادی، بلکه درآمد به آن‌هایی می‌رسد که دلار در جیب‌شان دارند.

او اضافه کرد: امروز 63درصد از حساب‌های بانکی دلاری است و بقیه لیر و مردم فقیر ترکیه از لیر استفاده می‌کنند.

قلیچ‌داراوغلو گفت: داماد و پدر داماد اردوغان به‌طور مخفیانه و غیرقانونی پول‌ها را از بین بردند و حالا ببینید دلار در مقابل لیر و تقابل آن چقدر است؟

از سوی دیگر، حصار جیکلی‌اوغلو رئیس TOBB (رئیس اتاق‌ها و بورس‌های ترکیه) نیز گفته است: برای آرامش بازار باید برنامه‌ریزی و اقدامات سریع صورت گیرد.

او گفت: برای پنجمین بار بانک مرکزی باز هم در حوزه ارز دخالت کرد و برابری نرخ دلار را که به نرخ 17 رسیده بود وارد مرحله 19 لیر در برابر یک دلار کرد.

او در حساب توییتر خود نوشت: تلاطم بازار بسیار نگران‌کننده و بر بسیاری از شرکت‌ها تاثیر منفی گذاشته است.

به‌دنبال بحران اقتصادی در بازارهای ترکیه، رئیس توسیاد (انجمن صنعتگران و بازرگانان ترکیه)، اردال باغچه‌وان، رئیس اتاق اصناف استانبول و آقای حصار جیگلی‌اوغلو اعلام کردند که با برنامه اقتصادی جدید دولت، نمی‌توان به نتایج مطلوب رسید و خواستار معکوس شدن آن یعنی افزایش بهره بانکی شدند.

انجمن صنعتگران و بازرگانان ترکیه طی یک بیانیه سرگشاده رسمی اعلام کرد: در نتیجه بی‌ثباتی که در بازار اخیراً تجربه کرده‌ایم، تسریع تورم و سرکوب سرمایه‌گذاری‌ها صورت می‌گیرد و حتی اگر این چارچوب اقتصادی ادامه یابد، باعث ایجاد بی‌ثباتی شده و تورم را شدیدتر خواهد کرد.

توسیاد به ریسک شدید این فرآیند که منجر به کاهش شدید اشتغال و حرکت‌های اقتصادی می‌شود، تاکید کرده و گفت: ادامه این امر عامل، فقیر شدن سریع کشور خواهد شد. باید به قواعد عمومی پذیرفته شده علم اقتصاد که مورد حمایت صنعتگران، بازرگانان و ذی‌نفعان است برگردیم، که همان عملکرد بازار آزاد است و مسئولان باید سیاست‌های مبتنی بر قانون را اجرا کنند که به نفع اقتصاد کشور است.

  

دکتر سیدجلال ابراهیمی

مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

مطالب رپورتاژ