دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک بین دو کشور ایران و قرقیزستان

صنعت حمل و نقل آنلاین: دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری­های اقتصادی، بازرگانی، علمی، فنی و فرهنگی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان 12 و 13 آبان‌ماه سال‌جاری با حضور وزیران حمل‌و‌نقل دو کشور در تهران برگزار شد.

در پایان این اجلاس دو روزه، طرفین تفاهم‌نامه­هایی را در حوزه­های بازرگانی، سرمایه­گذاری، انرژی، صنعتی، معدنی، کشاورزی، هواشناسی، علمی، فرهنگی، ورزشی و خدمات فنی و مهندسی به امضا رساندند. همچنین برای توسعه ارتباطات، حمل‌و‌نقل و توسعه ترانزیت فی‌مابین تعرفه ترجیحی گمرکی بین دو کشور به امضا رسید.

گفتنی است در حال حاضر، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور بالغ بر 44 میلیون دلار است که با امضای این تفاهم‌نامه­ها شاهد رشد مطلوب تجاری بین دو کشور خواهیم بود. از سوی دیگر در سال 93 تفاهم‌نامه همکاری 10ساله این بین ایران و قرقیزستان با عنوان مبنای حقوقی تفاهم‌نامه‌ها به امضا رسیده بود که این اجلاس در راستای شتاب بخشیدن به همکاری­های دو طرف در زمینه­های مختلف برگزار شد.

مهندس محمد اسلامی، وزیر راه‌و‌شهرسازی در مراسم دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری­های اقتصادی ایران و قرقیزستان با تاکید بر این‌که رهبران دو کشور بر توسعه همکاری‌های فی­مابین تاکید دارند، افزود: اجلاس دوازدهم در فضای متفاوت و دوستانه برگزار شد و کمیسیون مشترک دو کشور از هفت کمیته تخصصی تشکیل شده که محورهای آن در حوزه­های انرژی، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، گردشگری، حمل‌و‌نقل و توسعه مبانی حقوقی و قراردادی است و کارشناسان ایران و قرقیزستان در این اجلاس دو روزه، موارد فوق را مورد بحث و بررسی قرار دادند. موضوعات تکمیل‌کننده و شتاب‌دهنده بین توسعه تبادلات تجاری و همکاری­های دو کشور مستلزم تکمیل و تقویت ظرفیت لجستیک حمل‌و‌نقل و گمرک و همچنین مسایل مربوط به بیمه و بانک است که موضوع بیمه و بانک در حال مذاکره باقی می­ماند تا مقامات بانکی دو کشور نسبت به این موضوع تبادل‌نظرهای لازم را انجام دهند.

وزیر راه‌و‌شهرسازی با اشاره به سند تفاهم‌نامه همکاری 10ساله بین دو کشور با عنوان مبنای حقوقی تفاهم‌نامه­ها تصریح کرد: با توجه به این‌که قرقیزستان عضو اتحادیه اوراسیا بوده می‌توان تعرفه ترجیحی گمرکی با این کشور به امضا رساند. همچنین در بخش حمل‌و‌نقل اولین اقدام ما در حال حاضر ایجاد یک خط هوایی بین دو کشور است که از سال­ها قبل مورد درخواست قرقیزستان بوده که به‌زودی این خط هوایی دایر خواهد شد. در حال حاضر حجم مبادلات تجاری دو کشور بالغ بر 44میلیون دلار است و قرقیزستان فرصت مناسبی برای کشور ایران است تا درخصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی به‌ویژه در حوزه راهسازی اقدامات لازم صورت گیرد. در ضمن با توجه به این‌که قرقیزستان در خشکی محصور است می­تواند از ظرفیت بنادر ایران بهره­ لازم را ببرد. بر همین اساس، در این اجلاس و کمیسیون مشترک تعرفه­ای برای ترانزیت کالا بین مقامات دو کشور به امضا خواهد رسید. همچنین توافقاتی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و نیز واردات گوشت قرمز با این کشور به انجام رسیده است.

جانات بشین‌اف، وزیر حمل‌و‌نقل قرقیزستان در دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک بین دو کشور قرقیزستان و ایران با ابراز خرسندی از برگزاری این اجلاس خاطرنشان کرد: روابط دوستانه دو کشور ریشه عمیقی دارد و افزود: همکاری­های دو کشور در وهله اول موجبات توسعه حمل‌و‌نقل ریلی را در منطقه به‌دنبال خواهد داشت و ظرفیت لجستیکی که در بنادر شمالی و جنوبی ایران وجود دارد، بسیار مورد توجه قرقیزستان قرار گرفته است. بر این مبنا مذاکراتی برای فعالیت هر چه بیشتر دو کشور صورت پذیرفته تا فعالیت­های لجستیکی بین دو کشور تسهیل شود. همچنین در موضوعاتی مانند توریست سلامت، امور فرهنگی و هنری، آموزش و صدور خدمات فنی و مهندسی نیز مذاکراتی انجام شده و تفاهم‌نامه­هایی بین دو کشور به امضا رسیده است. از سوی دیگر همکاری در حوزه­های انرژی و نیروگاهی و ساخت‌و‌ساز از جمله مباحث مطرح شده در این اجلاس بوده است. درخصوص صادرات گوشت قرمز هم طرفین به توافقات مشخصی دست یافته­اند. در این اجلاس دو روزه، اعضای کمیسیون و کارشناسان دو کشور در کمیته­های مختلف مسایل بسیار مهمی را مورد بررسی قرار دادند از جمله در حوزه­های اقتصادی، تجارت، حمل‌و‌نقل، انرژی، کشاورزی، بانک و بیمه، اتاق­های بازرگانی و فرهنگ مذاکرات مهمی انجام گرفته است. حوزه تجارت و اقتصاد علاقه‌مندی و اولویت قرقیزستان در این اجلاس بوده و از سوی دیگر حوزه کشاورزی نیز از اهمیت خاصی برای ما برخوردار است. امید است برگزاری این اجلاس بتواند مشوق مطلوبی برای توسعه مبادلات تجاری و سرمایه­گذاری فی­مابین باشد و این توافقات در آینده­ نزدیک به شکوفایی لازم برسند. در مجموع باید خاطرنشان کنم در حوزه­های بازرگانی، سرمایه­گذاری، انرژی، صنعتی، معدنی، کشاورزی، هواشناسی، خدمات فنی و مهندسی، علمی، فرهنگی، ورزشی و آموزشی تفاهم‌نامه­های مهمی به امضای مقامات دو کشور رسیده است.

مطالب رپورتاژ