الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

توافق تازها با روس‌ها: حمل و نقل ریلی و ترانزیت روی میز مذاکره

 

 

صنعت حمل و نقل آنلاین: معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن ج.ا.ا در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از مذاکرات رو به جلویی در بالاترین سطح مقامات حوزه حمل و نقل ریلی ایران و روسیه خبر داد.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین: دکتر سید میعاد صالحی اینگونه نوشته که «در سفر به روسیه، مذاکرات خوب و رو به جلویی در بالاترین سطح مقامات حوزه حمل و نقل ریلی دو کشور برگزار شد.

در این سفر که با حضور جناب آقای مهندس قاسمی وزیر راه و شهرسازی، اینجانب و همچنین مسئولین حوزه های حمل و نقل دریایی، هوایی و جاده‌ای کشور برگزار شد، سه دیدار مهم در خصوص موضوعات ریلی انجام گرفت.

یک دیدار با آقای ویتالی ساولیف وزیر حمل و نقل روسیه، یک دیدار با آقای بلازاروف رییس راه آهن روسیه و دیداری نیز با آقای پاولوف قائم مقام راه آهن روسیه داشتیم.

امضای تفاهم‌نامه‌های جامع میان وزرای ایران و روسیه

او یادآور شده است:‌در این سفر، تفاهمنامه جامع حمل و نقل بین وزیر حمل و نقل روسیه و وزیر راه و شهرسازی ایران امضا شد. تفاهمات خوبی هم در زمینه ناوگان صورت گرفت که ان شاالله پیشرفت و توسعه مشهود کریدور شمال جنوب را در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید

قرارداد فاینانس با روسیه برای تکمیل کریدور شمال

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر کشتیرانی تجاری جهان

علاقه‌مندی بلاروس به استفاده از ظرفیت‌های بندر شهید رجایی و بندر امیرآباد

 

 

 این کریدور بنادر جنوبی ایران یعنی بندر شهید رجایی، بندر امام خمینی و بندر چابهار را از طریق مرزهای اینچه برون در شرق دریای خزر، آستارا در غرب دریای خزر و بنادر شمالی از جمله امیرآباد، کاسپین و انزلی را به روسیه، همسایه های شمالی ایران و اروپای شرقی متصل خواهد کرد.

 

تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا، اصلاح و برقی‌سازی خط ریلی اینچه‌برون-گرمسار و تامین بخشی از لکوموتیو مورد نیاز کشور از جمله موضوعات مورد گفتگو در این سفر بود.

با افزایش تنش روسیه و غرب و کاهش مبادلات فیمابین، طبیعتا حجم تجارت روسیه با کشورهای آسیایی و آفریقایی افزایش می‌یابد. با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ایران که اصطلاحا چهار راه تجارت جهانی است و نیز تنش‌های رو به افزایش روسیه با اروپا و امریکا، شاهد افزایش تمایل مقامات این کشور به گسترش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران در حوزه ترانزیت هستیم.

ما نیز از این موضوع استقبال می‌کنیم و امیدواریم با استفاده از فرصت تاریخی پیش آمده، بتوانیم حداکثر منافع را برای ملت ایران بدست آوریم. نباید گذاشت این بار نیز این فرصت تاریخی بدلیل اهمال و سستی ها، موقعیت نشناسی ها و احیانا نفوذها، از دست برود.»

 

مطالب رپورتاژ