گسترش خطوط ریلی به پنج استان کشور و افغانستان  

صنعت حمل و نقل آنلاین: بنا بر اعتقاد معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه­ زیربناهای حمل و نقل کشور، دو سال اخیر جزو سال های طلایی توسعه شبکه ریلی کشور است، چرا که طی این مدت میانگین احداث ریل از 180 کیلومتر در سال به پانصد کیلومتر ( در صورت اجرایی شدن برنامه ها ) خواهد رسید. اواخر آبان ماه و پس از افتتاح خط آهن مراغه- ارومیه، جلسه مطبوعاتی با حضور دکتر خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور و خبرنگاران برگزارشد. در این جلسه دکتر خادمی گزارش روند ساخت و بهره برداری خط آهن مراغه ارومیه را ارائه کرد ، مشروح آن را ادامه می خوانید:

   وی طی نشست مطبوعاتی بانمایندگان رسانه از خط آهن مراغه ـ ارومیه به عنوان یکی از خطوط ریلی استراتژیک در کشور نام برد و خاطر نشان کرد: این خط آهن به طول 183 کیلومتر از شهر مراغه آغاز و سپس با عبور از جوار شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده به شهر ارومیه ختم می­شود که هم اکنون ارزش آن بیش از یک هزار میلیارد تومان است. خط آهن مراغه ـ ارومیه قادر است حدود 5/1 میلیون تن کالا و بیش از یک میلیون مسافر را در سال جابجا کند و علاوه بر کاهش چشمگیر تصادفات جاده­ای در این مسیر، بیش از پنج میلیون لیتر نیز صرفه­جویی سوخت به همراه داشته باشد. خط آهن مراغه ـ ارومیه 28 آبانماه توسط رییس جمهوری افتتاح شد و به بهره­برداری رسید.

خیراله خادمی از افتتاح و بهره ­برداری راه آهن مراغه ـ ارومیه خبر داد و خاطر نشان کرد: این مسیر به عنوان یکی از کامل­ترین مسیرهای ریلی کشور از نظر زیرسازی، تقاطع­ها و… است. همچنین کلیه امور تکمیلی نصب خطوط و سایر تجهیزات آن به اتمام رسیده و ایستگاه های ارومیه و نقده نیز به عنوان یکی از زیباترین ایستگاه های راه آهن در کشور آماده بهره­برداری هستند. امیدوارم با احداث این مسیر ریلی، مردم آذربایجان غربی و بخش­هایی از شمال استان کردستان علاوه بر دسترسی آسان به خط آهن در مرکز کشور تردد کنند و استان­های فوق نیز از توسعه­ی لازم برخوردار شوند. از دیگر مزیت­های این خط آهن نزدیکی با  دو مرز مهم اشنویه و تمرچین است و فاصله­ی آن  از مرکز شهر ارومیه حدود 5 کیلومتر است.

وی در ادامه تاکید کرد : در راستای توسعه­ی شبکه­ی ریلی کشور میزان ده هزار و 85 کیلومتر احداث ریل جدید در 33 طرح بر عهده داریم که در حال حاضر 3295 آن در حال اجراست و حدود 5252 کیلومتر نیز در دست مطالعه داریم، اما برای 1539 کیلومتر باقی مانده هنوز اقدامی صورت نگرفته است. الویت اول شرکت ساخت و بهره­برداری، طی سال 96 و 97 ،احداث  970 کیلومتر از این مسیرهای ریلی – شامل اتصال پنج مرکز استان و همچنین اتصال ریل ایران به افغانستان از طریق خواف به هرات بوده است. سال 96 در قالب دو طرح در استان های همدان و کرمانشاه 440 کیلومتر از مسیرهای ریلی افتتاح شد و مورد بهره­برداری قرار گرفت. دو سال ا خیر جزو سال­های طلایی توسعه­ی شبکه­ی ریلی در کشور محسوب می­شود، زیرا در گذشته بالغ بر 180 کیلومتر میانگین احداث ریل در سال بوده و در صورت احداث مسیرهای یاد شده میانگین ساخت ریل در سال به حدود پانصد کیلومتر خواهد رسید. شایان ذکر است بجز ریل تمامی قطعات و تجهیزات ریلی در داخل کشور ساخته می­شود و امیدواریم با تأمین ریل توسط شرکت ذوب آهن دیگر نیازی به واردات در این حوزه نباشد.

خادمی افتتاح و بهره­برداری خط آهن قزوین ـ رشت در آینده­ایی نزدیک خبر داد و تصریح کرد: با بهره­برداری از این خط آهن استراتژیک، استان گیلان هم به شبکه­ی ریلی کشور متصل می­شود البته هم اکنون شاهد عبور قطارهای باری در این مسیر هستیم اما نیازمند احداث تقاطعی در این مسیر بودیم که عملیات آن آغاز شده و بزودی به اتمام خواهد رسید. همچنین در تلاش هستیم در ماه های آتی خط آهن این مسیر به بستان­آباد متصل شود و در نهایت آن را تا شهر تبریز امتداد دهیم. از سوی دیگر ساخت قستمی از خط آهن خواف ـ هرات که بر عهده جمهوری اسلامی ایران بوده به اتمام رسیده و در خاک افغانستان نیز 62 کیلومتر در تعهد ما بوده که زیرکوبی 32 کیلومتر آن اجرا و مابقی در حال انجام است. این مسیر می تواند مبادلات تجاری و اقتصادی پرحجمی  را برای دو کشور داشته باشد و به طور قطع موجبات خیر و برکت برای دو کشور خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه­ی زیربناهای حمل و نقل کشور افتتاح و بهره­برداری از راه آهن مراغه ـ ارومیه توسط رئیس جمهور را بسیار ارزشمند دانست و گفت:  طرح احداث راه آهن مراغه ـ ارومیه به طول 183 کیلومتر با هدف اتصال استان آذربایجان غربی به شبکه­ی ریلی کشور از سال 85 آغاز شد که 85 کیلومتر از این محور حد فاصل ایستگاه مراغه تا ایستگاه مهاباد در سال 92 به بهره­برداری رسید و 98 کیلومتر دیگر آن پس از عبور از ایستگاه های مسافری مهاباد و نقده به ایستگاه های بین راهی رشکان و شیرین بلاغ می­رسد و سپس به ایستگاه تشکیلاتی ارومیه ختم می­شود.

سوتیتر:

خط آهن مراغه ـ ارومیه قادر است حدود 5/1 میلیون تن کالا و بیش از یک میلیون مسافر را در سال جابجا کند و علاوه بر کاهش چشمگیر تصادفات جاده­ای این مسیر، بیش از پنج میلیون لیتر نیز صرفه­جویی سوخت به همراه داشته باشد

 

ساخت قستمی از خط آهن خواف ـ هرات که بر عهده جمهوری اسلامی ایران بوده به اتمام رسیده و در خاک افغانستان نیز 62 کیلومتر در تعهد ما بوده که زیرکوبی 32 کیلومتر آن اجرا و مابقی در حال انجام است

 

گسترش خطوط ریلی به پنج استان کشور و افغانستان  

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ