نرخ صفر درصد ارزش افزوده برای شرکت­های حمل و نقل ریلی

صنعت حمل و نقل آنلاین: مهندس سعید رسولی عضو هیأت مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران از تعیین نرخ ارزش افزوده برای شرکت­های حمل و نقل ریلی مسافری و باری با نرخ صفر درصدخبر داد و تصریح کرد که این نرخ از زمان ابلاغ این قانون قابل اجرا خواهد بود. عضو هیأت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حکمی که توسط معاون حقوقی ریاست جمهوری اعلام شده میزان نرخ ارزش افزوده برای شرکت­های حمل و نقل ریلی را صفر ریال ذکر کرد و افزود می­بایستی مبالغی را که سازمان مالیاتی کشور از زمان تصویب بند 24 و 25 برنامه­ی ششم توسعه از این شرکت­ها دریافت کرده مسترد کند. میزان دریافتی ارزش افزوده توسط سازمان مالیاتی کشور از شرکت­های حمل و نقل ریلی بالغ بر 9 درصد بوده است.

مهندس سعید رسولی عضو هیأت مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از تعیین نرخ ارزش افزوده برای شرکت­های حمل و نقل بار و مسافری در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در سیاست­های کلی ا جرای برنامه­ی ششم توسعه در بخش حمل و نقل که در بندهای 24 و 25 این سیاستهای 80 بندی به توسعه­ی حمل و نقل ریلی توجه و تأکید کرده بودند و موضوع ایجاد مزیت رقابتی برای حمل و نقل ریلی در بند 24 و هم موضوع مهم اتصال مراکز عمده­ی بار به شبکه ریلی در بند 25 و همینطور توسعه­ی ترانزیت که دولت نیز اهتمام داشت در برنامه ششم احکامی برای حمایت از حمل و نقل ریلی به مجلس پیشنهاد کرد. مجلس شورای اسلامی با عنایت خاص به پیشنهادات دولت رسیدگی کرد و علاوه بر تصویب این بند، بندهایی را نیز اضافه کرد که یکی از این احکام که به نظر می­رسید در ایجاد مزیت رقابتی می­تواند خیلی موثر باشد موضوع محاسبه­ی مالیات بر ارزش افزوده خدمات حمل و نقل ریلی بر مبنای نرخ صفر بود که در بند ب ماده 52 و قانون برنامه­ی ششم این ماده به تصویب رسیده بود. در زمان اجرایی شدن برنامه ششم تا شهریور سال جاری در مورد اجرای این بند اختلاف نظر وجود داشت و ابهاماتی در جهت اجرایی شدن این حکم داشتند. طی جلسات متعددی که با رییس سازمان امور مالیاتی و کارشناسان این سازمان برگزار شد همچنین بحث­هایی نیز در کمیسیون­های مجلس صورت گرفت در نهایت منتج به نتیجه­ی روشنی نشد و بر همین اساس طبق تکلیف قانونی که عهده­دار بودیم از معاونت حقوقی ریاست جمهوری که مسوولیت قضاوت و داوری بین دستگاههای دولتی را عهده­دار هستند تقاضا کردیم این عضو هیات مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه نهایتاً در انتهای شهریور ماه سال جاری رای معاونت حقوقی صادر و ابلاغ شد تأکید کرد: این حکم اشاره­ایی به زمان اجرا نکرده ولی طبق قانون از شروع برنامه­ی ششم توسعه قابل اجرا خواهد بود زیرا قانون سند بالادستی محسوب می­شود و معاونت حقوقی ریاست جمهوری ابهامات آن را برطرف کرده است. بنابر این استنباط ما اینست که از زمان اجرای برنامه­ی ششم این حکم قابلیت اجرا دارد.

مهندس رسولی از صدور رای معاونت حقوقی ریاست جمهوری مبنی بر نرخ ارزش افزوده برای بخش حمل و نقل ریلی باری ومسافری خبر داد و افزود: معاون حقوقی ریاست جمهوری به ابهامات پیش آمده برای نرخ ارزش افزوده پاسخ داد و تصریح کرد که نرخ این ارزش افزوده صفر خواهد بود. از جمله ابهامات یکی این بود که تعریف نرخ صفر در قانون مالیات ارزش افزوده وجود ندارد و چون قانون­گذار بر اجرای نرخ صفر تأکید کرده است و سازمان امور مالیاتی آن را غیرقابل اجرا         می­دانستند معاونت حقوقی رییس جمهوری با صراحت گفتند که در قانون نرخ صفر در مالیات مستقیم وجود دارد و این تعریف برای مالیات ارزش افزوده هم قابل اجرا است. در مورد خدمات حمل و نقل ریلی  نیز مجدداً مناقشه وجود داشت که شامل چه بخش­هایی خواهد شد که معاونت حقوقی ریاست جمهوری تصریح کرد که این قانون در خصوص خدمات حمل و نقل ریلی بنحو مطلق ذکر شده است و شامل حمل و نقل ریلی باری و مسافری خواهد بود. در انتهای این حکم معاون حقوقی رییس جمهور اشاره کرده که طبق تبصره 2 ماده 146 مکرر قانون مالیات­های مستقیم اعتبار مالیاتی ارزش افزوده قابل استرداد خواهد بود. امید است با اجرایی شدن این حکم بالغ بر 9 درصد هزینه مالیات ارزش افزوده­ایی که از شکرتهای حمل و نقل ریلی و همه­ی فعالین در بخش دریافت شده از سبد هزینه­هایشان کاهش یابد و طبیعتاً این حرکت همسو با مزیت رقابتی بخش ریلی محسوب می­ شود.

عضو هیأت مدیره راه آهن: تأکید بر اینکه حمل و نقل ریلی مسافری و باری هیچگونه رقابتی با سایر شقوق حمل و نقل به ویژه حمل و نقل جاده­ایی ندارد گفت: آنچه که مهم است حمل و نقل کالا و مسافر به بهترین شکل ممکن است و در جایی که ریل وجود دارد و ظرفیت آن اجازه  می­ دهد از ظرفیت ­های ریلی استفاده می­ کنیم و تلاش می­کنیم این ظرفیت­ها را افزایش دهیم و جایی هم که به لحاظ فنی و اجرایی امکان حمل و نقل ریلی وجود ندارد بایستی حمل و نقل جاده­ایی صورت پذیرد و بنابر این هیچ گونه رقابت منفی با جاده وجود ندارد و ریل و جاده مکمل یکدیگر هستند. از سوی دیگر احکام دیگری در برنامه­ی ششم در خصوص ایجاد مزیت­های ریلی وجود دارد که به سرنوشت همین حکم دچار شده که امیدواریم با توجه به تجربه­ی مثبتی که در مورد این حکم داشته­ایم بتوانیم آن احکام را نیز به مرحله­ی اجرا درآوریم.

مطالب رپورتاژ