الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

گزارش بهسازي باند ۲۹ چپ مهرآباد

صنعت حمل و نقل آنلاین: طي سه سال گذشته و با وجو بحران کرونا و افزايش قيمت ها، با برنامه ريزي و سياستگذاري توسط هيات مديره شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران، تمرکز بيشتري روي پروژه هايي با پيشرفت بالاي 50 درصد صورت گرفت و البته در اين ميان پروژه بزرگي چون بهسازي باند 29 چپ مهرآباد کليد خورد. شرکت به اذعان اعضاي هيات مديره عملکرد خوب و قابل قبولي را به نمايش گذاشت و رکوردهاي خوبي در اين زمينه ثبت کرد.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین؛ هم اندیشی مدیران ستادی و فرودگاهی کشور با حضور رئیس و اعضای هیات مدیره و معاونین شرکت فرودگاه ها به صورت وبینار برگزار شد.

در این نشست، اعضای هیات مدیره و راهبران شرکت فرودگاه ها در بخش های مختلف فرودگاهی، هوانوردی، برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی و اداره کل مهرآباد گزارشی از وضعیت موجود ارائه و به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

 

تاکید اسفندیاری بر ضرورت پایش مستمر پروژه‌ها توسط مديران فرودگاهی

عضو هيات مديره و راهبر عمليات فرودگاهي در نشست هم‌انديشي مديران ستادي و فرودگاه‌هاي کشور گفت: شرایط کرونا، محدودیت‌های ارتباطی بسیاری را ایجاد کرد که با هم‌فکری مستمر توانستیم شرایط را مدیریت کنیم. نکته مهم این است که مدیران جدای از یکسری وظایف ساختاری‌شان، وظیفه پایش مستمر شرایط را نیز برعهده دارند.

حسین اسفندیاری ادامه داد: این امری شناخته شده در دنیا است اما در کشورهایی که شرایط رقابتی اقتصادی دارند، پایش پروژه‌ها بیشتر از طریق قواعد بازار تعیین می‌شوند اما در کشور ما به دلیل شرایط کرونایی و وجود دشمنان خارجی، پایش اقدامات و پروژه‌ها، با دقت بیشتری باید انجام شود و مدیریت استراتژیک و رقابتی در دستور کار قرار گیرد.

اسفندیاری افزود: از برنامه‌های خوب شرکت، برنامه‌ای است که سه سال پیش برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام تدوین شد و به‌خوبی نیز پیش رفته است.

وی بطور خلاصه پروژه‌های فرودگاهی را اعلام کرد و اضافه کرد: پروژه‌های فرودگاه گرگان، بخشی از پروژه های فرودگاه مشهد، ترمینال فرودگاه اصفهان، اپرون فرودگاه تبریز، دو پروژه اساسی کرمان، پروژه‌های فرودگاه‌های لامرد و لار به اتمام رسیدند و برخی در نقاط پایانی اتمام هستند.

اسفندیاری ادامه داد: پروژه‌های فرودگاه بیرجند، ایلام، کرمانشاه و بهسازی باند فرودگاه اردبیل نیز در حال انجام هستند؛ و برخی از پروژه‌ها نیز مانند پروژه‌ باند ۲۹ چپ مهرآباد هر هفته کنترل می‌شوند.

راهبر عمليات فرودگاهي شرکت فرودگاه‌ها تصریح کرد: ان‌شالله با همت نیروهای شرکت و با عنایت امام زمان (ع) همه پروژه‌ها را بتوانیم به‌خوبی پیش ببریم.

 

رستمی:‌ نظارت بر حسن اجرای برنامه‌ها از وظایف مهم مدیران فرودگاهی است

عضو هیات مدیره شرکت فرودگا‌ه‌ها و ناوبری هوایی ایران سخنان خود در نشست هم‌اندیشی مدیران ستادی و فرودگاهی کشور را با تمرکز به زمان‌بندی برنامه‌ها و پروژه های اجرایی آغاز کرد و گفت: دقت به زمان‌بندی برنامه‌هایی که برنامه‌ريزي توسعه‌ای آنها با افزایش قیمت مصالح در سال‌های اخیر انجام می‌شوند، و همچنین توجه به اجرای درست برنامه‌ای که از ابتدای سال تدوین شده است، ضروری است.

رستمی تاکید کرد: برای مدیریت بهینه زمان، ملاک عمل، انطباق شرایط با برنامه ای است که در ابتدای سال تدوین شده است. نظارت بر حسن اجرای برنامه نیز از اهميت بسیاری برخوردار است و در این راه اگر موانعی پیش آمد نیز باید شناسایی شوند و فرودگاه‌ها با کمک ستاد موضوع را بررسی کنند تا گره‌ها باز شوند و برنامه در مدت زمانی خود انجام شود.

رستمی ادامه داد: لازم است پروژه‌های ۱۴۰۰ جمع‌بندی شوند تا مسائل آن، وارد ۱۴۰۱ نشود.

وی اضافه کرد: تدوین و ویرایش برخی از نظام‌نامه‌ها که سال‌های زیادی از بازنگری در آنها می‌گذرد نیز ضروری است و همچنین ضرورت دارد که مدیران و مجموعه مرتبط با نظام‌نامه‌ها، مطالعات لازم را داشته باشند و به دستورالعمل‌ها در این زمينه نیز توجه داشته باشند.

رستمی افزود: نکته دیگر لزوم توجه به سرمایه‌گذاری در بخش فرودگاهی است که در این زمینه توجه به بخش‌های علمی، فیزیکی و بازرگانی پیش از اتمام قراردادها ضروری است.

این مقام مسئول فرودگاهی ادامه داد: درخصوص تملک اراضی نیز با توجه به وسعت متراژ ابنیه فرودگاهی لازم است مدیران حقوقی شرکت به مالک‌شناسی توجه داشته باشند تا موانع در این زمینه نیز برطرف شود و مشکلات این قسمت به‌صورت ریشه‌ای حل شوند.

وی عنوان کرد: بحث هوشمندسازی فرودگاه‌ها نیز پروژه دیگری است که برنامه‌های مربوط به آن در سه فاز به‌خوبی پیش می‌روند. فاز اول با تجهیز زیرساخت‌ها انجام شده و تعدادی فرودگاه، علاوه ‌بر فرودگاه‌های رشت و مشهد که به صورت پایلوت هوشمندسازی شدند، نیز هر دو هفته یکبار به پروژه های هوشمندسازی اضافه می‌شوند.

رستمی ادامه داد: در حال حاضر بحث ظرفیت پروازها نیز حل شده و به ۱۰۰ درصد نزدیک شده که امیدواریم با این اقدام مسائل مالی تا حد زیادی برطرف شوند.

وی در پایان از همه مديران ستادي و فرودگاهی که با توجه به شرایط سخت کرونا توانستند شرایط را مدیریت کنند، قدردانی کرد.

 

خبرهای مرتبط:

تعطیلی آزمایشی دو روزه باند ۲۹ چپ مهرآباد

آسیب شناسی حمل و نقل هوایی

ایمنی مهم‌ترین اولویت شرکت فرودگاه‌ها

 

رویکرد شرکت فرودگاه‌ها استفاده از توان شرکت‌های داخلی است

عضو هیات مدیره و راهبر عملیات هوانوردی با توجه به تحریم های ظالمانه بر کشور عزیزمان در چندین سال گذشته به ویژه صنعت هوانوردی کشور گفت: رویکرد شرکت فرودگاهها استفاده حداکثری از توان داخلی است و ما به طور دائم در حال رصد شرکت های دانش بنیان هستیم تا با استفاده از توان آنها بتوانیم تجهیزات خود را در بخش های مختلف هوانوردی و فرودگاهی تامین کنیم.

محمد امیرانی که در نشست هم اندیشی مدیران فرودگاهی و ستادی سخن می گفت، با اشاره به رشد 54 درصدی پروازها از فراز آسمان ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته اظهار داشت: در شش ماهه امسال 87 هزار پرواز داخلی، 67 هزار پرواز عبوری و 19 هزار پرواز بین المللی انجام شده است که بر این اساس شاهد رشد 35 درصدی در پروازهای داخلی، افزایش 62 درصدی در پروازهای عبوری و رشد 230درصدی در پروازهای بین المللی هستیم.

وی با اشاره به درآمد یک هزار میلیارد تومانی از انجام پروازهای عبوری در شش ماه گذشته، کمبود نقدینگی و کاهش درآمد را مورد توجه قرار داد و گفت: طی این مدت حدود 15 میلیارد تومان در حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات هوانودری، 109 میلیارد تومان در حوزه ایمنی زمینی ، 100 میلیارد تومان در حوزه ارتباطات و ناوبری هزینه شده است.

امیرانی انجام اقدامات و اجرای پروژه های تاثیرگذار بدون تبلیغات در رسانه های خبری را مورد توجه قرار داد و گفت: به طور نمونه مشکلات بسیاری در  FIDS فرودگاه ها داشتیم که طی شش ماه گذشته با صرف یک میلیارد تومان و با استفاده از توان یک شرکت داخلی دانش بنیان قدم های خوبی برداشته شده و برای نصب در پنج فرودگاه کشور آماده شده است که این اقدام متناسب با نیازهای کشور و البته در راستای هوشمندسازی فرودگاه ها بوده است.

وی استقرار سامانه مدیریت ایمنی، BPMS و تهیه لایسنس های مربوطه، نوسازی مانیتورهای  FIDS  و افتتاح مرکز دوم داده ها را از جمله اقدامات انجام شده در حوزه IT عنوان کرد.

امیرانی به اقدامات انجام شده در بخش تامین تجهیزات در حوزه آتش نشانی اشاره کرد و گفت: در این راستا می توان به خرید 30 دستگاه خودروی ولوو با سرمایه 75 میلیارد تومان، خرید 200 دست لباس آتش نشانی و 400 دستگاه تنفسی، خرید دستگاه های برج روشنایی در مجموع با سرمایه 110 میلیارد تومان و بازسازی خودروهای کفساز و نگهداری خودروها اشاره کرد.

راهبر عملیات هوانوردی با اشاره به رویکرد شرکت فرودگاهها در استفاده از توان حداکثری داخلی گفت: با توجه به تحریمها، ما دائما در حال رصد شرکت های دانش بنیان هستیم تا با استفاده از توان آنها بتوانیم تجهیزات خود را در بخش های مختلف هوانوردی و فرودگاهی تامین کنیم.

امیرانی همچنین در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه ارتباطات و ناوبری به اجرای 11 پروژه زیرساختی ارتباطی به ارزش 10 میلیارد تومان و هفت پروژه زیرساختی ناوبری به ارزش 200 میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: این پروژه ها در حال اجرا است و بخش زیادی از آن انجام شده است.

وی همچنین به اجرای 9 پروژه بزرگ در حوزه نظارتی اشاره کرد و گفت: امیدواریم با بومی سازی بتوانیم از رادار داخلی برای پوشش فضای کشور استفاده کنیم.

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها کمبود نیروی انسانی را مورد توجه قرار داد و اظهار امیدواری کرد: برنامه ریزی دایمی برای جذب نیروی متخصص داشته باشیم. در این راستا فرودگاهها می توانند بخشی از فعالیت را برون سپاری و نظارت بر آن را بر عهده بگیرند تا کمبود نیروی انسانی تا حدودی برطرف شود.

وی همچنین در خصوص اقدامات صورت گرفته در دو حوزه مدیریت ایمنی و فلایت چک گفت: خوشبختانه با نظارت مستمر پایش خوبی در حوزه ایمنی داشته ایم و بخش فلایت چک نیز با وجود مشکلات در تامین قطعات، ماموریت خود را به درستی انجام می دهد.

امیرانی در پایان از مدیران فرودگاهی خواست در تامین تجهیزات ناوبری، برنامه ریزی کلان شرکت فرودگاه ها را در نظر داشته باشند تا برنامه ریزی صورت گرفته دچار اختلال نشود.

 

بهسازی باند۲۹چپ فرودگاه بین‌المللی مهرآباد نمادی از یک کار بزرگ تیمی است

عضو هيات مديره و راهبر فرودگاه بین‌المللی مهرآباد ضمن تبریک هفته پدافند غیر عامل به روند اجرای پروژه بهسازی باند 29 چپ این فرودگاه و موانع پیش رو از جمله کمبود شدید منابع پرداخت گفت: بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه بین‌المللی مهرآباد نمادی از یک کار بزرگ تیمی است

وی با اشاره به تجهیز باند ۲۹ راست فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به ILS در شهریور ماه سال جاری گفت: با نصب این دستگاه که خود یک رکورد محسوب می شود، رکوردهای دیگری دز زمینه فلایت چک این سامانه و رکورد طراحی طرح های تقرب زده شد و از این جهت می توان گفت شاهکاری در باند 29 راست روی داد.

ابراهيم مرادی افزود: در راستای استفاده از باند ۲۹ راست، ۳۳ مورد مانع نفوذ یافته به این باند با همکاری خوب سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها در حوزه مدیریت ایمنی برطرف شد.
مرادی تاکید کرد: در حال حاضر باند ۲۹ راست به‌عنوان یک باند عملیاتی و بدون نیاز به باند چپ در حال خدمات‌رسانی به پروازها است.
راهبر فرودگاه مهرآباد همچنین اظهار داشت: تغییر سیستم روشنایی، تاکسی‌وی، خط‌کشی و… از اقداماتی بود که در راستای بهره‌مندی از باند ۲۹ راست انجام شد.

 

 

 

مطالب رپورتاژ