ایمنی مهم‌ترین اولویت شرکت فرودگاه‌ها

صتعت حمل و نقل آنلاین: چهارمین نمایشگاه حمل‌و‌نقل و لجستیک و صنایع وابسته ۲۴ تا ۲۶ آذرماه در مصلای تهران برگزار شد.  در این مراسم مهندس سیاوش امیرمکری، رییس شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران nv گفت: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران براساس قانون اساسنامه­ خود دو وظیفه­ عمده را دنبال می­کند که یکی اداره­ فرودگاه‌ها و دیگری ناوبری فضای کشور است که در حال حاضر مالکیت 53 فرودگاه کشور را بر عهده دارد. حضور شرکت فرودگاه‌ها در این نمایشگاه فرصت مهمی است که بتوانیم توانمندی­ها و عملکرد صنعت فرودگاهی کشور را به عموم معرفی کنیم. موضوع ایمنی مهم‌ترین اولویت اصلی این شرکت است که در راستای آن استقرار سیستم­های ایمنی برای ارایه خدمات ایمن را در دستور کار قرار داده­ایم و نوسازی و بهسازی سیستم­های قدیمی را آغاز کرده­ایم. شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران شرکتی درآمد ـ هزینه محسوب می­شود که بیش از 70 درصد درآمد خود را از پروازهای عبوری از آسمان کشور کسب می­کند و بالغ بر 20 درصد خدمات فرودگاهی و حدود 5 درصد نیز از اماکن تجاری در فرودگاه‌ها درآمد دارد. همچنین مبلغ 7 هزار تومان از فروش بلیت پروازهای داخلی و 35 هزار تومان نیز از فروش بلیت پروازهای خارجی به شرکت فرودگاه‌ها اختصاص می­یابد. در مقاطعی بیش از یک هزار پرواز عبوری داشتیم اما در حال حاضر حدود 900 پرواز عبوری از فضای کشور انجام می­پذیرد.

چشم­ انداز فرودگاه امام، هاب اول بار و هاب دوم مسافری در منطقه

در ادامه مهندس علی رستمی، مدیرعامل سابق شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: مأموریت شهر فرودگاهی امام خمینی تبدیل شدن این فرودگاه به هاب اول بار و هاب دوم مسافری در منطقه است که بر این اساس شهر فرودگاهی امام ایجاد شد تا با توسعه و عملیاتی شدن آن منابع مالی لازم برای دست‌یابی به این اهداف مهیا شود. بر این اساس باید طرح جامع شهر فرودگاهی تهیه می­شد که این مهم با بهره­گیری از مشاوران داخلی و خارجی صورت گرفت و برنامه­ توسعه­30 ساله­ای برای این شهر فرودگاهی تعریف و سپس به تصویب رسید. هم اکنون پروژه‌های فرودگاه امام بر اساس طرح توسعه­ پنج ساله در حال انجام است که مهم‌ترین آن ترمینال مسافری سلام بود که هم اکنون این پروژه به بهره­برداری رسیده و تعداد 5 شرکت هواپیمایی در این ترمینال مستقر هستند و تعداد پنج پرواز هم انجام می­دهند که در آینده­ نزدیک به 15 پرواز داخلی افزایش خواهد یافت. در حال حاضر در ترمینال باری شهر فرودگاهی بالغ بر 120 هزار تن بار جابه‌جا می­شود و بیشترین تعداد اعزام و پذیرش نیز حدود 9 میلیون مسافر در سال بوده که با تکمیل زیرساخت­ها این ظرفیت مسافری به حداقل 15میلیون نفر قابل افزایش است و حجم بار نیز قابلیت افزایش به 400هزار تن را در سال خواهد داشت..

به‌زودی اساسنامه­ جدید شرکت مکانیک خاک ابلاغ می­شود

مهندس سیدرضا حسینی، مدیرعامل شرکت مکانیک خاک هم با بیان این‌که شرکت مکانیک خاک با در اختیار داشتن کارشناسان متخصص اطلاعات سازه­های مختلف را جمع­آوری و توسط متخصصان خود این داده­ها را آنالیز و در اختیار کارفرمایان قرار می­دهد، گفت: در واقع وظیفه­ ما شناسایی تکنولوژی­های روز در این حوزه است تا آن‌ها را تهیه و با بهره­گیری از آن‌ها خدمات بهتر و به روزتری را ارایه کنیم. از سوی دیگر تربیت نیروهای جوان و متخصص در این حوزه مهم‌ترین محصول شرکت مکانیک خاک است.

مهم‌ترین وظیفه سازمان هواشناسی، پایش و تولید پیش­بینی است

سحر تاجبخش، رییس سازمان هواشناسی کشور، سازمان هواشناسی را سازمانی دانش‌بنیان دانست و افزود: این سازمان سرویس­ها و خدمات فرابخشی ارایه می­کند و از جمله مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش­ها به شمار می­آید. خدمات و سرویس­های این سازمان فقط مختص به حوزه­ حمل‌و‌نقل نیست بلکه به همه حوزه­ها اطلاعات هواشناسی ارسال می­کند. یکی ا ز بخش­هایی که سازمان هواشناسی با آن همکاری تنگاتنگ دارد، هواشناسی هوانوردی است که اطلاعات حساس و مهمی را به بخش هوانوردی کشور ارایه می­کنیم. پیش­بینی و تولید داده­ها بر اساس استانداردهای بین­المللی انجام می­پذیرد که معمولاً پیش­بینی­هایی که انجام می­دهیم دو تا سه روزه است.

گراميداشت هفته حمل‌و‌نقل در بخش جاده‌ای

مراسم گراميداشت هفته حمل‌و‌نقل با حضور فعالان و پيشكسوتان حوزه حمل‌و‌نقل جاده‌اي و راهداري، مسئولان تشكل‌هاي صنفي حمل‌ونقل و دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط با خدمات بخش حمل‌ونقل، توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سالن همايش برج ميلاد تهران برگزار شد. اين مراسم با هدف ارج نهادن به خدمات فعالان بخش حمل‌و‌نقل جاده‌اي و راهداري، همچنين پيشكسوتان، با حضور وزیر راه‌و‌شهرسازي، وزراي سابق راه‌و‌شهرسازي چهار دهه پس از انقلاب اسلامي، مديران ستادي و استاني، مسئولان و دست‌اندركاران اجرايي مرتبط با خدمات بخش حمل‌و‌نقل و راهداري و تشكل‌هاي صنفي حمل‌و‌نقل جاده‌اي در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد. در اين مراسم از رانندگان حمل‌و‌نقل عمومي جاده‌اي، راهداران، پيشكسوتان و همچنين از خانواده‌‌هاي همكاران و تلاشگراني كه در حين انجام مأموريت و خدمت، دعوت حق را لبيك گفتند، تجلیل شد.

حمل‌و‌نقل شریان حیاتی هر کشوری است

حمل‌و‌نقل شریان حیاتی هر کشوری است و اگر این شریان پرظرفیت، با انضباط و قدرتمند عمل کند، قطعا موتور حرکت توسعه و کیفیت زندگی و کسب‌و‌کار به جریان می‌افتد. مهندس محمد اسلامی، وزیر راه‌و‌شهرسازی با بیان مطلب فوق، ضمن گرامیداشت هفته حمل‌و‌نقل و روز ۲۶ آذر روز حمل‌و‌نقل رانندگان بیان کرد: پیام امام راحل و ایثارگری شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در طول سال‌های پس از انقلاب همچنان تاثیرگذار است و پرچم کشور جمهوری اسلامی ایران با اهتزاز پابرجا است.

وی با اشاره به اهمیت استراتژیک کشور ایران در مسیر چهارراه دنیا افزود: این موقعیت سهم بزرگی را در حمل‌و‌نقل جاده‌ای به اقصا نقاط دنیا با استفاده از فرصت‌های ترانزیتی فراهم کرده است و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تولیدی، صنعتی و استفاده از ظرفیت مهندسی و توان علمی کشور این سهم قابل افزایش و ارتقا است.

وی در ادامه گفت: با دست‌یابی هموطنان به سامانه سپهتن مردم می‌توانند مسیر حرکت ناوگان باربری و مسافربری را رصد کنند و ارتقای ایمنی در سفرها فراهم شده است.

قدردان خدمات گذشتگان باشیم تا آیندگان قدردان زحمات ما باشند

مهندس عبدالهاشم حسن‌نیا، معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی و ريیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در آیین گرامیداشت هفته حمل‌و‌نقل، با تبریک روز ۲۶ آذر و هفته حمل‌و‌نقل، رانندگان و راهداری از تمامی دست‌اندرکاران این حوزه تشکر کرد.

معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی و ريیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای بر لزوم احترام و ارج نهادن به خدمات و اقدامات خدمت‌گزاران قبلی تاکید کرد و افزود: در این صورت است که آیندگان نیز قدردان زحمات و تلاش‌های ما خواهند بود.

تلاش‌های شبانه‌روزی و بی‌وقفه همه عوامل اجرایی حمل‌ونقل در زمان سخت دفاع مقدس

مهدی کرباسیان در مراسم روز حمل‌و‌نقل که به دعوت سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای و در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، این روز را به همه دست‌اندرکاران در همه سطوح جاده‌ای، ریلی، دریایی هوایی، رانندگان، مالکان وسایط نقلیه، راهداران و دیگر کارکنان و مدیران وزارت راه‌و‌شهرسازی تبریک گفت.

وی گفت: همه ساله در چنین روزی از ایثارگری‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی و بی‌وقفه همه عوامل اجرایی حمل‌ونقل در زمان سخت دفاع مقدس به نیکی یاد می‌شود و نام‌شان ارج نهاده می‌شود.

کرباسیان در ادامه صحبت خود، از شروع جنگ تحمیلی و اشغال خرمشهر بندر اصلی کشور، نظام توزیع کالا و مختل شدن آن سخن به میان آورد و گفت: در آن زمان بندر خرمشهر اسکله‌های متعدد و امکانات تخلیه ‌و‌ بارگیری فراوان داشت و نسبت به دیگر بنادر کشور، حدود ۵۰۰ کیلومتر به تهران نزدیک‌تر بود و وجود راه‌آهن، امکان حمل بار را نیز سرعت می‌بخشید. بعد از اشغال این بندر، استفاده از بندر شاهپور (بندر امام فعلی) نیز به علت در تیررس بودن آتش موشک‌های عراق، تردد کشتی‌ها به این بندر و تخلیه و بارگیری از آن مقدور نبود. از سوی دیگر، عدم تکمیل عملیات ساخت بندرعباس، (بندر شهیدرجایی فعلی) در کنار کمبود کامیون و دیگر ملزومات، تسهیل حرکت ناوگان جاده‌ای، نظیر لاستیک، فیلتر و روغن که از ضروریات حمل کالاهای اساسی به‌شمار می‌رفت، موجب شد تا کالاهایی مانند گندم، گوشت، پنیر، کره و خوراک دام مانند سویا و جو در نقاط مختلف کشور به سختی در دسترس مردم قرار گیرد. همین‌طور تامین ماشین‌آلات و مواد اولیه صنایع کشور با دشواری صورت می‌گرفت و از همه مهم‌تر، تامین و ارسال تجهیزات مربوط به پشتیبانی جبهه‌ها و رزمندگان به شدت مختل شده بود. در حالی‌که همه این کالاها در بندرعباس و در کشتی‌های پهلو گرفته تلنبار شده بودند؛ به‌گونه‌ای که در بعضی مواقع بیش از ۵۰ کشتی در لنگرگاه انتظار تخلیه را می‌کشیدند. در حمل‌ونقل مسافری نیز کمبودها اعم از لاستیک و قطعه یدکی و از طرف دیگر، اعزام رزمندگان به جبهه‌ها و جابه‌جایی‌های درون جبهه نیز از موارد مهم مشکلات حمل‌ونقل مسافری در آن زمان بود.

وی از مشکلات و ایجاد کمیته هماهنگی حمل‌ونقل توسط ستاد بسیج اقتصادی کشور در آن زمان گفت و ادامه داد: در این کمیته که با مسئولیت معاون حمل‌و‌نقل وزارت راه‌و‌ترابری آن زمان شکل گرفت، نمایندگان صاحبان کالا از مراکز تهیه و توزیع، وزارت صنایع و اتاق بازرگانی حضور داشتند. از طرف دیگر، نمایندگان سازمان بنادر و کشتیرانی، راه‌آهن، سندیکای حمل‌ونقل بین‌المللی، کشتیرانی جمهوری اسلامی، گمرک و نیروهای مسلح نیز از اعضای تشکیل‌دهنده این کمیته بودند و جلسات منظم هفتگی داشتند. در این جلسات، اولویت‌ها براساس نیاز کشور و جبهه‌ها صورت می‌گرفت. او از تشکیل جلسات منظم و مداوم، حل مشکل و تامین نیازهای غرب کشور و جبهه‌ها، فراهم کردن کالاهای اساسی اعم از برنج و گندم و دیگر نیازهای جبهه سخن به میان آورد.

بزرگداشت روز حمل‌و‌نقل توسط فعالان دریایی به‌میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی

گرامیداشت روز ملی حمل‌و‌نقل به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی و با حضور مهندس محمد اسلامی، وزیر راه‌و‌شهرسازی، مهندس محمد راستاد، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، مجتبی دلگشایی، استاندار سیستان و بلوچستان، مهندس الله‌یار محمدی، نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، جمع کثیری از مسئولان، فعالان و   دست‌اندرکاران حوزه دریایی و بندری کشور 26 آذرماه در هتل همای تهران برگزار شد. در این مراسم ضمن قدردانی از برخی فعالان حوزه­ دریایی کشور تفاهم‌نامه­ همکاری سازمان بنادر با معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری، عقد قرارداد سرمایه­گذاری بخش خصوصی در بندر امیرآباد و رونمایی از کتاب موج، بندر و ایران انجام پذیرفت.

مطالب رپورتاژ