نمایشگاهی با چاشنی بیم و امید

بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران درجریان تحریم های یکجانبه نفتی آمریکا بابیم وامید برگزار شد. در این دوره ازبرگزاری نمایشگاه ۱۰۴۷ غرفه به نمایندگی از شرکت‌های داخلی و ۱۰۶ غرفه به نمایندگی از شرکت‌های خارجی شرکت داشتند و میهمان ویژه نمایشگاه محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک بود.

در مراسم افتتاحیه، بیژن زنگنه وزیر نفت ضمن خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان و میهمانان با توجه به نام‌گذاری امسال به سال رونق تولید از برنامه‌ریزی برای تولید بیشتر و بهتر خبر داد و افزود: تلاش‌مان این است امسال خوراک واحدهای تولیدی و به‌ویژه پتروشیمی‌ها را به میزانی که درخواست دارند تامین کنیم. او همچنین گفت: ظرفیت تولید گاز غنی از هزار میلیون مترمکعب در روز عبور خواهد کرد و بر همین اساس امسال می‌توانیم سوخت گاز برای همه واحدهای صنعتی و کارگاهی را به طور کامل تامین کنیم. ضمن اینکه سال 97 هم گاز تمامی واحدهای صنعتی را تامین کردیم و از این بابت مشکلی نداشتیم.نکته بعدی که وزیر نفت به آن اشاره داشت ادامه سرمایه‌گذاری در پارس‌جنوبی بود که در این باره بیان کرد: ظرفیت تولید ما در فازهای پارس جنوبی امسال 60میلیون مترمکعب افزایش خواهد داشت. همچنین تکمیل پروژه‌‌های پتروشیمی که از درصد بالای پیشرفت برخوردار هستند از دیگر برنامه‌های وزارت نفت برای سال 98 اعلام شد که قرار است در سال‌های 98 و 99 خورشیدی 18 طرح پتروشیمی جدید در کشور راه‌اندازی شود و به بهره برداری برسد.

زنگنه درباره حمایت از کالاهای ساخت داخل در حوزه نفت گفت: برنامه ما حمایت از شرکت‌های داخلی تولیدکننده قطعات مورد نیاز در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی است و قراردادهای EPC و EPD بر این اساس تعریف شده‌اند که در درجه نخست به پیمانکاران ایرانی داده شوند و بیشتر کالاهای مورد نیاز باید از تولیدات داخل تامین شوند و کارهای مربوط به تامین مالی را انجام داده‌ایم.زنگنه در پایان گفت: برای آینده اوپک نگران هستیم و به دنبال همکاری اوپک با کشورهای تولیدکننده غیراوپکی و جلب تولیدکنندگان کوچک برای عضویت در اوپک هستیم اما برخی کشورها از نفت به‌عنوان سلاح برای فشار آوردن بر کشورهای دیگر به‌ویژه دو کشور بنیانگذار اوپک هستند که باعث شده‌اند اتحاد اوپک دچار خدشه شود و به دنبال مرگ و فروپاشی اوپک هستند.

دبیرکل اوپک: در اوپک تک‌روی نداریم

محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حاشیه نشست خبری خود در بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران، حذف نفت ایران از بازار را غیرممکن دانست و گفت: در اوپک تک‌روی نداریم.وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حذف ایران از بازراهای جهانی نفت و اتفاقات بعد از آن گفت: کشوری مثل ایران با این مقدار تولید و چنین تاریخی در زمینه عرضه عملا حذف آن از بازار غیرممکن است. در ماه ژوئن که کنفرانسی خواهیم داشت و داده‌هایی که داریم و همچنین داده‌هایی که از منابع دیگر به دست می‌آوریم را بررسی خواهیم کرد و سپس تصمیم خواهیم گرفت و تصمیم‌ها به نفع تک تک اعضای اوپک خواهد بود نه یک کشور خاص.

نشست های خبری

در سومین روز  نمایشگاه،درنشست خبری سعید مومنی، مدیر گازرسانی با اشاره به این که به خاطر کارهایی که در تولید و انتقال شبکه گاز انجام داده‌ایم و خیال‌مان از آن بابت راحت است برنامه گازرسانی و توسعه شبکه گاز روستایی را در دستور کار داریم. او با اشاره به مزیت گاز به‌خصوص در حوزه محیط‌زیست به‌عنوان سوخت پاک بیان کرد: در سال گذشته در بخش مصرفی نزدیک به 200میلیارد مترمکعب گاز در کشور مصرف شده است که اگر می‌خواستیم به این میزان فرآورده‌های نفتی مصرف کنیم با فاجعه زیست‌محیطی بزرگی روبه رو می شدیم.

در آخرین روز  نمایشگاه نیز حمید بورد، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران دریک نشست خبری که در محل ستاد خبری برگزار شد، با اشاره به این که شرکت فلات قاره قدیمی‌ترین شرکتی است که در حوزه دریا مشغول به کار است، افزود: شرکت فلات قاره سومین شرکت فعال بزرگ دنیا در دریا است و با ظرفیت حدود 100میلیون بشکه نفت در جا استخراج نفت از بیش از 40 میدان را در دست دارد و بزرگ ترین ناوگان لجستیک کشور را در اختیار دارد. همچنین با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس مخزن مشترک داریم و حضور قدرتمندانه ایران در سکوهای نفتی به نوعی بیان حاکمیت ایران در دریاست و از این منظر جای مباهات دارد.

مطالب رپورتاژ