همکاری­ برای تحقق 30میلیارد دلار مبادلات تجاری

هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک حمل و نقلی ایران و ترکیه با حضور دکتر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ایران و جاهد تورهان وزیر حمل و نقل ترکیه در ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.طی این نشست که کلیه معاونان وزارتخانه­های هر دو کشور حضور داشتند بخش­های مختلف جاده­ای، ترانزیت، هوایی، ریلی، دریایی و حمل و نقل ترکیبی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. از جمله موضوعات مهمی که در این نشست مشترک مورد مذاکره قرار گرفت می­توان به رفع محدودیت­های طرف ترکیه ای برای میزان سوخت ناوگان باری به مقصد ترکیه، افزایش ظرفیت پذیرش ناوگان در مرز بازرگان، امکان بارگیری بار ترانزیتی توسط ناوگان ایرانی از بنادر ترکیه، تسریع عملیات پنجره واحد گمرک، اجرای فاز سوم پروژه­ی کارنه تیر الکترونیک اشاره کرد.

دکتر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این اجلاس با اشاره این که برگزاری این اجلاس بیانگر عزم دو کشور برای توسعه­ی همکاری­های بیشتر بین دو کشور است تأکید کرد: برپایی این اجلاس زمینه­ی تحقق هدف­گذاری 30 میلیارد دلاری را در مبادلات تجاری و همکاری­های اقتصادی دو کشور فراهم و دست یافتنی می­کند. در این اجلاس در هر چهار محور حمل و نقل جاده­ای، ریلی، هوایی و دریایی تفاهم نامه­های ارزشمندی به امضا رسید که یکی از این موارد شبانه روزی کردن پایانه­های مرزی و ایجاد تردد روان در مرزهای بازرگان و گوربلاغ است. همچنین توسعه­ی تبادلات برای ترانزیت به آسیای میانه و اروپا، برقراری خط ریلی تهران ـ آنکارا، پیگیری توافقنامه سه جانبه اسلام­آباد ـ تهران ـ استانبول و نیز ایجاد خط آهنی جدید برای گسترش ترانزیت در حوزه­ی حمل و نقل ریلی بین ایران و ترکیه مورد مذاکره و توافق قرار گرفت. برای احیا و ایجاد ظرفیت حمل و نقل ریلی که اهمیت بسیار بالایی دارد می­بایست کمیته­های کارشناسی در سطح راه آهن­های دو کشور شکل بگیرد تا شاهد تسریع در این حوزه باشیم. از سوی دیگر در خصوص توسعه­ی همکاری­های دریایی و بندری و نیز در حوزه­ی هوایی هر دو کشور توافق دارند سطح همکاری­ها افزایش یابد که در این موارد نیز مذاکراتی صورت گرفته است. وزیر راه و شهرسازی تشکیل کمیته­های تخصصی در فاصله­ی زمانی کوتاه بین دو کشور را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: علاوه بر افزایش سطح همکاری­ها در حوزه­ی جاده­ای، راه­اندازی خط جدید ریلی برای افزایش حجم ترانزیت کالا نیز دارای اهمیت ویژه­ای است، حضور گسترده و توافقات مثبت کشور ترکیه با ایران در زمینه­ی حمل و نقل که زیرساخت توسعه محسوب می­شود بیانگر شکست سیاست­های خصمانه دولت آمریکاست.

جاهد تورهان وزیر حمل و نقل کشور ترکیه در هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک حمل و نقل ایران و ترکیه باتأکید بر این که هر دو کشور خواهان گسترش همکاری­های بیشتری هستند افزود: طی برگزاری اجلاس شورای عالی همکاری روسای جمهور ترکیه و ایران که در چهار ماه قبل صورت گرفته بود به وزرای حمل و نقل دو کشور دستور داده شده بود که روابط دو جانبه بین ترکیه و ایران در همه­ی حوزه­ها تقویت شود. بر همین اساس در جهت عمل به دستورات مربوطه برای تقویت روابط بر پایه­ی اعتماد متقابل، تأمین منافع مشترک و حسن همجواری گام برخواهیم داشت و به طور یقین تمامی این تلاش­ها در راستای تحقق افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور تا رقم 30 میلیارد دلار در سال خواهد بود. از آنجایی که شاهرگ گسترش روابط اقتصادی بین ایران و ترکیه حمل و نقل دو کشور است رفع مشکلات موجود اهمیت بسیاری دارد که بر این اساس پایدار بودن فعالیت در حوزه­ی حمل و نقل ریلی اعم از بار و مسافر نگاه ویژه­ای خواهیم داشت. به همین منظور کمیته­ی حمل و نقل ریلی برای تحقق هدف دستیابی به یک میلیون دلار حمل بار از طریق ریل و رفع موانع آن در ترکیه نشستی برگزار خواهند کرد تا علاوه بر بررسی مشکلات در این حوزه راهکارهای لازم برای تردد واگن­های کشورهای CIS را فراهم آورند.

وزیر حمل و نقل کشور ترکیه با اشاره به توافقات فی­مابین جهت همکاری­های مستمر در حوزه­ی حمل و نقل ترکیبی خاطر نشان کرد: در چارچوب مشخصات همکاری­های ریلی میان دو کشور مقوله­ی سیستم کشف و امداد ماهواره­ای در دستور کار قرار گرفته و در تلاش هستیم تا منافع مشترک ایران و ترکیه به بهترین شکل در این بخش تأمین شود. تعاملات و همکاری­های مورد نظر بین دو کشور صرفاً فقط در جهت بهبود روابط اقتصادی نیست بلکه این همکاری­های مشترک از منظر منطقه­ای هم بسیار معنادار خواهد بود. کشورهای ایران و ترکیه دارای تمدنی تاریخی و دیرینه هستند که تاکنون حاکمیت­های دو کشور در پرتو موازین بین­المللی و در جهت تأمین منافع مشترک دو کشور گام برداشته­اند. به همین دلیل ترکیه نه تنها در موضوع روابط دو جانبه بلکه در حوزه­ی همکاری­های مشترک دو کشور در کشوری ثالث نیز اراده­ی جدی دارد و پیشنهادات خود را در این زمینه مطرح کرده است.

دکتر شهرام آدم­نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در هشتمین اجلاس کمیسیون همکاری­های ایران و ترکیه از پیوستن احتمالی کشور ایران به توافقنامه اروپایی حمل و نقل کالا IDR خبر داد و تصریح کرد: ارتباط حمل و نقلی و زیرساختی متعددی بین ایران و ترکیه وجود دارد که خوشبختانه پس از هفت سال توانستیم هشتمین اجلاس همکاری­های حمل و نقلی بین دو کشور را برگزار کنیم. خوشبختانه هر دو طرف با نگاه مثبت موضوعات مرتبط با حمل و نقل را مطرح کردند که ایجاد حمل و نقل ترکیبی، ایجاد خط ریلی ترانزیتی جدید، امکان بارگیری کشتی­های ایرانی از بنادر ترکیه، راه­اندازی خط ریلی مسافری تهران ـ آنکارا و شبانه روزی شدن فعالیت مرز دو کشور از جمله مهمترین توافقات فی­مابین بود. در حوزه­ی حمل و نقل هوایی مقرر شد محدودیت­هایی که در این بخش وجود دارد با همکاری طرف برداشته شود از جمله محدودیت حضور دفاتر شرکت­های هوایی ایرانی در فرودگاه جدید کشور ترکیه و نیز مشکلات مالی ایرلاین­های داخلی در فرودگاه های ترکیه نیز مرتفع شود.

 

مطالب رپورتاژ