نقش ریل در حمل موادمعدنی!

صنعت حمل و نقل آنلاین: ایران کشور پهناوری است و از طرف دیگر معادن با ارزشی نظیرسنگ آهن، زغال سنگ و مس دارد که برای ارسال آن به کارخانجات فرآوری مواد معدنی یا بنادر جنوبی کشور که راه به آبهای آزاد دارند باید هزینه زیادی را بابت حمل‌ونقل آن پرداخت. در حقیقت باوجود انرژی ارزان در ایران، هزینه‌های گزاف حمل‌ونقل، یکی از چالش‌های جدی تولید موادمعدنی و صادرات آن محسوب می‌شود. این چالش در کشورهای پهناور دیگری نظیر امریکا،چین و استرالیا، با حمل‌ونقل ریلی تا حد زیادی کنترل شده است. با آنکه در ایران خطوط ریلی توسعه خوبی داشته‌است، اما سهم‌شان در حمل بار معادن و فلزاتی مانند مس، فولاد و… اندک است. جلسات زیادی برای رفع مشکلات حمل بار ریلی در معادن و کارخانه‌های فولاد برگزار شده و هدف آن بوده است که بیشترین جابه‌جایی بار معادن از طریق ریل انجام شود .در همین خصوص خبرنگار ماهنامه صنعت حمل و نقل، مصاحبه ای با مهندس محسن سعید بخش، مدیرعامل شرکت توکاریل داشت که به آن می پردازیم:

 

عملکردشرکت خودراباتوجه به شرایط فعلی کسب وکارچگونه ارزیابی میکنید؟

شرکت فولاد مبارکه در بررسی روند 7 ساله صاحبان کالای ریلی ، توانست درسال1396 باحمل3/10 میلیون تن کالابا19درصدافزایش نسبت به سال 1395  همچنان مقام  اول خود را به عنوان بزرگترین صاحب کالای ریلی حفظ نماید. شرکت توکاریل نیز در همین راستا ضمن پاسخگوئی به نیازحمل فولادمبارکه، طبق  گزارش شرکت راه آهن مقام نخست حمل و نقل ریلی بار کشور راهم، با حمل بیش از 9 میلیون تن کسب کرد، همچنین این شرکت درادامه تحقق اهداف راهبردی خود اقدام به توسعه ناوگان لبه بلند خویش کرد و موفق شدمقام سوم را از نظر توسعه  ناوگان از آن خودکند. شایان ذکر است در این بررسی بالاترین میزان تناژ گروه کالاهای عمده رده بندی به ترتیب شامل مواد معدنی، بالاست ،ادوات خط و ماشین آلات ریلی، آهن آلات و فلزات می باشد. از جمله مهمترین دستاوردهای دیگرشرکت در سال 96 می توان به موارد زیر اشاره نمود:

-نشان عالی کیفیت در حوزه حمل و نقل ریلی

-رتبه اول حمل بار در بین شرکت های حمل و نقل ریلی در سال 96 از سوی سازمان مدیریت صنعتی (یکصد برند برتر IMI)

-رتبه پنجم بار در بین شرکت های حمل و نقل کشور

-رتبه برتر بهره وری و مدیریت بودجه بین شرکت های هولدینگ مادر

-رتبه شفافیت 6 از سوی سازمان بورس اوراق بهادار

-حمل 21 درصد بار ریلی کشور

اساسا وضعیت وموقعیت صنعت ریلی کشوروآینده آن راچگون ترسیم می کنید؟

بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که صنعت ریلی کشوربرای رسیدن به وضعیت مطلوب ازنظر زیرساخت ها – امکانات ، تجهیزات ، خدمات و برنامه ریزی، فاصله های زیادی را بایدطی کند. البته تلاش های زیادی هم به عمل آمده ولی به دلیل مشکلات عمده از جمله عدم تخصیص بودجه لازم و حمایت مادی و معنوی و همچنین عدم استفاده مناسب و بهینه از بخش خصوصی باعث بازدارندگی در این مهم شده است. شایان ذکر است شرکت توکاریل با تعاملات تنگاتنگ با راه آهن جمهوری اسلامی و همکاری مسئولان راه آهن، تمامی سعی و تلاش خود را در جهت افزایش بهره وری و انجام تعهدات خود و توسعه کمی و کیفی شرکت معطوف نموده و خوشبختانه توانسته است به موفقیت های خوبی دست پیداکند.

دستاورد پنج نمایشگاه ریلی سال های گذشته از نظر شما چگونه ارزیابی می­شود و از ششمین نمایشگاه سال جاری چه انتظاری داشتید؟

در خصوص دستاوردهای حضور در نمایشگاه صنعت حمل و نقل ریلی می توان به مواردزیراشاره کرد :

-ارتباط با راه آهن جمهوری اسلامی ایران و تعاملات سازنده.

-ارتباط با انجمن صنفی حمل و نقل ریلی.

-معرفی شرکت در حوزه حمل و نقل ریلی.

-دسترسی به آخرین دستاوردها و تکنولوژی های جدید در این حوزه و به طور کلی فضای فناوری داخلی و خارجی در این عرصه.

-ارتباط با تولید کنندگان و فعالان داخلی در این حوزه.

-ارتباط با شرکت های مطرح بین المللی در این حوزه .

-رصد توان صادرات کشور در این حوزه .

-تحلیل های استراتژیک رقبای فعلی از لحاظ بررسی رقبای موجود با بهره گیری از تدابیری همچون رقابت در قیمت،کیفیت، خدمات پس از فروش، عرضه محصولات جدید و فعالیت های تبلیغاتی،کالاهای جایگزین، شناخت تامین کنندگان، مشتریان و تازه واردهای حوزه ریلی و تمرکز صنعت، رشد صنعت در این حوزه ها، تعهد حاضران به کسب و کار، درک رقبا از یکدیگر و در نتیجه ارزیابی فرصت ها و تهدید های مرتبط برای جلوگیری از غافلگیری استراتژیک و کسب سهم بیشتر در بازار.

-دریافت نظر سنجی از متخصصان حوزه ریلی ،کارشناسان و سطح انتظارات جامعه از توکاریل.

همچنین از ششمین نمایشگاه سال جاری انتظار می رود علاوه بر حفظ کلیه نقاط قوت اعلام شده ، سعی در بهبود برخی از مسائل در اجرای هر چه بهتر ،امکان ارتباطات بیشتر فی مابین شرکت کنندگان از طریق برگزاری کارگاه ها و سمینارهای مرتبط به جهت شناخت و تعاملات سازنده نماید.

 

قوانین و مقررات جاری را در ارتباط با فعالیت­های شرکت خود تا چه حد تسهیل کننده کارها و یا مانع توسعه می­دانید؟

به هرحال هر مجموعه اجرایی کشور درمنظومه فعالیت های خوددربستریک سری  قوانین و مقررات ودستورالعمل هاحرکت می کند ، به همین دلیل اگرقرار باشد از ظرفیت و توان بخش خصوصی استفاده شود باید مشوق های سرمایه گذاری برای این بخش هم فراهم باشدتا هم سازمان بهره مند شود و هم بخش خصوصی علاقه و انگیزه لازم برای سرمایه گذاری و توسعه پیداکند. امیدوارم باهماهنگی دولت ،مجلس ، وزارت راه و شهرسازی و راه آهن ج.ا.ا ساختاری تعریف و اجرایی شود که بتواند سرمایه گذاری در صنعت ریلی کشورراتشویق وتسهیل کند تا ازاین طریق توسعه کمی و کیفی موضوع تفسیراصل 44 قانون اساسی مبنی بربهره گیری ازتوان  بخش خصوصی تحقق پیداکندوبرای این کاربازنگری درقوانین جاری ضروری به نظرمی رسد.

متقاضیان فعالیت شرکت شما چه افراد یا سازمان­ها و یا نهادهای ذیربط هستند؟

متقاضیان و درخواست کنندگان خدمات شرکت اصولا تولید کنندگان و فعالان اقتصادی بزرگ کشور می باشند. البته با توجه به سرمایه گذاری اولیه فولاد مبارکه اصفهان در شکل گیری شرکت توکاریل به منظور تامین نیازهای حمل بار معدنی و صادرات، طبیعی است که تمامی توان و امکانات این شرکت در جهت تامین درخواست های فولاد مبارکه باشد

نقش حمل و نقل ریلی را در توسعه پایدار کشور تا چه حد مهم و مؤثر می­دانید؟

در کشورهای توسعه یافته به حمل و نقل ریلی بار و مسافر توجه جدی وویژه می شودو توسط دولت و یا بخش خصوصی سرمایه گذاری هنگفت روی آن صورت می گیرد.زیرااین شاخه از حمل و نقل ضمن جابجائی بارهای انبوه وحجیم دربخش مسافری نیز تسهیل در ایاب و ذهاب ، صرفه جوئی دروقت وایجادآرامش مردم موثراست. در مصرف سوخت پائین،حفظ پاکیزگی محیط زیست، کاهش حوادث و تصادفات جاده ازدیگرمزایای حمل ونقل ریلی به شمارمی رود. اهمیت و جایگاه حمل و نقل ریلی دراقتصادکشوربه گونه ای است که توسط مقام معظم رهبری به اهمیت آن در برنامه ششم توسعه تاکید شده است .

در رابطه با فعالیت شرکت در بخش حمل و نقل ریلی با چه چالش هایی در بخش حاکمیت مواجه هستید ؟ 

در حال حاضر مهمترین چالش پیش رو، نبود ساخت ریلی و تجهیزات از جمله نیروی کشش و بالا بودن حق دسترسی و تعمیرات است، امیدواریم راه آهن ج .ا.ا بتواند با کوچکتر نمودن بدنه اجرایی، غیرازنظارت و برنامه ریزی،بقیه اموررادر اجرا را به بخش خصوصی واگذار نماید.

در خاتمه لازم می دانم در خصوص برنامه های توسعه و آتی شرکت به نکات زیر اشاره نمایم:

-انعقاد قرارداد خرید واگن های 6 محوره لبه بلند داخلی از شرکت واگن سازی پارس در سفارشات 209 و 200 واگن که به حمدا… 105 واگن در نیمه سال 96 و 104 واگن در نیمه اول سال 97 و سفارش بعدی در نیمه دوم سال 97 تحویل خواهد شد .

-سفارش و انعقاد قرارداد 95 واگن لبه کوتاه چهار محوره داخلی جهت شرکت آسیاسیر ارس با واگن سازی پارس .

-پیگیری خرید لکوموتیو جهت تشکیل قطارکامل با هماهنگی راه آهن ج .ا.ا به تعداد 80 لکوموتیو که در دست بررسی است .

-توسعه کمی و کیفی شرکت های تحت پوشش (آسیا سیر ارس – بهین ریل و توکاکشش )

همچنین از فرصتی که در اختیار شرکت و هلدینگ توکاریل قرار گرفت تقدیر و تشکر نموده و آرزوی توفیق و افزایش بهره وری برای همگان در جهت رشد و تعالی سازنده کشوررادارم.

نقش ریل در حمل موادمعدنی!

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ