ضرورت ایجاد فضای مناسب برای مخزن داران ریلی

صنعت حمل و نقل آنلاین: در جهان امروز، بخش حمل و نقل بعنوان یکی از تاثیرگذارترین بخش های زیربنایی اقتصاد محسوب می شود که علاوه بر تاثیر بر فرآیند توسعه اقتصادی، خود نیز درمسیر توسعه دچار تغییر و تحول فراوان شده است. نگاهی به تاریخ تمدن های بزرگ در قرون گذشته، نشانگر نقش مهم و کلیدی حمل و نقل در عرصه تولید، صادرات و واردات بوده است. در کشور ایران، به دلیل قابلیت های جغرافیایی خاص و نظام توانمند و ظرفیت بالای حمل و نقل و ارتباطات، بخش حمل و نقل مورد توجه برنامه ریزان اقتصادی کشور قرار گرفته است. می توان از این صنعت بعنوان یکی از منابع درآمدی جایگزین درآمد نفت در اقتصاد کشور نام برد که این مهم، تنها با اصول مدیریت صحیح و درایت اقتصادی مسئولان امکان پذیر است. در همین خصوص با مهندس ناصر بختیاری، مدیرعامل شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان که حمل سوخت نیروگاه های کشور را بر عهده دارد و به صورت جدی در فرابورس فعالیت می کند گفتگوکردیم واز چگونگی توسعه این بخش ازحمل ونقل ریلی و چالش هایی که در این زمینه وجود دارد جویاشدیم که درزیر می خوانید:

در رابطه با شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان بگویید و در چه زمینه ای از حمل و نقل ریلی فعالیت می کنید؟

شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان “سهامی عام” در مرداد ماه سال 1384 با هدف تامین سوخت نیروگاه های سراسر کشور تاسیس و در حال حاضر با مالکیت 1200 دستگاه واگن مخزن دار و دارا بودن یازده شعبه در سراسر شبکه ریلی، بزرگترین شرکت حمل و نقل ریلی عضو گروه مخزن داران کشور است. این شرکت در خرداد ماه سال 1395 به طور رسمی وارد فرابورس شد و شرکت بین المللی ساحل و فراساحل نگین کیش به عنوان هلدیگ دریایی و حمل و نقل شرکت سرمایه گذاری غدیر سهامدار عمده شرکت محسوب می شود.

درسوخت رسانی به نیروگاه ها شرکت شماچه چقدر سهم دارد و در رابطه با توسعه ناوگان چه هدف هائی رادنبال می کنید؟

شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان “سهامی عام” به عنوان بزرگترین مالک واگن مخزن دار کشور سهم حدود 30 درصدی از حمل و نقل ریلی فراورده های نفتی را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر ناوگان این شرکت حمل نفت کوره، نفت گاز و روغن های صنعتی را انجام می­دهند. دررابطه با توسعه ناوگان طبق مصوبه هئیت مدیره محترم شرکت، می بایستی 300 دستگاه واگن مخزندار به ناوگان شرکت افزوده شود که بحمدالله در سال گذشته شاهد اجرایی شدن بخشی از این مصوبه و ساخت یکصد دستگاه واگن مخزندار با استفاده از پتانسیل های داخلی کشور بودیم. یکی از مشخصات اصلی این پروژه در راستای عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی، استفاده از توانمندی شرکت های داخلی درساخت واگن و قطعات اصلی آن است به طوریکه فقط سیستم ترمز واگن ها، آن هم به دلیل نبود تامین کننده داخلی از خارج از کشور تهیه شده و تمامی قطعات آن ساخت داخل می باشد که این مهم موجب صرفه جویی ارزی قابل توجهی گردیده است. سرعت بسیار خوب ساخت واگن ها و هماهنگی بین تامین کنندگان داخلی قطعات واگن و شرکت سازنده یکی دیگر از نقاط قوت پروژه بود.

با توجه به خروج آمریکا از برجام تصور می کنید با چه چالش هایی در رابطه با توسعه این بخش مواجه هستیم؟

وظیفه ما حمل و نقل است که این کار معمولا تحت هر شرایطی به‌ویژه در بخش حمل و نقل مازوت انجام می‌گیرد. بدون شک در فرآیند پالایش در پالایشگاه‌ها مازوت به‌دست می‌آید و یا باید به نیروگاه‌ها عرضه و یا صادر شود و مجموعه مدیریت کشور باید فکری برای مدیریت آن داشته باشد. ما خیلی تحت تاثیر شرایط قرار نمی‌گیریم و اگر موردی باشد با تعامل با مجموعه مدیران کارفرما، تبعات آن را به حداقل می‌رسانیم. تحریم‌ها در بخش تولید واگن اثر می‌گذارد، اما به لطف خدا در سال گذشته و با کمک تولیدکنندگان داخلی، عمده نیازهای خود را بر طرف کرده و فعلا مشکل حادی از این بابت نداشته و پیش‌بینی می‌شود در آینده هم به مشکل خاصی برنخواهیم خورد

ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی را چگونه ارزیابی می کنید؟ حضور شرکت های خارجی در این نمایشگاه چگونه بود ؟ دستاورد شما از ششمین نمایشگاه ریلی چه بود؟

برپایی نمایشگاه ها و حضور در نمایشگاه ها فرصتی بسیار مناسب برای ارائه و اطلاع از توانمندهای شرکت های داخلی و خارجی فعال در یک صنعت است. نمایشگاه صنعت حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته نیز با گرد هم آوردن خانواده صنعت ریلی از طیف های مختلف همچون شرکت های حمل و نقل ریلی، شرکت های تعمیراتی، تامین کنندگان قطعات مصرفی و … فرصت گرانقیمتی برای ارائه دستاوردهای این صنعت در اختیار فعالان این حوزه قرار می دهد. هرساله شاهد حضور شرکت های متعدد داخلی و خارجی در این نمایشگاه بوده ایم اما می توان اظهار داشت که در سال جاری حضور بخش خارجی کم رنگ تر از گذشته بوده است.

در رابطه با نوسانات ارز با چه چالش هایی رو به رو هستید؟

چالش اصلی ما در این رابطه موضوع ساخت واگن است که با توجه به استفاده و بکارگیری از توان شرکت های داخلی از جمله تامین قطعات مصرفی ناوگان و امور نگهداری و تعمیرات، می توان اثرات این نوسانات را به حداقل رساند.

چشم انداز حمل و نقل ریلی را چگونه می بینید؟

در میان شقوق مختلف حمل و نقل، مزایای ذاتی حمل و نقل ریلی از یک سو و شرایط ویژه جغرافیای کشور ایران از منظر قرار گیری در مسیر کریدورهای مختلف حمل و نقل از سوی دیگر، توجه سرمایه گذاران را بیش از پیش جلب کرده است. در چنین فضای مساعد رشد حمل و نقل ریلی، توجه اسناد بالادستی کشور همچون سند ششم توسعه، مصوبات مجلس شورای اسلامی، شورای اقتصاد، هیئت وزیران و مشوق ها و بسته های حمایتی شرکت راه آهن ج.ا.ا موجب ایجاد انگیزه در سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی شده است. بنابراین چشم انداز روشنی برای این صنعت قابل تصور است.

ضرورت ایجاد فضای مناسب برای مخزن داران ریلی

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ