جابجایی بار در آینده نیازمند حمل و نقل ترکیبی است

صنعت حمل و نقل آنلاین: بارها در نمایشگاه های بین المللی دیده شده است در کنار شرکت های حمل کالا که مالک واگن، کشتی، کامیون و هواپیما هستند، تعداد زیادی شرکت همچون اسنپ شکل گرفته است که در زمینه جابجایی کالا به مشتری ها خدمات رسانی می کند. اینها به مشتریان خود، گزینه های مختلفی را برای جابجایی کالاها پیشنهاد می دهند. این تنوع و انتخاب های چندگانه در ایران به ویژه در حوزه حمل و نقل کالا با فقدان های متعددی مواجه است. بنابراین نیاز است شرکت های مختلف در این زمینه فعالیت کنند و هر بخش حمل و نقلی از جمله دریایی، ریلی، جاده ای با توافق دیگر کشورها، کریدوری را راه اندازی کنند. راه اندازی کریدورها نباید به عنوان فرصت برای یک مدل از حمل ونقل و تهدید برای مدل های دیگر تلقی شود، بلکه باید مکمل یکدیگر باشند. از طرف دیگر ایران با وسعت پهناور و جغرافیای چند وجهی، نیازمند حمل و نقل ترکیبی است و هیچ یک از بخش های حمل و نقل به تنهایی پاسخگوی نیاز کشور نیست.در همین خصوص با دکتر سبحان نظری مدیر عامل شرکت ترکیب حمل و نقل گفتگویی داشته ایم که به آن می پردازیم: 

ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی را چگونه ارزیابی می کنید؟

همانند سال های گذشته، شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در این دوره از نمایشگاه حمل‌و‌نقل ریلی شرکت کردند. با صاحبان کالا، شرکت های همکار و همچنین تصمیم سازان دولتی مذاکراتی داشتیم. البته رونق سال گذشته در نمایشگاه امسال مشهود نبود.

در نمایشگاه ششم، انواع صنایع و خدمات مختلف ریلی حمل بار و مسافر، انواع واگن و لکوموتیو، قطعات مصرفی واگن، خدمات شرکت های حمل و نقل ریلی، شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش، خدمات تعمیر و نگهداری، خدمات نرم افزاری و خدمات بیمه ای ارائه و در معرض دید قرار گرفت.

حضور شرکت های خارجی در این نمایشگاه چگونه بود؟

حضور شرکت‌های متعدد اروپایی “شامل آلمان، انگلستان، سوئیس، فرانسه، ایتالیا، ترکیه، چین، فلاند، بنگلادش، بلژیک، جمهوری چک، روسیه، اکراین، استرالیا، لهستان، بلغارستان، سوئد” در این نمایشگاه، نشان از تمایل و علاقه‌مندی شرکت ها به فعالیت در بازار بزرگ ایران داشت. در عین حال می‌بایست به غیبت برخی شرکت‌های بزرگ و مطرح این صنعت به دلیل تحریم و ابهام در سرمایه‌گذاری آینده آنها نیز توجه نمود.

از آنجایی که اغلب شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه در حوزه ساخت و تولید این صنعت فعالیت داشتند، جای خالی شرکت‌های ارائه کننده خدمات حمل و نقلی بزرگ و مطرح در این نمایشگاه محسوس بود.

 

با توجه به خروج آمریکا از برجام تصور می‌کنید با چه چالش‌هایی در رابطه با توسعه این بخش مواجه هستیم؟

با توجه به اینکه صنعت حمل و نقل جزو اولین صنعت های متأثر از تغییرات اقتصادی و صادرات و واردات کشور می‌باشد، در صورت نبود برنامه‌ریزی درست و راهکارهای جایگزین جهت پیشگیری از کاهش صادرات و واردات دردولت، این صنعت دست خوش چالش‌های جدی در بخش محمولات صادراتی و وارداتی و همچنین ترانزیت به صورت مستقیم و نیز چالش‌هایی در بخش حمل و نقل داخلی به صورت غیر مستقیم خواهدبود.

از جمله چالش های پیش رو می توان به کاهش جذابیت سرمایه گذاری مستقیم خارجی در پروژه های اساسی ریلی و نیز انتقال تکنولوژی و مشکل مبادلات پولی و ارزی اشاره نمود. البته شركت هاى داخلى و به ويژه فعالان بخش خصوصى با تبديل اين تهديد (تحريم ها) به فرصت، با ايمان به توان داخلى و با استفاده از خلاقيت و نوآورى مى توانند تا حدود زيادى اثرات منفى اين تحريم ها را كاهش دهند .

دستاورد شما از ششمین نمایشگاه ریلی چه بود؟

معرفی هر چه بیشتر فعالیت ها و خدمات شرکت و مذاکره و تبادل نظر با صاحبان کالا، مشتریان ریلی و همکاران در جهت آشنایی بیشتر آنها با خدمات حمل ریلی و ترکیبی و ایجاد آگاهی و انگیزه در استفاده از مزیت های حمل ریلی در صادرات، واردات و ترانزیت از دستاوردهای این نمایشگاه بوده است .

چشم انداز حمل و نقل ریلی را چگونه می بینید؟

با توجه به روند رو به رشد شرکت های بزرگ تولید کننده از جمله صنایع معدنی، فولاد، پتروشیمی و … در تولید و صادرات کالا در سال های اخیر، فرصت افزایش حمل محمولات و محصولات عمده در کشور به وجود آمده و در صورت تداوم و تقویت حمایت های دولت و ارائه راهکارهای عملی و جایگزین جهت کاهش اثرات تحریم ها، شاهد رشد معقولی در این صنعت خواهیم بود. موقعیت مناسب جغرافیایی کشورمان نیز باعث شده بازرگانان و تجار بین المللی نگاهی ویژه به این مسیر و کریدورهای بین المللی گذرنده از آن داشته باشند و همواره در نشست ها و نمایشگاه های منطقه ای بدنبال تسهیل فرآیند انتقال کالاها از این مسیر باشند. همچنان که زیرساخت های حمل و نقل ریلی با برخی نقایص همراه است نیاز به حمل ترکیبی بیش از پیش محسوس است و شرکت ترکیب حمل و نقل نیز قطعا نقش فعالتری را در این بازار ایفا خواهدکرد.

 

با توجه به توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی، با کمبود واگن مواجه هستید؟ چه اقداماتی در این زمینه انجام داده اید؟

در بسیاری از مراجعات مشتریان جهت حمل کالا به دلیل فقدان واگن مجبوریم ضمن عذرخواهی به مشتریان پاسخ منفی بدهیم و این در حالی است که سیاست های دولت در بلند مدت حرکت به سمت سهم 30 درصدی ریل از حمل و نقل بار کشور است. این رقم هم اکنون حدود 12 درصد می باشد. اخیرا گزارش طرح توجیه فنی اقتصادی خرید تعدادی واگن برای افزایش ناوگان خود را تهیه و به هلدینگ بالادستی خود ارائه نموده ایم و فرآیند خرید در دست اقدام می‌باشد. خروجی های این مطالعه نشان می دهند که سرمایه گذاری در خرید واگن وقتی به صرفه است که تسهيلاتی از جنس تسهیلات بلندمدت و کم بهره صندوق توسعه ملى به منظور تأمين مالى ناوگان در اختیار این صنعت قرار داده شود.

مطالب رپورتاژ