رتبه ­­بندی قطارهای مسافری عملیاتی می­ شود

صنعت حمل و نقل آنلاین: مهندس میرحسن موسوی معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران از افزایش ده درصدی قطارهای مسافری طی شش ماهه اول سال 97 نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و خاطر نشان کرد که در عملکرد قطارهای حومه­ایی نیز حدود 7 درصد رشد داشته­ایم که بیانگر افزایش رویکرد مسافرت با قطار است. وی همچنین اعمال رتبه­بندی قطارها را از دی ماه سال جاری عنوان کرد و گفت درجه­ رتبه­بندی قطارها در بلیت­های خریداری شده اعلام می­شود و شرکت­های حمل و نقل ریلی مسافری می­بایست خدمات خود را مطابق با درجه رتبه­بندی اخذ شده مطابقت دهند.

وی با اشاره به این که حق دسترسی برای شرکت های حمل و نقل ریلی مسافری همچنان رایگان است تأکید کرد: از سوی دیگر برای برخی مسیرها تعرفه قیمت لکوموتیو را تا 50 درصد کاهش داده­ایم تا قیمت بلیت افزایش نیابد و مردم با پایین­ترین قیمت بتوانند از خدمات ریلی بهره­مند شوند. آمار عملکرد راه آهن در شش ماهه­ی اول سال از استان هایی که به ریل متصل هستند تعداد سفری که با قطارهای مسافری انجام گرفته بالغ بر سیزده میلیون و 800 هزار نفر سفر داشتیم که نسبت به سال قبل حدود 10 درصد افزایش نشان می­دهد. از این تعداد ده میلیون و 739 هزار نفر مربوط به قطارهای بین شهری بوده که حدود سه میلیون و یکصد هزار نفر مربوط به قطارهای حومه­ایی است. برای قطارهای بین شهری حدود 11 درصد و در بخش قطارهای حومه­ایی هم حدود 7 درصد نسبت به سال 96 رشد داشته­ایم. میانگین تأخیر حرکت قطارهای مسافری در مبدأ کمتر از 30 ثانیه و میانگین قطارها از مبدأ تا مقصد هم زیر 30 دقیقه بوده است که در تلاش هستیم این تأخیرها به حداقل برسد.

معاون مسافری شرکت راه آهن از راه­اندازی مسیرهای جدید برای قطارهای گردشگری در سال جاری خبر داد و افزود: در حال حاضر مسیرهای قطارهای یک روزه شامل مسیر اراک ـ بیشه، تهران ـ بیابانک، تهران ـ کاشان، تهران ـ شیرگاه، کرمان ـ راین، تهران ـ همدان، اهواز ـ تنگه پیچ، تبریز ـ مراغه و تبریز ـ جلفا فعال هستند که جهت بازدید مردم از جاذبه­های تاریخی و گردشگری طول مسیر ریلی آماده ارایه خدمت است. امسال رتبه­بندی قطارهای مسافری نهایی شده و مقرر شده در لیست رتبه­بندی خدمات قرار گیرند و مردم بدانند قطارها چه خدماتی را با چه میزان قیمت ارایه خواهند داد. بر همین اساس از اول دی ماه با فروش بلیت رتبه­ی قطارها هم اعلام خواهد شد. همچنین در ارتقای ایستگاه ها خرید پله برقی، رمپ و آسانسورها در دستور کار قرار گرفت و در شش ایستگاه تحویل شده تا نصب و مورد بهره­برداری قرار گیرد. از سوی دیگر نسبت به نوسازی، بازسازی و توسعه­ی ایستگاه ها، نمازخانه­ها و سرویس­های بهداشتی اقدامات مقتضی انجام پذیرفته تا مردم از رفاه بیشتری در ایستگاه ها برخوردار باشند.

مهندس موسوی راه­اندازی مسیر رشت و ارومیه را از الویت­های راه آهن عنوان کرد و گفت: طی ماه آینده این مسیر بازگشایی و مورد بهره­برداری قرار خواهد گرفت. قابل توجه است که برای مسیرهای جدید هر گاه آماده­ی بهره­برداری شوند متأثر از قیمت­های فعلی خواهد بود یعنی شرکت­های حمل و نقل ریلی مسافری بر مبنای شاخص­های مختلف قیمت را پیشنهاد می­کنند سپس این پیشنهاد قیمت در هیأت مدیره­ی راه آهن بررسی و تصویب می­شود که مبنای قیمت آن مسیر خواهد بود. یعنی کمیسیونی برای میزان سرعت و سپس برای میزان قیمت بلیت تشکیل می­شود آنگاه زمان سیر و قیمت آن به اطلاع عموم خواهد رسید. امسال برای افزایش تعداد قطارهای حومه­ایی نیز اقداماتی صورت گرفته از جمله مسیر تهران ـ تاکستان، تهران به پرند سه زوج قطار، در مسیر تهران ـ گرمسار سه زوج و تهران ـ قم دو زوج قطار اضافه شده است. برای مسیرهای بین­المللی تبریز ـ وان ترکیه قطار بین­المللی راه­اندازی شده و طبق توافقی که با مسوولان راه آهن ترکیه انجام شده تا دو ماه دیگر قطار تهران ـ آنکارا و استانبول نیز راه­اندازی خواهد شد. از سوی دیگر در بخش قطارهای حومه­ایی در دو مسیر نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کردیم که در مسیر درود ـ اندیمشک و تهران ـ فیروزکوه قطارهای قدیمی که فاقد تهویه بوده­اند خارج شده و ریل باس جدید در این دو مسیر اضافه شده است. اولین قطار گردشگری بین­المللی عقاب هم وارد کشور شد که در این راستا برای توسعه این قطارها مذاکراتی در دستور کار راه آهن قرار دارد.

مطالب رپورتاژ