مکان‌یابی غیرکارشناسی عامل اصلی تخریب زیرساخت‌های جاده‌ای

تغییرات اقلیمی، یک چالش زیست محیطی جهانی است که باعث رویداد های طبیعی شده و تهدیدی برای توسعه پایدار کشاورزی است. تغییرات اقلیمی نه فقط باعث بارش باران و دمای غیر قابل پیش بینی می شود بلکه وقایع دیگری مانند سیل و خشکسالی را هم درپی دارد. زیر ساخت های حمل و نقل  هم که  نقش مهمی در تولید و تجارت کشاورزی دارد و دسترسی به مواد غذایی را تسهیل می کند  به طور مداوم تحت تاثیر تغییرات اقلیمی و عوارض و خطرات ناشی  از آن قرار می گیرد. ممکن است در آینده  تغییر آب و هوا ، خرابی های زیر ساخت های حمل و نقل را افزایش دهد. بنابراین ، ضروری است خرابی های سیل اخیر بر زیرساخت های حمل و نقل که در توسعه پایدار کشاورزی و هم چنین امنیت غذایی مردم تاثیر فراوان دارد بسیار دقیق مورد بررسی  قرار گرفته و مدیریت شود. ما در دوره های مختلف وقوع سیلاب ها یی مانند سیل تجریش و شکستن سد رودخانه گلابدره ،  سیل نکا ، ماسوله ، کوهدشت لرستان ، قم ، سیل ویرانگر سال 1388گرگان و سیلاب های دیگر شهر ها را شاهد بوده ایم اما وقوع  سیل همزمان  امسال در شهر های مختلف کشور کم سابقه بوده است.

گر چه  و سعت و ویرانی سیل در ایران  قابل قیاس با بعضی از کشور های سیل خیز نیست اما یافته ها نشان می دهد که بارش باران و جاری شدن سیلاب ها علاوه بر تخریب شهر ها و روستا های نزدیک به روخانه ها ، در فروپاشی پل ها و خرابی جاده ها  هم تاثیر گذار است . با شکستن پل ها و آسیب  جاده ها  ارتباطات  قطع و با از بین رفتن محصولات کشاورزی ، دسترسی به مواد غذایی  و دیگر کالا ها دچار مشکل  خواهد شد.

زیر ساخت های حمل و نقل به ویژه جاده ها  نقش مهمی در جا به جایی محصولات کشاورزی  دارد. تغییرات آب و هوا و سیلاب های اخیر کشور چالش هایی را برای بخش کشاورزی ایجاد کرده است که یکی از این چالش ها آسیب دیدن زیر ساخت های حمل و نقل و مشکل انتقال محصولات کشاورزی به مراکز مصرف بوده است.  متاسفانه در شرایط  عادی  هم روستا ئیان برای انتقال محصولات خود با مشکل مواجه هستند . جاری شدن سیل هم ممکن است آنها را نسبت به قبل آسیب پذیر تر و ناامیدی و عدم اطمینان به آینده رادر آنها تشدید کند. گزارش 2010 بانک جهانی در مورد تغییرات اقلیمی آینده نشان می دهد که احتمال افزایش  رویداد های مرتبط با آب و هوا با تاثیرات نامطلوب در تمام بخش های اقتصادی  ازجمله زیر ساخت های جاده ای وجود دارد.   این امر می تواند پیامد های زیان آوری را برای تجارت کشاورزی در بر داشته باشد. بنابراین رویداد های اخیر علاوه بر هشدار می تواند فرصتی  برای وزارت راه  و شهر سازی باشد تا خرابی های سیلاب های اخیر را کالبد شکافی و کم و کاستی های موجود را  در برنامه ریزی  آینده زیر ساخت  ها ، به خصوص راه های  روستایی برطرف کند.

مطالب رپورتاژ