كاهش خسارات وارده با پيش‌بيني‌هاي مناسب

در تدوین ساختار ستاد مدیریت بحران، مسئولیت سازمان بر عهده وزیر کشور است. این ستاد با توجه به وضعیت بحرانی پیش‌آمده تشکیل می‌شود. همچنين در هر وزارتخانه با توجه به اهمیت و نیازهای آن سازمان تشکیل می‌شود. مسئولیت این ستاد در وزارت راه و شهرسازی بر عهده وزیر زاه و جانشین وی، آقای مهندس آدم نژاد معاون حمل ونقل وزارتخانه است. در این میان چند سازمان تابع هم به‌عنوان زیرمجموعه از قبیل بخش‌های راه‌آهن،‌ جاده‌ای، هوایی و دريايي وجود دارد که هرکدام بسته به موقعیت شان ستاد بحران درون‌سازمانی دارند. این ساختار تشکیلاتی است که در تمام کشور تعریف شده است. اين مركز  نقش دبير خانه ستاد مدیریت بحران ، اطلاعات استان‌ها و سازمان‌های تابع را دریافت، جمع‌بندی و تحلیل می‌کند و آن را به مقامات مسوول وزارت راه گزارش می‌دهد.

ادارات راه و شهرسازی در استان‌ها که به‌عنوان مدیریت بحران بخش راه  و مسكن شناخته می‌شوندكه  مسئولیت آن بر عهده مدیرکل راه و شهرسازی آن استان است. هرچند که در هر استان یک ستاد مدیریت بحران وجود دارد که به‌جای وزیر کشور،‌ استاندار مسئول امور آن است و مدیرکل راه و شهرسازی استان زیرمجموعه آن محسوب می‌شود ولی خود مدیرکل هم برای مجموعه بخش راه و مسکن (وزارت راه و ترابری) به‌عنوان نماینده وزیر، مسئولیت این ستاد را بر عهده دارد و کمیسیون‌های مربوطه را که از زیرمجموعه‌هایی شامل حمل و نقل ،راه، راه‌آهن،‌ سازمان بنادر، سازمان هواشناسی و … است تشکیل می‌دهد. درنتیجه ازنظر تشکیلاتی مسئولیت این ستاد مستقیماً با مدیرکل راه و شهرسازی استان‌هاست.

گاهی بحران‌های به وجود آمده منطقه‌ای است و گاهی ملی. وقتی محدود به منطقه باشد ستاد بحران همان استان تشکیل می‌شود که شکل‌گیری و مدیریت آن بر عهده استاندار و زیرمجموعه‌اش است. ولی در مواردی که وضعیت بحرانی مثل سیل اخیر در سطح ملی باشد وزیر کشور مسئول آن است.در مورد سیل اخیر، وضعیت بحرانی تا حدودی تمام‌شده است و موضوع اصلی شرایط پس از بحران است که به‌عنوان قرارگاه ستاد بازسازی و نوسازی شناخته می‌شود و شامل پنج کمیته است که  وزارت راه و شهرسازی در دو کمیته از این مجموعه،‌ یکی کمیته بازسازی و نوسازی و دیگری تأمین اعتبار مالی به‌صورت فعال حضور دارد. همچنین فعالیت ستاد بحران وزارت راه و شهرسازی در قرارگاه‌های اصلی تعیین‌شده از سوی وزیر کشور،‌ به‌عنوان یکی از اعضای اصلی و به‌صورت ارائه گزارش میزان خسارات واردشده به راه‌ها و ابنیه‌های مناطق آسیب‌دیده است.

طبق تشکیلات موجود تعدادی از استان‌ها به‌عنوان استان معین شناخته می‌شوند و این در زمان وقوع بحران تشخیص داده می‌شود که کدام استان‌ها می‌توانند کمک کنند. مثلاً در مورد تهران که به دلیل وسعتش محدود به مدیریت استان نیست، این تقسیم‌بندی بر اساس مناطق شهرداری آن شکل می‌گیرد و تعدادی از استان‌ها را به‌عنوان استان معین آن منطقه شناسانده‌اند.

یکسری دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها وجود دارد که روز امد شده و  ابلاغ می‌شود و ما سعی می‌کنیم این اطلاعات و آموزش‌ها را طبق آن‌ها به‌روز کنیم. برگزاری دوره‌ها، سمینارها و آموزش مستمر و حتی اعزام به کشورهای دیگر در دستور کار ما است.

كاهش خسارات وارده با پيش‌بيني‌هاي مناسب

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ