موقعیت و جغرافیا در گردشگری و صنعت مهمان‌پذیری

صنعت حمل و نقل آنلاین: بعد از بهره‌برداری تجاری از اینترنت که در دهه‌ی 1990 میلادی رخ داد فناوری‌های اطلاعات به منبعی جدایی‌ناپذیر برای حفظ قابلیت رقابت در گردشگری و صنعت مهمان‌پذیری تبدیل شده است. در حال حاضر داده‌های دارای برچسب جغرافیایی در بررسی رفتار و جابجایی گردشگران کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده است.

منابع جدید دارای ارجاع جغرافیایی از خدمات پیشر‌فته‌ اشتراک‌گذاری رسانه‌ها و فناوری‌ها همراه است. این نوع داده‌ها را کاربران تولید می‌کنند و به رایگان در اینترنت در دسترس است. کاربران به طور معمول منابع دارای ارجاع جغرافیایی را به دلایل شخصی مثل مبادله کردن تجارب، مدیریت محتوای چندرسانه‌ای یا تحلیل فعالیت‌های ورزشی به اشتراک می‌گذارند و ضبط می‌کنند. در واقع محتوای منابع دارای ارجاع جغرافیایی در اختیار شخص کاربر است و کاربر می‌تواند با افزودن اطلاعات متنوع مثل اطلاعات موقعیت جغرافیایی، زمان، تصویر و شرح نوشتاری منبع اصلی را تقویت کند.

ویژگی داده‌های دارای برچسب جغرافیایی به گونه‌ای است که روش جدیدی برای تحقیق در مورد مشاهده، ثبت و تحلیل رفتار و جابجایی‌های انسان به دست می‌دهند و بررسی و شناسایی بیش‌تر را میسر می‌کنند. فناوری‌های ارتباطات سیار اثرگذاری مستمری بر رفتار گردشگران دارند و باعث می‌شوند تا گردشگران در پی خدمات و اطلاعات شخصی‌سازی‌ شده‌ بیش‌تری باشند. البته تحقیق درباره‌ استفاده از برچسب جغرافیایی در حوزه‌ گردشگری و مهمان‌پذیری هنوز در مراحل اولیه است و تحقیقات بیش‌تری در این حوزه ضرورت دارد.

داده‌ دارای برچسب جغرافیایی

برچسب‌گذاری جغرافیایی عبارت است از افزودن اطلاعات مکانی، اطلاعات زمانی و شرح نوشتاری به منابع رسانه‌ای. افزون بر شرح نوشتاری چهار روش دیگر برای افزودن اطلاعات زمانی و مکانی به منابع رسانه‌ای وجود دارد که عبارتند از:

  • اطلاعات‌افزایی با استفاده از افزاره‌هایی مثل سامانه‌ ره‌یاب خودرو، سامانه‌ موقعیت‌یاب جهانی(جی‌پی‌اس) و تلفن همراه هوشمند مجهز به جی‌پی‌اس
  • افزایش دستی توسط کاربر
  • افزایش با استفاده از رایانه‌های خدمات‌دهنده‌ وبگاه‌های اینترنتی
  • افزایش خودکار با استفاده از پرونده‌های موجود.

قسمت اعظم تحقیقات درباره‌ برچسب‌گذاری جغرافیایی در صنعت گردشگری و مهمان‌پذیری بر تصاویر و عکس‌های دارای برچسب جغرافیایی متمرکز بوده است اما انواع مختلف داده‌های دارای برچسب جغرافیایی  در اینترنت وجود دارد از قبیل فیلم (مثل فیلم‌های قرار گرفته در وبگاه یوتیوب) و مستندات (مثل مقالات وبگاه ویکی‌پدیا، وب‌نوشت‌ها و پیام‌های توییتری). البته اکثر تحقیقات درباره‌ برچسب‌گذاری جغرافیایی در صنعت گردشگری و مهمان‌پذیری بر تصاویر و عکس‌های دارای برچسب جغرافیایی متمرکز بوده است.

مزیت‌های داده‌های دارای برچسب جغرافیایی

سازمان‌های گردشگری باید ترجیحات و رفتارهای گردشگران را بفهمند اما تا قبل از ظهور داده‌های دارای برچسب جغرافیایی، گردآوری داده‌های مربوط به رفتار یا جابجایی گردشگران کار آسانی نبود. روش‌های قبلی گردآوری داده در بررسی جابجایی‌های گردشگران محدود بود به مصاحبه‌های رو در رو، پر کردن پرسش‌نامه‌ها، داده‌های منتشره توسط مؤسسات دولتی یا سیاحتی، مشاهدات میدانی و افزاره‌های همراه. این روش‌های سنتی هم وقت‌گیر هستند هم پرهزینه و میزان اطلاعات گردآوری شده نیز معمولاً اندک است.

ظهور داده‌های دارای برچسب جغرافیایی روش مؤثرتر و کارآمدتری برای تحلیل ترجیحات و جابجایی‌های گردشگران فراهم کرده است. داده‌های دارای برچسب جغرافیایی بر خلاف داده‌های خام حاوی اطلاعات فراوانی در مورد محیط اطراف و صاحبان منابع هستند. داده‌های دارای برچسب جغرافیایی که کاربران ثبت می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند ردپایی دیجیتالی از آن‌ها به جا می‌گذارد و دنباله‌ای از این گونه داده‌ها که در وبگاهی انتشار یابد جابجایی‌های مکانی و زمانی کاربران در منطقه‌ای خاص را آشکار می‌کنند. تحلیل جابجایی‌های گردشگران اطلاعات مفیدی در اختیار محققان می‌گذارد. محققان همچنین می‌توانند با استفاده از داده‌های دارای برچسب جغرافیایی، رفتار و جابجایی‌های چندین کاربر را تحلیل کنند و علایق، جاذبه‌های جدید و پسندهای گردشگران را شناسایی کنند. این اطلاعات برای تأمین‌کنندگان خدمات گردشگری از قبیل دفاتر مسافرتی و سازمان‌های مدیریت مقصد مفید است زیرا با استفاده از این اطلاعات می‌توانند طراحی خدمات یا برنامه‌ریزی گردشگری را بهبود دهند. منابع دارای برچسب جغرافیایی برای گردشگران هم مفید است زیرا بر اساس عنوان، کلیدواژه‌ها و مکان جستجوپذیر هستند. بنابراین می‌توان کاربران دارای علایق مشابه را شناسایی کرد و مدت زمان لازم برای جستجو را کاهش داد.

چالش‌ها

نخستین چالش این است که برخی از داده‌های دارای برچسب جغرافیایی ممکن است به علت خطای انسانی و افزاره‌ای حاوی اطلاعات غلط باشد و بنابراین برای زدودن داده‌های دارای برچسب نادرست تحقیقات و فرایندهای بیش‌تری لازم شود.

دومین چالش این است که داده‌های دارای برچسب جغرافیایی ماهیتی چندزبانی دارند و این خصلت یکی از چالش‌های بزرگ در تحلیل اطلاعات نوشتاری عکس های دارای برچسب جغرافیایی است.

سومین چالش این است که تقریباً تمامی تحقیقات برچسب‌گذاری جغرافیایی در صنعت گردشگری و مهمان‌پذیری مبتنی بر گردآوری داده از وبگاه‌های فلیکر و ‌پانورامیو است زیرا برای استفاده از سایر وبگاه‌ها مثل اینستاگرام باید از صاحب صفحه اجازه گرفت و بعد عکس‌های‌شان را بارگذاری کرد و مورد استفاده قرار داد در حالی که فلیکر و ‌پانورامیو چنین قانونی ندارند. البته شمار کاربران این وبگاه‌ها نیز از اینستاگرام و امثال آن کم‌تر است. طبق بیانیه‌ای که اینستاگرام در سال 2016 منتشر کرد شمار کاربران این وبگاه در جهان 500 میلیون نفر است در حالی که این شاخص برای فلیکر 112 میلیون نفر بود. یعنی با گردآوری عکس‌های گردشگران از اینستاگرام بهتر می‌توان رفتار و جابجایی‌های گردشگران را برآورد کرد. در ضمن چون استفاده از داده‌های دارای برچسب جغرافیایی وبگاه فلیکر به کسب اجازه از کاربر نیاز ندارد به لحاظ عدم رعایت اخلاق و حریم خصوصی نیز ناخوشایند است.

ساماندهی و تحلیل داده‌های دارای برچسب جغرافیایی به دانش و مهارت‌های تحلیلی خاصی نیاز دارد و برای سامان دادن انبوه داده‌ها برنامه‌ریزی گسترده و دانش ریاضی لازم است. در واقع  استفاده از داده‌های دارای برچسب جغرافیایی در صنعت گردشگری و مهمان‌پذیری کار پرچالشی است.

فهرست کاربردهای داده‌های دارای برچسب جغرافیایی در تحقیقات گردشگری

گستره‌ی تحقیق توضیح
گردآوری و پیش‌پردازش داده‌های دارای برچسب جغرافیایی پدیدآوری روش‌های جدید گردآوری و پیش‌پردازش داده‌ها
تحلیل داده‌های دارای برچسب جغرافیایی پدیدآوری روش‌های جدید تحلیل داده به منظور تحلیل داده‌های دارای برچسب جغرافیایی
رفتار و جابجایی‌های گردشگر بررسی روند گردشگری، جاذبه‌های مورد علاقه، خدمات مورد پسند و فعالیت‌های گردشگری در شهرها و مناطق
سامانه‌ی توصیه در گردشگری تمرکز بر تدوین روش‌های جدید بهکرد سامانه‌های موجود توصیه

 

تحقیق راجع به برچسب‌گذاری جغرافیای داده‌ها در صنعت گردشگری و مهمان‌پذیری همچنان در گام‌های آغازین قرار دارد و بیش‌تر در همایش‌ها یا نشریات علوم رایانه و فناوری اطلاعات منتشر می‌شود. تمرکز مقالاتی که در این حوزه منتشر می‌شود بر وجوه فنی تحلیل یا استفاده از داده‌های دارای برچسب جغرافیایی در گردشگری است که پدیدآوری روش‌های جدید داده‌کاوی به منظور تحلیل جابجایی گردشگران یا تدوین روشی جدید برای ارایه‌ توصیه‌های گردشگری از جمله‌ آن‌ها است. در مقالات تازه منتشره در این حوزه تمرکز بر استفاده از عکس‌های دارای برچسب جغرافیایی به منظور فهم یا تحلیل رفتار و جابجایی‌های گردشگران است.

نمونه‌هایی از کاربرد داده‌های دارای برچسب جغرافیایی در تحقیقات گردشگری و مهمان‌پذیری

نوع داده‌های دارای برچسب جغرافیایی مورد استفاده منبع داده
عکس‌های دارای برچسب جغرافیایی فلیکر
پانورامیو
سیگنال فراگردی تلفن همراه
وب‌نوشت‌های گردشگری qunar.com

 

داده‌های دارای برچسب جغرافیایی منبع بالقوه‌ای برای تحقیقات گردشگری و مهمان‌پذیری است اما تمام گردشگران عکس در فضای اینترنت، به بارگذاری عکس اقدام نمی‌کنند یا اطلاعات دارای برچسب وارد رسانه‌ها نمی‌کنند. بنابراین داده‌های دارای برچسب جغرافیایی فقط انواع خاصی از رفتار و جابجایی‌های گردشگران را بازتاب می‌دهند. یعنی محققان باید از چندین منبع استفاده کنند تا قابلیت اطمینان تحقیق راجع به برچسب‌گذاری جغرافیایی تضمین شود. بنابراین در تحقیقات آینده راجع به برچسب‌گذاری داده‌ها به منظور تحلیل رفتار و جابجایی‌های گردشگران باید از منابع مختلفی در داده‌های دارای برچسب جغرافیایی استفاده کرد. مثلاً محققان می‌توانند با مؤسسات محلی مدیریت مقصد همکاری کنند و برای تحلیل و فهم رفتار و جابجایی‌های گردشگران هم از بررسی‌های آماری استفاده کنند هم از داده‌های دارای برچسب جغرافیایی و نتایج دو روش را با هم مقایسه کنند تا قابلیت اطمینان نتایج تضمین شود. در ضمن در اکثر تحقیقات موجود راجع به داده‌های دارای برچسب جغرافیایی در صنعت گردشگری و مهمان‌پذیری فقط از یک روش برای گردآوری داده‌های دارای برچسب جغرافیایی استفاده می‌شود. اما  در اینترنت انواع مختلف داده‌های دارای برچسب جغرافیایی وجود دارد و کارشناسان می‌توانند برای تحلیل و همسنجی رفتار و جابجایی‌های گردشگران انواع مختلف داده‌های دارای برچسب جغرافیایی را از منابع مختلف گردآوری کنند.

 

Information and Communication Technologies in Tourism 2017

Proceedings of the International Conference: in Rome, Italy, January 24–26, 2017

 

 

 

 

موقعیت و جغرافیا در گردشگری و صنعت مهمان‌پذیری

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ