مشکلات و مطالبات رانندگان حمل و نقل جاده ­ای!

صنعت حمل و نقل آنلاین: نشست مطبوعاتی مهندس فرامرز مداح عضو هیات عامل و معاون برنامه­ریزی و همچنین مهندس داریوش امانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای کشور برای تشریح اقدامات و پیگیری­های انجام شده در خصوص مطالبات و مشکلات رانندگان حمل و نقل جاده ­ای با حضور خبرنگاران رسانه­های جمعی دهم تیرماه برگزار شد.

مهندس مداح در این نشست ضمن تشریح مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل برون شهری بویژه حمل و نقل کالا، گزارشی از پیگیری­های صورت گرفته برای مطالبات به حق رانندگان برای اصحاب رسانه بیان کرد و تأکید کرد کار گروهی که در این زمینه تشکیل شده به جدیت مطالبات و مشکلات رانندگان را پیگیری خواهد کرد.

مهندس فرامرز مداح عضو هیات مدیره و معاون برنامه­ ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای کشور مطالبات رانندگان برون شهری کشور را در سه حوزه مجلس، دولت و وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و افزود: در موضوع سخت و زیان­آور بودن شغل رانندگی بایستی مجلس شورای اسلامی به آن ورود کند زیرا قانون موجود مشاغل سخت و زیان­آور، مصوب مجلس شامل این بخش از رانندگان جاده­ای نمی­شود چرا که محدودیت زمان کارکرد و شرایط بازنشستگی که در این قانون پیش­بینی شده مشمول آنها نیست. به همین دلیل بایستی مجلس محترم قانون خاصی برای رانندگان نوشته شود یا در ذیل قوانین فعلی تبصره­هایی آورده شود تا رانندگان از این تسهیلات بهره­مند شوند. بخش دوم این مطالبات درحوزه دستگاههای دولتی است که می­توان آن را به دو دسته­ی وزارتخانه­های دولتی مانند وزارت کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه و شهرسازی یا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای به طور اخص تقسیم کرد. بحث بیمه رانندگی یا ایجاد اصناف برای حمایت از حقوق رانندگان هم بخشی از مطالبات رانندگان بوده است که دستگاههای ذیربط بایستی پیگیر آن باشند. وزارتخانه­ی دیگری که در این موضوع به شدت دخیل است وزارت صنعت، معدن و تجارت است و آن هم بحث تأمین لاستیک، لوازم یدکی و روغن که حساسترین مطالبات این رانندگان بوده که بایستی به سرعت پیگیری شود.

معاون برنامه­ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل از تشکیل کار گروهی متشکل از نمایندگان اصناف شامل رانندگان بخش مسافری، باری و کامیونداران و نمایندگانی از سازمان راهداری خبر داد و گفت: این کار گروه تاکنون تعداد شش جلسه تشکیل داده که مهمترین مطالبات رانندگان در این جلسات مطرح شده است. از موارد مهم پیگیر شده شکایاتی بود که رانندگان از پایانه­­های حمل و نقل بار داشتند از جمله این که در برخی پایانه­ها عدالت برقرار نیست و حق­کشی می­شود. در این رابطه طی جلسه­ایی که در سازمان راهداری برگزار شد برای کامیونداران ملکی دستورالعملی را تعریف کردیم از جمله اینکه کامیون متعلق به اعضای هیأت مدیره نباشد و حتماً بغل­نویسی شده باشند تا بتوانند از مزایای ملکی بودن بهره ­مند شوند. موضوع بیمه­ی تکمیلی هم یکی دیگر از موضوعاتی بود که دنبال کردیم و طی جلساتی که با کانون شرکتهای حمل و نقل کالا برگزار کردیم، آنها متقاعد شدند که بیمه تکمیلی درمانی رانندگان را عهده­دار شوند. در این رابطه در حال انتخاب یک شرکت بیمه هستیم و شرایط تحت پوشش بوده بیمه را نیز معین و نفراتی هم که شامل این بیمه تکمیلی می­شوند را مشخص کرده­ایم. مهندس مداح به ایجاد چند روش ارتباطی از جمله سامانه­ی پیامکی برای ارتباط مستقیم و مستمر رانندگان توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای کشور اشاره کرد و افزود: در این سامانه پیامکی تاکنون بیش از پنج هزار پیامک دریافت کرده­ایم. و از سوی دیگر در سامانه­ی 141 که برای ارتباط مستقیم مردم با سازمان راهداری بوده کلید شماره­ی ۵ را برای ارتباط مستقیم رانندگان اضافه کرده­ایم تا شکایت خود را مستقیماً به اپراتور اعلام کنند. در این خصوص تاکنون بیش از ۶۵۰ مورد شکایت شفاهی از سوی رانندگان به این سامانه ارسال شده و مزیت این سامانه اینست که اگر بارنامه، تصویر یا مستندات دیگری هم داشته باشند می­توانند در صندوق پیشنهادات و شکایات آن بارگذاری کنند. صندوق پستی مجزایی هم برای ارتباط رانندگان به صورت ناشناس در نظر گرفته­ایم تا بتوانند نظرات خود را بدون آنکه شناخته شوند به سازمان راهداری منتقل کنند.

معاون برنامه­ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای کشور از تشکیل کار گروهی متشکل از اساتید دانشگاه و خبرنگاران حمل ونقل برای تعیین نرخ حمل براساس تن کیلومتر خبر داد و تصریح کرد: درخواست کرده­ایم که اصناف حمل و نقل نمایندگان مرتبط با این موضوع را به سازمان راهداری معرفی کنند که در این رابطه تاکنون کار گروه فوق دو جلسه تشکیل داده و تبیین پارامترهایی که در موضوع تن کیلومتر اثرگذار است را دنبال می­کند. جلسات بعدی آن تا دست­یابی به یک توافق مشترک در زمینه­ی تعیین نرخ براساس تن کیلومتر ادامه خواهد یافت. موضوع مهم دیگر تشدید رسیدگی به تخلفات شرکت­های حمل و نقل است که در این رابطه کمیسیون ویژه­ی ماده­­ی ۱۲ جهت رسیدگی به موقع به تخلفات شرکت­های حمل و نقلی در  پایانه­ها تشکیل شده و تعداد چهار بازرس ویژه نیز برای نظارت بر نحوه­ی عملکرد این کمیسیون­ها تعیین شده است.

مهندس داریوش امانی عضو هیأت مدیره و معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای کشور با اشاره به اینکه افزایش تعرفه حمل و نقل فرآورده­های نفتی جزو وظایف چند دستگاه است تأکید کرد: افزایش تعرفه­ی حمل و نقل فرآورده­های نفتی در کار گروهی به ریاست سازمان برنامه و بودجه، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده­های نفتی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای مورد بررسی قرار گرفته و تاکنون با وجود تحلیل قیمت­ها و ضرورت افزایش نرخ کرایه تصمیم­گیری نشده است. طبق  مصوبه­ایی که در سال 96 توسط شورای اقتصاد گرفته شده بود میزان کرایه حمل به صورت توافقی صورت می­گرفت اما پس از اجرای هدفمندی یارانه­ها این موضوع از اختیارات سازمان راهداری خارج شد و نرخ­گذاری آن توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انجام      می­گرفت. دولت در سال 80 پس از هدفمندی یارانه­ها مکلف شد که 50  درصد بیمه­ی رانندگان را پرداخت کند که بجز چند مورد تاکنون پرداخت می­شده است. در نهایت کار گروه ویژه­ایی در سازمان تأمین اجتماعی تشکیل شده که علاوه بر پیگیری موضوع سخت و زیان­آور بودن شغل رانندگی، پیگیر بیمه رانندگان نیز باشد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ ای کشور از افزایش کرایه حمل بار بین ۱۶ تا 26 درصد از ابتدای خرداد ماه سال جاری خبر داد و خاطر نشان کرد:

اعتراض­هایی از سوی عده­ایی از رانندگان مطرح شده بود که میزان سهمیه سوخت در نظر گرفته شده کفایت نمی­کند ولی سوخت مورد نیاز رانندگان براساس شاخص­های مختلفی محاسبه و پرداخت می­شود. به دلیل فرسوده بودن بعضی از کامیونها مصرف سوخت آنها بیشتر از سایر کامیونهایی است که عمر کمتری دارند پس طبیعی است با کمبود سوخت مواجه می­شوند. از سوی دیگر برای پرداخت ارز مورد نیاز رانندگان ترانزیت مذاکراتی با بانک مرکزی انجام شده و بزودی سامانه­ی پرداخت ارز به این بخش از رانندگان در سازمان راهداری عملیاتی خواهد شد.

مهندس امانی یکی از مطالبات مهم رانندگان را گران بودن لاستیک، لوازم و قطعات یدکی و همچنین تأمین روغن عنوان کرد و افزود: طی نشستی که با مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته­ایم آمادگی خود را برای واگذاری غرفه در پایانه­ها به وارد کنندگان لاستیک و لوازم یدکی اعلام کرده­ایم تا آنها بتوانند این محصولات را با قیمت­های مصوب و ارزانتر به رانندگان ارایه دهند. باید تأکید کنم اتفاقات خوبی در این خصوص در روزهای آتی روی خواهد داد. همچنین برای شفاف­سازی بخش بار سازمان راهداری آیین نامه­ی بازارگاههای الکترونیکی را در ده ماه پیش ابلاغ کرده که در این راستا تعداد پنج شرکت موفق به اخذ مجوز شده­اند و تعداد شش شرکت هم در حال اخذ مجوز هستند تا هر گونه اعلام بار و میزان کرایه­ی آن از طریق فضای مجازی به رانندگان اعلام شود تا جلوی سوداگری و دلالی در این حوزه کاملاً گرفته شود.

مطالب رپورتاژ