ساماندهی ترافیک 4 استان با آزاد راه جنوب پایتخت!

صنعت حمل و نقل آنلاین: دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، دکتر خیراله خادمی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه­ی زیربناهای حمل و نقل کشور و جمعی از معاونان وزارت راه و شهرسازی به همراه نماینده­ی قرارگاه سازندگی خاتم­الانبیا مجری پروژه­ی احداث آزادراه جنوبی تهران با حضور خبرنگاران رسانه­ها از روند اجرای این پروژه بازدید به عمل آوردند. این آزادراه به طول 158 کیلومتر در چهار قطعه در حال اجراست که تاکنون به طور میانگین 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مقرر شده تا پایان سال 98 به اتمام برسد. از جمله مزیت­های احداث این آزادراه اتصال تمامی بزرگراهها و آزادراههای پایتخت به آن است و موجب می­شود تا ترافیک شهری و برون شهری چهار استان تهران، البرز، مرکزی و قزوین را ساماندهی کند.

دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم بازدید از پروژه­ی آزاد راه جنوبی تهران، از این آزاد راه به عنوان یکی از مهمترین پروژه­های پایتخت نام برد و افزود: آزاد راه جنوبی تهران به طول 158 کیلومتر به صورت یکپارچه است که در جنوب غرب شهر تهران قرار گرفته و از جهت حمل و نقلی تمام آزاد راهها و بزرگراههای موجود پایتخت را به یکدیگر متصل می­کند از جمله آزادراه تهران ـ کرج، ساوه ـ قم، چرمشهر به گرمسار و در نهایت گرمسار را به سمنان اتصال می­دهد. یعنی در حقیقت این آزادراه یک کمربندی بسیار بزرگ محسوب می­شود که در ایجاد آرامش ترافیکی و همچنین به لحاظ حفظ محیط زیست پایتخت، نقش بسیار مهمی را ایفا می­کند. چرا که تمام وسایل سنگینی که وارد تهران می­شوند چه از غرب و چه از جنوب کشور را می­تواند از پایتخت خارج کند. بااین که هزینه  اسمی اولیه­ی آن 3300 میلیارد تومان پیش بینی شده بود اما با تعدیلی که صورت می­گیردکمی بیش از 2500 میلیارد تومان قیمت تمام شده­ی این پروژه خواهد بود. وزیر راه و شهرسازی صورت وضعیت پروژه آزاد راه جنوبی تهران را تاکنون حدود 870 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این پروژه از سال 95 شروع شده که در حال حاضر طبق برنامه­ی زمان­بندی انجام پذیرفته تا جایی که هم اکنون حدود 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین از لحاظ فناوری بکار گرفته شده برای این پروژه، تمام فناوری­های موجود را در احداث این آزادراه بکار گرفته­ایم و از بهترین فناوری­ها برای احداث آن استفاده کرده­ایم. از سوی دیگر با احداث یک دستگاه کارخانه­ی تولید قیر و آسفالت بسیار مدرن در قطعه­ی ۳ این آزادراه بدنبال تولید آسفالت با طول عمر بسیار بالا هستیم که بتوانیم آسفالت مورد نیاز این آزادراه را با بالاترین کیفیت و بیشترین سرعت تولید و مورد استفاده قرار دهیم.

دکتر آخوندی از توجه ویژه در احداث فضای پیرامونی و رعایت کلیه­ی موارد محیط زیستی در این آزادراه خبر داد و تصریح کرد: در این آزادراه به جهت منظره و چشم­انداز طرح­های زیبایی در نظر گرفته شده و به لحاظ سیستم ایمنی نیز تمام سیستم­های موجود در آن اجرا خواهد شد. در حال حاضر حدود 60 کیلومتر این مسیر آسفالت­ریزی شده و نکته­ی مهم این است که هم زمان در تمام قطعات این آزادراه عملیات اجرایی جریان دارد. همچنین سرعت پروژه بسیار مطلوب است و طی بازدیدی که به عمل آمد از تلاش پیمانکاران و کیفیت پروژه رضایت کامل دارم. احداث پل­های بزرگی در این آزادراه در دستور کار قرار دارد، از جمله پل روگذر جاده ساوه و اتوبان قم است که در حال اجرا می­باشد. نکته بسیار مهم در این پروژه نحوه­ی دسترسی آن به شهر فرودگاهی امام خمینی است، چرا که در مساحت 14 هزار هکتاری شهر فرودگاهی امام در نظر داریم کل بارانداز تهران را به این محل انتقال دهیم که خوشبختانه این آزاد راه در مسیر شهر فرودگاهی امام قرار دارد و می­تواند در ارتقای کیفیت زندگی پایتخت­نشینان تأثیر بسزایی داشته باشد. در نهایت همه­ی ترافیک سنگین اطراف شهر تهران جمع­آوری می­شود و این آزادراه به عنوان ریه­ی پایتخت عمل خواهد کرد. وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: هم اکنون بالغ بر 2700 نفر در این آزاد راه به طور مستقیم مشغول فعالیت هستند و 1300 دستگاه ماشین­آلات نیز امور مربوط به آن را انجام می­دهند. این آزادراه چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران را به یکدیگر پیوند می­دهد. این آزادراه از آبیک قزوین شروع و به چرمشهر ختم می­شود و از گرمسار به سمت سمنان ادامه خواهد یافت و از آنجا هم آزاد راه دیگری در دست اجرا داریم که در نهایت به عنوان یک رینگ درخواهد آمد.

دکتر خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه­ی زیربناهای حمل و نقل کشور پس از بازدید از پروژه احداث آزادراه جنوبی تهران بر اهمیت این آزاد راه در اتصال کریدور شرق به غرب کشور تأکید کرد و گفت: طول این آزادراه 158 کیلومتر است اما با احداث رمپ­ها و دسترسی­های آن چیزی حدود 200 کیلومتر خواهد شد که در طی چهارسال به اتمام می­رسد که رکوردی در احداث آزادراه در کشور به شمار می­آید. البته یکی از عوامل افزایش هزینه­ی پروژه­ها، طولانی شدن زمان اجرای آن ها است. اما اگر بتوانیم پروژه­ها را در زمان برنامه­ریزی شده به اتمام برسانیم در کاهش هزینه­های تمام شده صرفه­حویی مطلوبی صورت می­گیرد. پروژه­ی آزادراه جنوبی تهران عملاً در کریدور شرقی غربی کشور قرار دارد که از مشهد مقدس آغاز و پس از عبور از چند استان به استان آذربایجان شرقی منتهی می­شود. البته این پروژه در استان تهران در حال اجراست اما در عمل گلوگاه ارتباطی غرب به شرق را که دارای بار ترافیکی سنگین بویژه ترانزیتی است را پوشش خواهد داد. همچنین ترافیک درون شهری و برون شهری پایتخت را سامان­دهی می­کند. وی افزود: برای بهره­برداری کامل می­بایستی تمام این چهار قطعه احداث شود اما برای اینکه بتوان قطعه­ایی که احداث شده زودتر مورد بهره­برداری قرار داد بایستی قطعه سوم به اتمام برسد و قطعه­ی چهارم هم که به طول 40 کیلومتر به پایان رسیده و آسفالت­ریزی هم شده با قطعه سوم ترکیب کنیم تابتوان از قطعه سوم و چهارم به طور کامل بهره­برداری کرد. این آزادراه تمام آزادراهها و بزرگراههای منشعب از پایتخت را به یکدیگر متصل می­کند که این از  مزیت­های بسیار مهم این پروژه محسوب می­شود. گفتنی است تأمین منابع مالی این پروژه بدین صورت است که در مجموع بایستی 70 درصد قرارگاه سازندگی خاتم­الانبیاء تأمین منابع کند و 30 درصد هم شرکت ساخت آورده داشته باشد که تاکنون در این خصوص مشکلی وجود نداشته است.دکتر خادمی اضافه کرد: قطعه­ی اول از آبیک قزوین به طول 40 کیلومتر آغاز و به جاده اشتهارد متصل می­شود که 32 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. قطعه­ی دوم از ماهشهر استان البرز شروع و به طول 50 کیلومتر تا جاده­ی ساوه ادامه می­یابد که تاکنون 42 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. قطعه سوم از اتوبان ساوه تا اتوبان قم به طول 30 کیلومتر است که 28 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در نهایت قطعه چهارم از اتوبان قم تا اتوبان تهران ـ گرمسار به طول حدود 30 کیلومتر است که تاکنون 86 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و آماده بهره­برداری است. میزان عوارض این آزادراه با تشکیل کمیته نرخ­گذاری تعیین می­شود که با توجه به میزان و زمان سرمایه­گذاری، استهلاک سرمایه­گذاری، طول آزادراه و شرایط کلی منطقه مشخص خواهد شد. قرارگاه خاتم به عنوان سرمایه­گذار مدیریت ساخت این آزادراه را عهده­دار است و در نهایت تا زمانی که سرمایه­گذاری اش مستهلک شود که حدود بیست سال پیش­بینی شده از این آزاد راه بهره­برداری خواهد کرد. این آزادراه تنها آزاد راه در کشور است که از لحاظ مهندسی، شیب­ها و توپوگرافی طوری احداث شده که سرعت سیر در آن حداکثر 130 کیلومتر در ساعت طراحی شده و برای اولین بار با دستگاه فینیشر کیفیت روسازی و تلورانس­های مسیر مورد ارزیابی قرار می­گیرد.

 

­

مطالب رپورتاژ