زمینه برای سرمایه گذاری هست اما سرمایه نیست

صنعت حمل و نقل آنلاین: ایجاد شبکه حمل ‌و ‌نقل کارآمد، همواره به‌ عنوان یک عامل زیربنایی مهم برای توسعه اقتصادی مدنظر بوده است. حمل‌و‌نقل ریلی بیشتر در تامین منابع مشکل دارد تا مدیریت، بنابراین باید به تامین منابع بخش حمل ‌و ‌نقل ریلی توجه بیشتر شود. در اکثر کشورها نیز مباحث زیرساختی و سرمایه‌گذاری کلان حمل‌و‌نقل توسط دولت‌ها انجام می‌شود. با توجه به وضعیت خاص کشورهای در حال توسعه و بحران مالی در این کشورها، امکان تامین سرمایه موردنیاز برای اجرای پروژه‌های بزرگ به‌راحتی وجود ندارد، بنابراین انتخاب روش تامین مالی مناسب در مورد پروژه‌ها و طرح‌های زیربنایی مساله مهمی است، در این خصوص در حاشیه نمایشگاه ریلی پس از عقد قرارداد تامین سرمایه شرکت البرز نیروتوسط شرکت تامین سرمایه بانک مسکن نظر دکتر فاضلیان ، مدیرعامل این شرکت رادرارتباط بااین قراردادپرسیدیم.وی ضمن اشاره به اهمیت شرکت های تامین سرمایه دررشدصنعت واشتغالزائی درمورد ضرورت تاسیس شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن گفت:

این شرکت نهمین شرکت تأمین سرمایه­ای است که در بازار سرمایه به صورت تخصصی در حوزه مسکن، راه و شهرسازی و زیرساخت فعالیت می کند ، این شرکت با تلاش بسیار توانست مجوز خود را از سازمان بورس اخذ کند و به شکل یک شرکت فعال در تمامی حوزه­های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی حضورداشته باشد. یکی از حوزه­هایی که از لحاظ راهبردی و اقتصادی بسیار حائز اهمیت بود ، حوزه­ی حمل و نقل ریلی کشور بود. وی گفت :طبق آمار باید تاکید کنم، حجم تأمین مالی از سال 92 از طریق بازار سرمایه تا سال 96، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است و سهم انتشار اوراق مالی یعنی تأمین مالی مبتنی بر روش­های موجود، همانند صُکوک اجاره، مشارکت، مراوده، مضاربه و … حدود ۸ هزار میلیارد تومان شده است. نکته و ویژگی به خصوص قراردادی که در نمایشگاه به امضا می­رسد آن است که به طور متعارف در پروسه­ی انتشار اوراق تضمین یک نهاد اعتباری برای اوراق لازم است. به عنوان مثال هنگامی که اوراق مشارکتی را خریداری می­کنید به تضمین بانک یا دولتی است که تضمین کننده اوراق است ، پس از خریداری ، آن اوراق سود ۳ ماهه یا ماهانه پرداخت می­کند و در سررسید، اصل اوراق را دریافت می­کنید. بنابر این در فرایند انتشار اوراق، حتماً یک نهاد اعتباری همانند بانک و یا اسناد مالی ـ اعتباری، بازپرداخت اصل و فرع را تضمین می­کند. اما در قراردادی که امروز به مبلغ 105 میلیارد تومان، جهت نیازهای سرمایه­گذاری شرکت البرز نیرو به عنوان شرکت پیش­رو در حمل و نقل ریلی به امضاء رسید، آن است که در زنجیره­ی تأمین مالی اوراق صُکوک اجاره در رابطه با شرکت البرز نیرو، شرکت راه­آهن ج.ا.ا ، تضمین شرکت را بر عهده بگیرد، یعنی عملاً در زنجیره­ی عرضه­ی خدمات تأمین مالی این شرکت، ردپایی از یک نهاد اعتباری وابسته به بازار پول نیست. به عبارتی حضور مُجدانه و قابل توجه دولت، در فرایند تشکیل سرمایه واقعی است و هر کاری که منجر به تشکیل سرمایه در این حوزه شود کار قابل اعتنایی است. شرکت­های تأمین سرمایه رابط میان سرمایه­گذاران در بازار سرمایه و مصرف کنندگان برای تشکیل سرمایه است، و این تأمین سرمایه تسهیل کننده این ارتباط محسوب می­شود.

 دکترفاضلیان درادامه گفت:شرکت البرز نیرو اولین شرکتی بود که از مجموعه ۱۵ شرکت ریلی که با آن­ها در حال مذاکره و فعالیت هستیم به مرحله قرارداد رسید. این شرکت مبلغ 105 میلیارد تومان صُکوک اجاره را در بازار سرمایه منتشر خواهد کرد. “متعهد پذیره­نویس و بازارگردان” متعهد پذیره­نویس یعنی ما تعهد می­دهیم که صددرصد اوراق به فروش رسد، بنابر این اوراق، ریسک عدم فروش ندارد و بازارگردان یعنی نقدشوندگی اوراق ما، یعنی هر کسی که در بازار سرمایه این اوراق را خریداری کند و قصد فروش آن را داشته باشد، شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن این امر را انجام می­دهد، با این عمل هم خصوصیت ریسک نقدینگی کنترل شده است و هم ریسک فروش آن کنترل شده است، بنابر این هیچگونه مشکلی وجود نخواهد داشت، تأمین سرمایه انجام خواهد شد که تضمین کننده آن شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است و به موجب قانون ماده ۶۷ ، به عنوان تضمین کننده و بازپرداخت اصل و فرع اقساط معرفی خواهد شد. بعد از امضای قرارداد و اخذ مجوز، گمان می­کنم کمتر از یک ماه دیگر تأمین مالی را انجام خواهیم داد و امیدواریم این مبلغ تأمین مالی، مورد استفاده پروژه­های مورد توجه شرکت البرز نیرو قرار گیرد.وی افزود:در حال حاضر قرارداد دیگری غیر از شرکت البرز نیرو نداریم اما لیستی از تمامی شرکت­هایی که با آن­ها درحال مذاکره هستیم، موجود است. حدود ۱۰ شرکت در حال نهایی شدن قرارداد هستند و امیدواریم که سهم تأمین مالی شرکت­های حمل و نقل ریلی از بازار سرمایه در آینده نزدیک افزایش یابد. باید بگویم برنده کسی است که کار اول را انجام داده است و کار اول با نام شرکت البرز نیرو رقم خورده و بنده از تمامی تلاش­های مدیریت محترم این شرکت کمال تشکر را دارم و امید دارم که این هم افزایی، کمکی به تسهیل و ارتقای حمل ونقل ریلی کشور باشد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن درپایان اشاره کرد که به نظر بنده هر بستری که بتواند تمامی فعالان را کنار هم گرد آورد و به صورت رودررو مذاکرات انجام شود قطعاً، نتایج مثبتی خواهد داشت. نمایشگاه فرصتی برای تکلم رودرو است و مواضع را معرفی خواهد کرد و توانمندی­ها را نشان خواهد داد که دارای مزایای بسیاری است. امیدوارم روزی برسد که مردم سرزمین من بدانند که سرمایه­های اندک آنها می­تواند تشکیل استخر منابع مالی دهد تا این منابع مالی در حدود متوسط و کلان بتواند به تشکیل سرمایه در حوزه­های استراتژیک ما کمک کند. امروز گلوگاه توسعه کشور ما، بحث مهم مشکلات تأمین مالی شرکت­هاست که دقیقاً این بحث برعکس مشکلات سایر کشورهاست. در تمامی دنیا پول و سرمایه به میزان کافی وجود دارد اما فرصت­های سرمایه­گذاری بسیار اندک است به خصوص در کشورهای توسعه یافته، اما فرصت­های سرمایه­گذاری در کشور ما بسیار است در مقابل نظامی که بتواند تجهیز منابع مالی دهد و به راحتی سرمایه مورد نیاز دردست فعالان امر قرار گیرد بسیار محدود و با نرخ­های بسیار بالاست و همیشه پروژه­های کلان ما با زمان­های طولانی مواجه است ، همه ما می­دانیم که راه آهن بسیار خوب است، جاده بسیار خوب است، هواپیما بسیار خوب است، زیرساخت بسیار خوب است، در نتیجه باید دست در دست هم دهیم و میهن خود کنیم آباد.

مطالب رپورتاژ