صادرات صنایع‌دستی باید تا سال 1404 به 2 میلیارد دلار برسد

صنعت حمل و نقل آنلاین: یکی از بهترین ابزار انتقال مفاهیم، هنر است. هنرمند با نگاه تیزبین و ظریفی که دارد، موضوعات و مفاهیمی را که در ذهنش شکل می‌گیرد با استفاده از هنر بیان می‌کند. صنایع دستی از جمله هنرهایی است که علاوه بر انتقال فرهنگ و سنن یک کشور، تبعات اقتصادی نیز در پی دارد.  

علی‌اصغر مونسان معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بهمن ماه گذشته در دومین جشنواره صنایع‌دستی فجر که در خانه هنرمندان ایران برگزار شد با ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره در حوزه صنایع‌دستی گفت: در این جشنواره با دو بخش هنر و اقتصاد روبه‌رو هستیم. صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که می‌تواند به بحث اشتغال کمک کند.

وی افزود: خوشبختانه تولید شغل در صنایع‌دستی و گردشگری با سرمایه اندک و با اعتباری حدود40 تا 50 میلیون تومان برای یک فرد قابل انجام است. در حالی‌که این رقم در صنعت کشور به 8 تا10 برابر می‌رسد. ضمن اینکه شغلی که در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری تولید می‌شود عموما پایدار است.

وی گفت: خوشبختانه در این مدت رشد خوبی در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری داشتیم به گونه‌ای که در طرح اشتغال روستایی که 1.5میلیارد دلار از سوی دولت و 1.5میلیارد دلار نیز از سوی بانک‌های عامل به این طرح تخصیص می‌یابد، موفق شدیم دو سهم10درصدی در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری اخذ کنیم که رقم بسیار مناسبی است و 2400‌میلیارد تومان از 12هزار‌میلیارد تومان طرح به این دو حوزه اختصاص یافته است که می‌تواند به رشد صنایع‌دستی و گردشگری کمک کند.

مونسان ادامه داد: طرح یاد شده می‌تواند به توسعه این دو حوزه کمک کند. در بودجه سال آینده، خصوصا در بخش اعتبارات هزینه‌ای نیز رشد بسیار قابل‌ملاحظه‌ای داریم بنابراین این تلاش‌ها شروع شده و امیدواریم بتوانیم این سازمان را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

وی به طرح اشتغال فراگیر اشاره کرد و گفت: در این خصوص نیز سازمان میراث‌فرهنگی نقش مهمی دارد و دومین دستگاهی است که در این بخش نقش ایفا می‌کند. بنابر‌این در این زمینه نیز اعتبارات بسیار خوبی تخصیص یافته است و به‌نظر می‌رسد در سال آینده در حوزه اعتبارات نگرانی جدی نخواهیم داشت.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: خوشبختانه 155میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی در شش ماهه اول سال داشتیم که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال شاهد رشد300 ‌میلیون دلاری صادرات صنایع‌دستی باشیم که این رقم البته صادرات رسمی است و در کنار آن شاهد صادرات چمدانی نیز هستیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا سال 1404 بتوانیم رقم صادرات صنایع‌دستی را به عدد 2‌میلیارد دلار برسانیم افزود: البته باید در راستای آن به جذب20 میلیون گردشگر دست پیدا کنیم که در این میان یک‌میلیارد دلار از محل صادرات چمدانی و یک‌میلیارد دلار از محل صادرات مستقیم می‌تواند نصیب صنایع‌دستی کشور شود.

وی افزود: برای دست‌یابی به نقطه مطلوب و رشد صنایع‌دستی باید به فکر راهکارهای جدید باشیم بنابراین طرح تجاری‌سازی و استفاده از طراحی‌های جدید و نوین در بازارهای رقابتی امروزی، یکی از موضوعاتی است که دنبال می‌کنیم. ضمن اینکه برندسازی نیز بسیار اهمیت دارد و حتما باید بتوانیم جلوی فروش فله‌ای محصولات صنایع‌دستی را بگیریم و حیف است که این محصولات به صورت فله‌ای عرضه شود.

وی تصریح کرد: ما در بازار رقابتی هستیم بنابراین باید قیمت‌ محصولاتی که ارایه می‌شود قابل رقابت در بازار باشد اگر چه برای هنر نمی‌‌توان قیمت گذاشت. در کنار این موضوع، تولید تیراژی و نیز بازاریابی و فروش صنایع‌دستی نیز می‌تواند به افزایش صادرات و فروش صنایع‌دستی کمک کند.

معاون رییس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود گفت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند ما را در این بخش پیش ببرد استفاده از فضای مجازی، توجه به استارت‌آپ‌ها و نیز ظرفیت‌ها و استعدادهای جدید است.

 

مونسان در پاسخ به سوال خبرنگار مجله، درباره توسعه صنایع دستی و حمایت از این صنعت در کشور گفت: توسعه صنایع دستی برعهده اساتید و هنرمندان است و ما تنها در بخش­های حمایتی به این صنعت کمک کنیم.

وی در مورد بخش­های حمایتی از صنایع دستی گفت: مهم­ترین بعد حمایت از صنایع دستی به مبحث آموزش و ایجاد بازار مربوط می­شود. خوشبختانه در حوزه صنایع دستی، هنرمندان تولیدات خوبی داشته­اند و تنها کمکی که سازمان می­تواند به این بخش انجام بدهد، در زمینه فروش و بازاریابی است.

وی افزود: رشدی که در این حوزه، هم اکنون شاهد آن هستیم به دلیل اقدامات مناسبی است که سازمان در زمینه بازاریابی انجام داده است. اما طرح تجاری سازی در حوزه صنایع دستی مهیا شده است که به زودی به اجرا گذاشته می­شود و این اقدامات در نهایت موجب رشد بیشتر صنایع دستی در حوزه صادرات خواهد شد.

از سوی دیگر اقدامات چشمگیری نیز در بخش­های طراحی و برندسازی و تولید صورت گرفته است. در بخش صنایع دستی روستایی وام­هایی را طراحی کرده­ایم که افراد به کمک این وام­ها بتوانند در این عرصه رشد مناسبی داشته باشند.

وی افزود: قصد ما این است که از استارت­آپ­ها و فضاهای مجازی برای معرفی و بازاریابی صنایع دستی بهره بگیریم و سعی داریم که قیمت تمام شده کارها را کمتر کنیم. سعی ما این است که مشتریان هدف را شناسایی کنیم و بتوانیم متناسب با بازار هدف، طراحی­های خود را انجام دهیم.

 

تا رسیدن به جشنواره مطلوب فاصله زیادی داریم

بهمن نامورمطلق معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این مراسم گفت: تا رسیدن به جشنواره مطلوب فاصله زیادی داریم اما گام‌ها به خوبی برداشته می‌شود و در حال حاضر جوان‌ترین جشنواره را داریم. این جشنواره یک سرمایه جدید معنوی است و برگزاری آن باعث شده است تا استعدادهای جدیدی کشف شود.

وی افزود: از شورای عالی انقلاب فرهنگی برای موافقت با برگزاری این جشنواره تشکر می‌کنم. این رویداد بزرگ‌ترین سرمایه است و مهم‌ترین فرصت و ویژگی این جشنواره این است که می‌تواند به الگوسازی در حوزه صنایع‌دستی کمک کند. ضمن اینکه تبادل نظر و تشریک مساعی بین هنرمندان فرصت مناسبی است که این جشنواره به وجود آورده است.

وی در ادامه گفت: کارکرد اصلی هنر این است که ما را از افتادن به تکرار و زندگی ملالت‌آور نجات می‌دهد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: خوشبختانه با تلاش­های صورت‌گرفته رتبه اول شهرهای جهانی صنایع دستی را داریم و از چین و هند پیشی گرفته‌ایم و این افتخار دولت و کشور ماست. ضمن این‌که با پیشنهاد ایران موفق شدیم نخستین روستای جهانی صنایع‌دستی را ثبت کنیم.

وی گفت: خوشبختانه صادرات ما رشد بی‌وقفه داشته است و برای40 هزار نفر با اعتبارات سازمانی توانسته‌ایم اشتغال‌زایی کنیم.

نامورمطلق با اشاره به تصویب طرح ایجاد اشتغال روستایی با اعتبار 1.5میلیارد دلار افزود: خوشبختانه توانستیم با تلاش‌های مختلف، اعتبارات بسیار خوبی در این حوزه کسب کنیم و این در حالی است که گرفتن اعتبار در این فصول و در بحران اعتبارات سخت است اما سازمان میراث‌فرهنگی موفق به کسب این اعتبار شد.

 

 هویت و فرهنگ ما وابسته به هنر و صنایع‌دستی ماست

حسن بلخاری نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه در این مراسم گفت: سینما هنر مهمی است، موسیقی در خون ما جاری است، تئاتر در تاریخ ما قدمت دارد اما هویت و فرهنگ ما وابسته به هنر و صنایع‌دستی ما است و حقیقتا جای چنین جشنواره‌ای خالی بود. وی افزود: هنرمندان ما در حال ارایه یک روایت جدید از سنت با خلق آثار هنری و صنایع‌دستی فاخر هستند و هر تمدنی که پشت به سنت نمی‌کند و در عین حال روح زمان را درمی‌یابد و معتقد به الفت میان سنت و زمان معاصر است، همواره زنده مانده و هرگز مورد تهاجم فرهنگی قرار نمی‌گیرد.

دومین جشنواره فجر با 400 اثر از 200 هنرمند

علی حاجی‌شیزری دبیر دومین جشنواره صنایع‌دستی فجر نیز در این مراسم با ارایه گزارشی گفت: آنچه به جشنواره صنایع‌دستی فجر اعتبار بیشتری می‌بخشد، الگوسازی است که می‌تواند به تقویت بازار نیز کمک کند. اگرچه این جشنواره امسال برای دومین سال است که برگزار می‌شود اما تداوم برگزاری آن می‌تواند در حوزه صنایع‌دستی نتایج بسیار مناسبی را به دنبال داشته باشد. این جشنواره با حضور200 هنرمند و با 400 اثر برگزار شده است که حضور استادان و چهره‌های برتر هنری و آثار غنی نشان‌دهنده غنا و اهمیت این جشنواره است.

نفسیه خلج یکی از هنرمندان صنایع‌دستی در رشته سرامیک نیز در این مراسم در سخنانی گفت: در کنار هم قرار گرفتن آثار سنتی و فاخر در کنار صنایع‌دستی معاصر و مدرن، مهم‌ترین وجه این جشنواره است که در خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته شده است. وی افزود: تولید کارهای فرهنگی به‌عنوان یک اقتصاد قابل رشد، در دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته است و مهم‌ترین تغییراتی که در این مدت مشاهده می‌کنیم این است که صنایع‌دستی معاصر ما کاربردی شده و در زندگی روزمره ما جای دارند. این اتفاق از سوی کسانی می‌افتد که اغلب دانش‌آموخته هنر هستند و با توجه به این که این افراد به زیباشناسی و اصول هنری آگاهی دارند، موفق شده‌اند آثار بسیار فاخری تولید کنند.

این هنرمند صنایع‌دستی در ادامه گفت: هنرمندان ما در حقیقت با خلق این آثار، کالاهایی را وارد زندگی می‌کنند که صرفا نیازهای روزمره زندگی را برطرف نمی‌کند بلکه دلیل انتخاب این کالاها این است که هنرمند با خلق این آثار نوعی از احساسات و لطایفی را وارد زندگی می‌کند که کالاهای صنعتی نمی‌توانند این خلا را پر کنند.

 

مطالب رپورتاژ