ایران فراتر از انتظار

صنعت حمل و نقل آنلاین: یازدهمین نمایشگاه بین‌­المللی گردشگری و صنایع‌ وابسته تهران با حضور علی ‌اصغر مونسان معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، علی ربیعی  وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، محمد محب‌خدایی معاون گردشگری، جمشید حمزه‌زاده دبیر مجمع هماهنگی تشکل‌های گردشگری، جبار کوچکی‌نژاد رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی، نماینده­های مجلس، سفرای خارجی، جمعی از مقامات و فعالان حوزه گردشگری کشور برگزار شد. در این نمایشگاه ۴۳۰ شرکت داخلی و ۷۰ شرکت خارجی و نیز نمایندگان ۲۱ کشور فعال در حوزه گردشگری حضور داشتند. این نمایشگاه نمایی عمومی از وضعیت و ظرفیت‌های گردشگری ایران و جهان را برای مخاطبان به نمایش گذاشت. علاوه بر برگزاری نمایشگاه که قومیت ها و اقلیت­های قومی و مذهبی از سرتاسر ایران با لباس­ها و گویش­های متفاوتی حضور داشتند، کارگاه­های آموزشی متفاوتی از جمله کارگاه گردشگری کرمان، هتلداری کشور، ستاد اجرایی همدان 2018، انجمن صنفی دفاتر ایران، شرکت ماجراجویان کرانه فارس، مارکوپولو و کمیته گردشگری غذا برپا شد. گفتنی است که هدف از برگزاری این نمایشگاه ارایه دستاوردها، عملکردها، ظرفیت­ها و توانمندی­های بخش دولتی و خصوصی عنوان شد اما اینکه برپایی این دست نمایشگاه­ها و شعارهای کلیشه­ای تا چه اندازه در توسعه صنعت گردشگری موثر خواهد بود سوالی است که همچنان بدون پاسخ باقی­ مانده است.

بیش از 50 درصد معضل اشتغال از طریق توسعه گردشگری برطرف می­ شود

علی‌اصغر مونسان معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: از آنجا که گردشگری یک حوزه فرابخشی است و نتایج و منافع عاید از آن نیز نصیب همه می‌شود بنابراین همه ارگان‌ها باید سهم مربوط به خود را در این زمینه ایفا کنند.

مونسان در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته گفت: در سالی که از سوی سازمان ملل متحد «گردشگری پایدار، ابزار توسعه» نام گرفته بود، صنعت گردشگری همچنان به رشد خود ادامه داد به گونه‌ای که طبق آخرین آمار در سال 2017 با رشدی معادل 7 درصد، جهان شاهد جابه‌جایی یک‌میلیارد و 322میلیون گردشگر بین‌المللی بود که از سال2010 تاکنون بالاترین نتایج را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: امروز گردشگری به عنوان سومین صنعت و بخش بزرگ صادراتی جهان با قابلیت بالای اشتغالزایی و توسعه جوامع محلی و با گردش مالی1400میلیارد دلاری، مولد10درصد تولید ناخالص جهان است و به‌ازای هر 11 شغل در جهان یک شغل مربوط به حوزه گردشگری است. جمعا 108میلیون نفر در سراسر دنیا مشاغلی مرتبط با بخش گردشگری دارند و سه برابر این رقم نیز مشاغلی است که به نحوی غیرمستقیم وابسته به صنعت گردشگری است. براساس پیش بینی سازمان تجارت جهانی تا سال2020 تعداد گردشگران در کل دنیا به رقمی بالغ بر یک‌ میلیارد و 600 میلیون نفر خواهد رسید و بیش از 50 درصد معضل اشتغال در کشورهای در حال توسعه از این طریق رفع خواهد شد. در ظرفیت اشتغالزایی گردشگری همین بس که می‌توانیم در کشورمان با رقمی اندک و در حدود 50 میلیون تومان در حوزه گردشگری ایجاد شغل کنیم، در حالی که برای ایجاد شغل در اکثر صنایع 8 تا10 برابر این رقم مورد نیاز است. با چنین ظرفیت­هایی توجه به صنعت گردشگری مهم ترین راهکار برون رفت از اقتصاد متکی به نفت، ایجاد اشتغال ارزان و توزیع جغرافیایی عادلانه ثروت بر اساس داشته‌ها و ظرفیت‌های بومی و تحقق ایده اقتصاد مقاومتی مبتنی بر درون‌زایی با نگاه جهانی است.

معاون رییس‌جمهور افزود: نگاهی به داشته‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشورمان نشان از غنای ایران در جاذبه‌های گردشگری دارد. وجود یک‌میلیون سایت تاریخی، فرهنگی، طبیعی، بیش از 34هزار اثر ثبت‌شده به‌عنوان آثار ملی و ثبت 22 اثر به عنوان آثار جهانی، ایران را در زمره یکی از کشورهای برتر دنیا از نظر جاذبه‌های گردشگری قرار داده و در حال حاضر جایگاه جهانی ایران در ثبت آثار تاریخی و طبیعی رتبه 11 و در ثبت جهانی آثار ناملموس رتبه 7 است. ایران با چنین جذابیت‌­های بی‌­بدیل در کنار برخورداری از امنیتی مثال‌زدنی و عوامل مثبت و تسهیل‌کننده­‌ای همچون اشتیاق فزاینده گردشگران برای تجربه سفر به ایران، همکاری روزافزون بخش خصوصی، تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و عزم راسخ دولت برای اولویت‌دهی به این صنعت، دارای زمینه‌هایی مناسب برای عینیت‌بخشی به چشم‌انداز 20میلیون گردشگر تا سال 2025 است.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران با درک اهمیت گریزناپذیر صنعت گردشگری در اقتصاد جهانی و توسعه پایدار، عزم خود را برای شکوفایی بیش از پیش این صنعت در راستای ایفای سهم واقعی در اقتصاد کشور جزم کرده است. بر این اساس، رویکردها و اقدامات متعددی برای افزایش رقابت پذیری صنعت گردشگری ایران در دستور کار و اجرا قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به تدوین برنامه ملی برای توسعه گردشگری، تقویت همکاری هم‌افزا میان بخش دولتی و خصوصی در حوزه کسب و کارهای گردشگری، حمایت از کارآفرینان خلاق و نیروهای نخبه و کسب و کارهای نوپا در این صنعت درآمدزا و اشتغال‌آفرین، تنوع‌بخشی موضوعی و جغرافیایی به محصولات و خدمات گردشگری بر اساس مزیت‌های منحصربه‌فرد منطقه‌ای، زمینه‌سازی برای بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای تولید و اشاعه محتوا، گسترش بازاریابی محصولات گردشگری، توسعه مقاصد گردشگری شهری و روستایی در چارچوب طرح‌های شهر گردشگر و بوم‌گردی، تقویت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری و توسعه تبلیغات و بازاریابی در سطح بین‌الملل با نگاه ویژه به ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد.

مونسان ادامه داد: در این میان بی‌شک برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌های بین­المللی به‌عنوان یکی از ابزارهای موثر و کارآمد در معرفی مقاصد گردشگری، با فراهم‌سازی امکان ارتباط چهره‌به‌چهره بین عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان خدمات و ایجاد بستر مناسب برای افزایش تعاملات و همکاری‌های درون‌بخشی و بین‌بخشی، می‌تواند نقشی موثر در معرفی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل این صنعت بزرگ و رو‌به‌رشد ایفا کند.

وی گفت: این یک واقعیت گریزناپذیر است که ظرفیت‌های بالقوه گردشگری یک سرزمین تنها در سایه معرفی درست آن به جهانیان، بالفعل خواهد شد و تا زمانی که گردشگران بین­‌المللی از داشته‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور ما بی‌خبر باشند نمی‌توان به حضور آنان در ایران امید بست. با چنین رویکردی در سراسر جهان شاهد برگزاری نمایشگاه‌های عظیم گردشگری برای معرفی و عرضه توانمندی‌های کشورها در این صنعت پرسود هستیم و دولت‌ها به این باور رسیده‌اند که هرگونه سرمایه‌گذاری در این عرصه نه‌تنها برگشت‌پذیر است بلکه از عوامل تحقق توسعه پایدار کشورها محسوب می­شود.

معاون رییس‌جمهور یادآور شد: بر همین اساس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ضمن حضور فعال در رویدادهای جهانی مربوط به حوزه‌های فعالیت خود، برگزاری و توسعه کمی و کیفی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران را در دستور کار قرار داده است. این نمایشگاه فرصتی است برای معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی ایران و سایر کشورهای شرکت‌کننده در ارایه انواع خدمات گردشگری و افزون بر این، مجالی را فراهم می‌کند تا مخاطبان داخلی و خارجی این رویداد، با جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری 31 استان ایران‌زمین آشنا شده و به تجربه کردن آن ترغیب شوند.

مونسان افزود: واقعیت این است که ما هم اکنون علاوه بر وجود داشته‌های فراوان تاریخی و طبیعی که از ملزومات اولیه توسعه گردشگری است، ظرفیت‌های بالقوه‌ای همچون امکانات ریلی و هوایی، اقامتگاه‌ها و سایت‌های ورزشی و تفریحی داریم که باید از طریق صنعت گردشگری بالفعل شوند. در واقع برای رقابت در بازار گردشگری جهانی چاره­ای جز استفاده و مدیریت بهینه همه امکانات بالقوه کشور برای ارتقای کمی و کیفی محصولات گردشگری و در عین حال پایین آوردن قیمت این محصولات نداریم.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: بدون شک تحقق چنین موضوعی صرفا برعهده سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیست و از آنجا که گردشگری یک حوزه فرابخشی است و نتایج و منافع عاید از آن نیز نصیب همه می‌شود، لذا همه ارگان‌ها باید سهم مربوط به خود را در این زمینه ایفا کنند. از سویی فراموش نکنیم گردشگری یک صنعت کاملا وابسته به فرصت‌های زمانی و مکانی است، به این معنا که تابستان و زمستانش نباید یکی دیده شود و جنوب و شمالش برنامه‌هایی متفاوت می‌طلبد و باید برای هر فصل و هر منطقه­، برنامه و بسته گردشگری متناسب با آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: بر اساس این ضرورت‌ها و رویکردها، نمایشگاه گردشگری امسال را هدفمند و مبتنی بر شناخت ظرفیت‌ها و نیازها و همچنین جلب حداکثری مشارکت­ها طراحی کرده‌ایم. رونمایی از سامانه یکپارچه و هوشمند راهبردهای مدیریت صنعت گردشگری کشور از اتفاقات شاخص نمایشگاه امسال است و این سامانه فرصتی فراهم می­کند تا تمامی علاقه‌مندان، ذی‌نفعان و متخصصان گردشگری ضمن دسترسی به یک بانک جامع در حوزه ظرفیت­های گردشگری، بتوانند به‌صورت آنلاین نظرات، پیشنهادها، انتقادات و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و در واقع بستری فراهم می­شود تا همه پای کار بیایند و در این عرصه مهم مشارکت کنند.

معاون رییس‌جمهور افزود: همچنین در نمایشگاه امسال محورهای مهمی همچون گردشگری حلال، گردشگری کودک و خانواده، گردشگری غذا، سفر به مقاصد ناشناخته گردشگری، گردشگری روستایی و عشایری، گردشگری هنری و اقوام، گردشگری صنایع دستی و سوغات و به‌خصوص گردشگری استان‌ها متناسب با ظرفیت‌های پایه‌ای هر استان مورد توجه ویژه قرار گرفته است تا نوعی رقابت و پویایی بین 31 استان کشور برای معرفی و عرضه تمام داشته‌ها و توانمندی‌هایشان در راستای جذب گردشگر داخلی و خارجی ایجاد شود.

مونسان اضافه کرد: فراموش نکنیم وظیفه و رسالتی سنگین در حوزه ایجاد اشتغال بر دوش گردشگری گذاشته شده است و به امید خدا در سال آینده به‌طور جدی برنامه‌های حوزه گردشگری را با رویکرد اشتغالزایی دنبال خواهیم کرد.

 

بی­توجهی به زنجیره گردشگری

علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: گردشگری آثار بسیار فراوانی دارد. همچنین این صنعت آثار سیاسی نیز دارد و باید از این صنعت برای توسعه کشور استفاده کرد.

ربیعی در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته گفت: نشاط و شادی موضوع بسیار مهمی در جامعه امروز است و گردشگری می‌تواند این مهم را در کشور نهادینه کند، تمام برنامه‌ریزی‌های ما باید معطوف به نشاط و شادابی باشد. وی ادامه داد: دو موضوع مهم که امروز مساله مهم وزارت کار است، اشتغال و افزایش رفاه عمومی است. گردشگری در هر دو زمینه می‌تواند آثاری داشته باشد، افرادی که در این حوزه نخبه هستند باید این مهم را بدانند و در این حوزه فعالیت کنند.

وزیر کار اضافه کرد: جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و همچنین جاذبه مذهبی در کشور ما فراوان وجود دارد. گردشگری سلامت نیز رونق گرفته است اما جایگاه این صنعت در کشور مناسب نیست. نظام تدبیر ما باید مورد بازنگری قرار گیرد. مقررات تشویقی را باید بررسی کنیم و باید بدانیم فقط صنعت کارخانه‌ای نمی‌تواند اشتغال ایجاد کند. صنعتی مثل گردشگری می‌تواند اشتغال و درآمد در پی داشته باشد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تصریح کرد: گردشگری می‌تواند رتبه اول ایجاد اشتغال کشور را داشته باشد. بهبود فضای کسب و کار باید ایجاد شود و ما می‌خواهیم فعالان این صنعت پیشنهادهای خود را برای بهبود فضای کسب و کار ارایه دهند.

وی ادامه داد: بحث بعد، موضوع نرم‌افزاری است باید بر روی جاذبه‌ها متمرکز شویم. در این دوره جدید شوراها، بحث گردشگری مورد توجه قرار گرفته است. سرمایه‌گذاری بر روی جاذبه‌ها را باید مورد توجه قرار دهیم، کنشگران عرصه گردشگری باید بر روی جاذبه‌ها کار کنند، سرعت اشتغال در گردشگری 2ونیم برابر سایر حوزه‌ها است.

ربیعی خاطرنشان کرد: سهم بخش گردشگری از تولید ناخالص داخلی کشور 7.7 درصد است و سهم اشتغال این صنعت 5.6 درصد است که باید این ارقام افزایش پیدا کند. آژانس‌ها، خدمات حمل‌و‌نقل زمینی، سازمان‌های تبلیغاتی جذب گردشگری و اقامت گردشگران همگی جزو زنجیره گردشگری است که باید از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال استفاده شود، تا از این صنعت برای ایجاد 120هزار شغل بهره ببریم.

وی گفت: ایران یک حوزه تمدنی است. اقوام متفاوت و متنوعی در کشور ما وجود دارد. این حوزه تمدنی باید به حوزه گردشگری متصل شود. متاسفانه کمتر به این حوزه توجه شده است. باید مسیرهای گردشگری تعریف شود، خوشبختانه هفت مسیر تعریف شده است و ما تلاش می‌کنیم این مسیر را دنبال کنیم.

نمایشگاه گردشگری با شعار «ایران، فراتر از انتظار» برپا شد

محمد محب‌خدایی معاون گردشگری گفت: یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌ وابسته تهران، به‌عنوان مهم‌ترین رویداد گردشگری کشور که در تقویم سازمان جهانی گردشگری به ثبت رسیده است، با هدف معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گردشگری داخلی، شعار «ایران، فراتر از انتظار» را در دستور کار خود قرار داد.

معاون گردشگری گفت: یکی از بخش‌هایی که در صنعت گردشگری اهمیت بسیار زیادی دارد، نمایشگاه‌های گردشگری است. این نمایشگاه‌ها می‌توانند ابزار قدرتمندی برای جذب گردشگران در فصل کم‌رونق گردشگری باشند.

محب‌خدایی اضافه کرد: نمایشگاه قابلیت ایجاد توازن جغرافیایی و فصلی گردشگران را داراست. این رویداد برای یک منطقه یا جامعه محلی این فرصت را فراهم می‌سازد تا تمایز خود را اثبات کند، خودش را معرفی کند، غرور محلی را افزایش دهد و رفاه اجتماعی و اقتصادی منطقه را ارتقا بخشد.

وی تصریح کرد: برگزاری این دوره از نمایشگاه با هدف توجه به ویژگی‌های خاص و انعکاس ظرفیت‌های منحصربه‌فرد هر استان و منطقه، حمایت از فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری و بسترسازی برای معرفی مناسب اقدامات و دستاوردهای این بخش، بهره‌گیری از حمایت و مشارکت‌های مادی و معنوی سایر بخش‌ها و دستگاه‌ها و ایجاد فضای رقابتی میان فعالان و دست‌اندرکاران گردشگری با هدف بهبود و تقویت عرضه خدمات گردشگری و رونق عرضه و تقاضا در این صنعت در دستور کار قرار گرفته است.

محب‌خدایی افزود: این نمایشگاه در فضایی بالغ بر 41 هزار مترمربع سالن سرپوشیده و 3هزار مترمربع فضای باز برپا شده است که به‌لحاظ مساحت نسبت به سال گذشته از رشد 16درصدی برخوردار بوده است.

معاون گردشگری ادامه داد: در این دوره از نمایشگاه در بخش داخلی 430 شرکت داخلی و در بخش بین‌المللی70 شرکت خارجی مشارکت دارند و بررسی میزان مشارکت در نمایشگاه در این دوره حاکی از روند روبه‌رشد آن در مقایسه با دهمین دوره در سال گذشته با رشدی بالغ بر 8درصد است.

وی گفت: سه بخش گردشگری غذا، گردشگری گل و گردشگری کودک برای اولین بار است که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا می‌شود.

 

 

تحقق واقعی اقتصاد بومی‌محور در گردشگری

جمشید حمزه‌زاده دبیر مجمع هماهنگی تشکل‌های گردشگری در افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تاکید کرد که اکنون فرصت فراهم است تا به کاروان تجارت گردشگری جهانی بپیوندیم.

دبیر مجمع هماهنگی تشکل‌های گردشگری گفت: یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فرصتی مناسب است که در آن بسیاری از بخش‌های درگیر و فعال این صنعت، صمیمانه و با احساس مسوولیت ویژه تلاش می‌کنند با استفاده از فضاهای موجود، زمینه تحول صنعت گردشگری را فراهم کنند و با ایجاد کار و اشتغال مولد و پایدار برای جوانان، اقتصادی فعال‌تر از گذشته را در راستای تحقق واقعی اقتصاد بومی‌محور مقاومتی فراهم کنند.

وی افزود: پدیده گردشگری موضوعی نیست که کشورها مواهب همه‌جانبه آن را نادیده بگیرند، جهان پیش روی ما جهانی است بدون مرز و پر از تجربه، آگاهی و خردمندی. اکنون فرصت فراهم است تا به کاروان تجارت گردشگری جهانی بپیوندیم.

حمزه‌زاده ادامه داد: بخش خصوصی و تشکل‌های گردشگری که در سه دهه گذشته با تمام توان در عرصه خدمتگزاری به گردشگران تلاش فراوان داشته و فراز و نشیب‌های متعددی را تجربه کرده‌اند از مسوولان عالی کشور انتظار دارند در شرایط کنونی که نقش محوری و اثرگذار گردشگری در این مقطع زمانی حساس بیش از پیش هویدا شده است با اعتماد به بخش خصوصی و حرکت در راستای تسهیل و روان‌سازی فعالیت‌های فعالان صنعت گردشگری و حمایت از تشکل‌های موجود، از توان، تجربه و سرمایه‌های بخش خصوصی در ارکان اصلی سیاست‌گزاری و تصمیم‌گیری برای صنعت گردشگری در سطح گسترده‌تر و عمیق‌تری در راستای وجوه درون‌زایی، مردمی و برون‌گرایی اقتصاد مقاومتی بهره ببرند.

وی بیان کرد: با وجود اهتمام و علاقه دولت تدبیر و امید در راستای توسعه صنعت گردشگری، متاسفانه در حال حاضر این صنعت با مشکلات عدیده‌ای دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. تحمیل مالیات‌های سنگین و عوارض مختلف، جرایم بیمه‌ای تامین اجتماعی، وام‌های بانکی گران‌قیمت و هزینه بالای تامین مالی، فقدان برنامه جامع توسعه گردشگری و برخوردهای سلیقه‌ای دستگاه‌های مرتبط، نبود قوانین تسهیل‌کننده و متناسب همچنین اجرای نادرست قوانین موجود و عدم توجه به گردشگری پایدار در کشور از جمله موانع پیش روی این صنعت است.

دبیر مجمع هماهنگی تشکل‌های گردشگری تصریح کرد: در راستای توسعه صنعت گردشگری در کشور و نیز بهره‌گیری مناسب از توان تمام افراد و دستگاه‌های درگیر در گردشگری به‌خصوص حرکت در مسیر گردشگری پایدار، جامعه فعالان گردشگری چندین پیشنهاد ارایه می‌دهد. نخست اینکه بازنگری و تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری با مشارکت همه عناصر و ارکان دولتی و بخش خصوصی و نخبگان فکری و اجرایی صنعت گردشگری در دستور کار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود کارگروهی در خصوص توسعه گردشگری پایدار مرکب از بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی دست‌اندرکار تشکیل شود و ضمن برنامه‌ریزی لازم، موضوع از سوی این کارگروه پیگیری و ارزیابی شود.

حمزه‌زاده در ادامه ضمن سپاسگزاری از دولت و مجلس شورای اسلامی برای تصویب بند‌های 98 و 100 قانون برنامه ششم توسعه افزود: جایگاه مناسبی برای تشکل‌های گردشگری گرفته شده است و تفویض برخی فعالیت‌های اجرایی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به تشکل‌ها در این قوانین لحاظ شده است. امیدواریم این موضوع هرچه سریع‌تر اجرایی شود تا شاهد نقش و حضور جدی‌تر تشکل‌های بخش خصوصی در این حوزه باشیم.

وی گفت: با توجه به ماهیت فرابخشی صنعت گردشگری، سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط در قالب یک رویکرد نظام‌مند و سیسمتی با نگاهی واحد و یکپارچه و به‌دور از برخوردهای سلیقه‌ای در خصوص گردشگری عمل کنند و عزمی ملی بر توسعه و رونق بیش از پیش این صنعت در دستور کار قرار گیرد.

 

 

932میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته به گردشگری

جبار کوچکی‌نژاد رییس کمیسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌وابسته تاکید کرد که باید تلاش کنیم در بودجه سال 97 جای گردشگری را به‌وضوح ببینیم و همه دستگاه‌ها را ملزم کنیم تا در این حوزه مشارکت کنند.

نماینده رشت و رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری گفت: امروز همه ارکان نظام به این نتیجه رسیده‌اند که باید در حوزه گردشگری اقدامات اساسی انجام دهیم. یکی از مسیرهای اصلی‌ برای تولید ثروت، تنش‌زدایی در دنیا، تولید اشتغال و… گردشگری است.

وی با اشاره به اینکه تا 1404 باید میزان گردشگران ورودی به20 میلیون نفر برسد افزود: در برنامه ششم نیز گردشگری جزو اولویت‌های اصلی نظام ذکر شده است. مجلس شورای اسلامی نیز سعی کرده ظرفیت‌های قانونی لازم را برای توسعه این صنعت فراهم کند و در ماده‌های 98، 99 و 100 مسایل مربوط به حوزه‌ گردشگری را گنجانده است.

رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بودجه‌ای که در اختیار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و و گردشگری برای توسعه گردشگری قرار گرفته حدود 932 میلیارد تومان است. این بودجه اندک کفاف توسعه گردشگری را نمی‌دهد در نتیجه ما قانون‌گذاران همه دستگاه‌ها را موظف کردیم در این حوزه نقشی مؤثر داشته باشند و همه دستگاه‌ها بخشی از بودجه خود را به بخش گردشگری اختصاص دهند. باید همه در کنار هم تلاش کنیم تا گردشگری را در کشورمان رونق دهیم.

 

معافیت گمرکی در جهت  توسعه زیرساخت‌های گردشگری

 

در حاشیه این مراسم، سعید اوحدی معاون وقت سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی، طی یک نشست خبری درباره این نمایشگاه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این نشست خبری گفت: سازمان میراث‌فرهنگی به‌عنوان معین استان‌های قم و همدان انتخاب شده تا رابط بین ستاد اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های مصوب در ستاد اقتصاد مقاومتی استان‌ها باشد. سازمان میراث‌فرهنگی به این دلیل که استان‌های قم و همدان محور توسعه خود را بر گردشگری گذاشته‌اند، معین این استان‌ها شد.

وی با اشاره به اینکه استان همدان دارای تنوعی از ظرفیت‌ها در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است گفت: در بعضی از استان‌ها فقط یک یا دو محور تاریخی وجود دارد اما در همدان شاهد تنوعی از محورهای تاریخی هستیم.

اوحدی با اشاره به ثبت ملی ملایر به‌عنوان شهر منبت گفت: در سال 2018 شاهد دو رویداد مهم بین‌المللی در همدان خواهیم بود. مجمع گفت‌وگوی آسیایی سازمان جهانی جهانگردی در تیر 97 همدان را میزبان مجمع گردشگری آسیایی معرفی کرد.

وی تاکید کرد: همدان برنامه‌ریزی‌های خوبی برای سال 97 و 98 انجام داده است که بر مبنای آن‌ها ظرفیت تخت‌های اقامتی این استان 9 برابر می‌شود. نرخ بیکاری نیز در همدان در سطح خوبی قرار دارد و 8.6 درصد است. پیش‌بینی می‌شود با تحقق برنامه‌های این استان 19 هزار شغل در این استان ایجاد شود. ما امید داریم که با کمک صنعت پیشران گردشگری، این عدد از مرز 19 هزار شغل عبور کرده و به 25 هزار شغل برسد.

وی گفت: به دلیل قرار گرفتن مقبره ابوعلی سینا در همدان، این استان دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه گردشگری سلامت است. این استان همچنین می‌تواند با تکیه بر ظرفیت‌های منحصربه‌فرد خود جاذبه‌های خوبی برای تولید موضوع سفر در استان ایجاد کند. در همه جای دنیا از طریق تولید موضوع موجی را برای جذب گردشگر ایجاد می‌کنند. می‌توان از ظرفیت کشت انگور در ملایر و کشت گردو در تویسرکان برای جذب گردشگر استفاده کرد.

اوحدی خاطرنشان کرد: 65 هزار نفر بازدیدکننده ظرف دو هفته از جشنواره ملی منبت بازدید کردند. جشنواره مبل منبت همچنین باعث شد 10 هزار نفر اقامت در ملایر اتفاق افتد.

اوحدی با اشاره به اجازه دسترسی سازمان میراث‌فرهنگی در سامانه «بهین‌یاب» وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:30 هزار میلیارد تومان در این سامانه برای رونق و حمایت از توانمندی آن دسته از بنگاه‌هایی که پیشرفت بالای 60 درصد دارند اختصاص داده شده است. سازمان میراث‌فرهنگی دو سال تلاش کرد که در این سامانه وارد شود و خوشبختانه از 4 دی 96 اجازه دسترسی به این سامانه به سازمان میراث‌فرهنگی داده و صنعت گردشگری نیز در این سامانه ثبت شد.

معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به توافقی که با صندوق توسعه ملی صورت گرفت گفت: بر اساس این توافق پیش‌بینی می‌شود شاهد تحرکی جدید در حوزه گردشگری باشیم. سال 96 سقف تسهیلات تخصیص داده شده به سازمان میراث‌فرهنگی از سوی این صندوق300 میلیارد تومان بود که پیرو توافق‌های انجام‌شده این میزان در سال 97 به1400 میلیارد تومان یعنی400 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در تشریح ویژگی‌های این تسهیلات گفت: سود این تسهیلات برای مناطق محروم10 درصد و برای مناطق برخوردار 14درصد است. همچنین دو بانک به بانک‌های عامل اضافه شد و تعداد بانک‌ها به هفت عدد رسید. کمیته مشترکی با نمایندگان بانک‌های عامل تشکیل شد و پروژه‌ها با دو امضای معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث‌فرهنگی و نماینده بانک‌ها برای دریافت تسهیلات اجرا می‌شوند.

اوحدی با اشاره به لایحه حفاظت از بافت‌ها و بناهای تاریخی از سوی شهرداری‌ها گفت: بر اساس این لایحه شهرداری‌ها می‌توانند در امر حفاظت و مرمت از بناها و بافت‌های تاریخی اقدام کنند. سازمان میراث‌فرهنگی نیز شهرداری‌ها را در زمینه دریافت تسهیلات از طریق معرفی صندوق توسعه ملی برای امر حفاظت و مرمت از بافت‌ها و بناهای تاریخی یاری می‌کند.

وی درباره برنامه‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی گفت: یک‌میلیارد دلار به سازمان جذب سرمایه‌گذاری خارجی پروژه مصوب تحویل داده شده است که از این میزان 394 میلیون دلار در قالب هفت پروژه جذب شده است که در حال اجراست یا به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در هر کشور به شاخص‌هایی نظیر ظرفیت آثار تاریخی توجه می‌کنند که کشور ما از این حیث دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری است. امنیت یکی دیگر از مسایلی است که موردتوجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. سرمایه‌گذاران همواره به دنبال امنیت کشور هدف هستند و ایران جزو امن‌ترین کشورها برای سرمایه‌گذاری است.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام‌شده در سازمان جهانی جهانگردی، ایران به تاسیس400 هتل چهار و پنج ستاره نیازمند است. هم‌اکنون نیز ضریب اشتغال هتل‌های چهار و پنج ستاره کشور بالای 75 درصد است. یکی از قوی‌ترین و مطمئن‌ترین قوانین جذب سرمایه خارجی متعلق به ایران است اما متاسفانه این فرصت بسیار خوب، چندان معرفی نشده است. ایران جزو معدود کشورهایی است که امینت سرمایه‌گذار در قوانین آن پیش‌بینی شده است و سرمایه‌گذاری می‌تواند حتی پس از ثبت سرمایه خود را به‌صورت ارزی از کشور خارج کند یا در صورت بروز هر نوع اختلافی، شکایت خود را به سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با ایران ببرد. وزارت خارجه نیز موظف است به سرمایه‌گذار، خانواده سرمایه‌گذار و مشارکت‌کنندگان ویزای چند بار خروج اعطا کند.

وی با بیان اینکه فرآیند اخذ تسهیلات یکی از چالش‌های جدی در حوزه سرمایه‌گذاری در ایران است گفت: با تعاملی که با بانک‌ها داریم امیدوارم بتوانیم در آینده این مشکل را حل کنیم. صنعت گردشگری صنعتی فرابخشی است که باید بتوان از طریق تعامل و امضای تفاهم‌نامه با سایر نهادها و دستگاه‌ها، مشارکت بخش‌های مختلف را برای تحقق اهداف مدنظر در حوزه گردشگری جلب کرد.

معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: بخشی از تجهیزات هتل‌های چهار و پنج ستاره مانند آسانسور، پرده‌ها و موکت‌های نسوز و… از خارج از کشور تامین می‌شود. از همین امروز این تجهیزات وارداتی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری مشمول معافیت گمرکی می‌شوند.

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره رونق گردشگری پس از برجام گفت: بسیاری از ملاحظاتی که بعضی از کشورها برای سفر به ایران در نظر می‌گرفتند، پس از برجام برداشته شد و ما شاهد رشد گردشگران ورودی به کشور بودیم. البته متاسفانه طی یک سال گذشته با تغییراتی که در حوزه استکبار جهانی رخ داد، حرکت استراتژیک جدی ایران و اسلام‌هراسی از سوی آمریکا و تعدادی از کشورها شروع شد. این رفتارها آثاری جدی بر تصمیم گردشگران برای سفر به ایران خواهد داشت. البته با وجود تمام سیاه‌نمایی‌ها شاهد رشد 2 درصدی گردشگران ورودی نسبت به سال قبل هستیم.

اوحدی تصریح کرد: قانع کردن گردشگران خارجی برای اینکه ایران را به‌عنوان یکی از مقاصد سفر خود قرار دهند کار بسیار بزرگی است. برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در کنار حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و تبلیغات خوب و فراگیر کمک می‌کند که بتوانیم گردشگران خارجی را ایران هدایت کنیم.

وی با تاکید بر بهره‌گیری از رویداد «تبریز2018» برای جذب بیشتر گردشگران خارجی بیان کرد: 78 تا 80 درصد تورهای ورودی به کشور از کشورهای اکو است که این مساله ظرفیت بسیار بزرگی را پیش روی صنعت گردشگری کشور قرار می‌دهد.

اوحدی با اشاره به نقش موثر صعنت گردشگری و صنایع‌دستی در تولید و اشتغال گفت: ایجاد ۱۳۷ هزار شغل به‌عنوان تکلیف سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نظر گرفته شده است. در گردشگری به ازای هر۵۰ میلیون تومان یک شغل می‌توان ایجاد کرد در حالی که سایر صنایع به ازای هر ۵۰۰ میلیون تومان یک شغل ایجاد می‌کنند. علاوه بر این اسناد بالادستی پیش‌بینی کرده‌اند ایران در سال ۱۴۰۴ خورشیدی۲۰ میلیون گردشگر داشته باشد که هم‌اکنون سهم آن در تولید ناخالص ملی ۳.۳ درصد است که پیش‌بینی شده این سهم به 7 درصد برسد.

وی در پایان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا حضور شهرداری برای احیای و مرمت بافت‌ها و بناهای تاریخی باعث کمرنگ شدن حضور بخش خصوصی نمی‌شود تاکید کرد: ایران آنقدر جاذبه‌های تاریخی بی‌شماری دارد که با ورود شهرداری‌ها نیز نقش بخش خصوصی کمرنگ نخواهد شد. البته باید احیای بناهای تاریخی بستری را برای جذب گردشگران فراهم کند.

 

افزایش چشمگیر استقبال مردم از نمایشگاه گردشگری

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بر افزایش استقبال مردم از نمایشگاه گردشگری تاکید کرد.

سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در بازدید از یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته گفت: به ‌نظرم استقبال مردم از این نمایشگاه در مقایسه با سال‌های قبل بسیار بیشتر بود همچنین نواقص برنامه‌های سال‌های قبل نیز در این نمایشگاه رفع شد. وی با بیان اینکه نمایشگاه‌هایی از این دست به مرور زمان بیشتر شناخته شده می‌شوند افزود: این نمایشگاه کمک می‌کند که مردم با فرهنگ ایران، شهرها و استان‌های مختلف آشنا شوند. حضور بسیاری از هموطنان از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری کشور آگاه نیستند، حتی شاید اطلاعات گردشگری آن‌ها از مکان‌ها و جاذبه‌های خارج از کشور بیشتر از جاذبه‌های ایران باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌تواند جاذبه‌ها و داشته‌های کشور را به‌ویژه به جوانان بهتر معرفی کند و بر پایه اطلاعاتی که از این نمایشگاه به دست می‌آورند برای سفرهای نوروزی و تابستانی خود برنامه‌ریزی کنند و باعث تقویت گردشگری داخلی شوند.

وی ادامه داد: این نمایشگاه می‌تواند بر جذب سرمایه‌گذاران و گردشگران خارجی بسیار موثر باشد. البته لزوم حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی سایر کشورها نیز مساله‌ای است که باید به آن توجه کرد.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: مردم بسیاری از سایر کشورها تمایل دارند که به ایران سفر کنند اما اطلاعات کافی از ایران ندارند و هنوز ایران‌هراسی وجود دارد. این نمایشگاه‌ها می‌تواند منعکس کننده فضای واقعی ایران به گردشگران و سرمایه‌گذاران خارجی باشد.

 

ایران فراتر از انتظار

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ