الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

سهم 10 درصدی حمل و نقل ریلی کم است

صنعت حمل و نقل آنلاین: وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که امروز بعد از ظهر برگزار شد بر ضرورت اتصال کریدور حمل ریلی به دریا تاکید کرد و معتقد است که با انجام این امر درآمد زیادی نصیب کشور می‌شود که ما از آن محروم هستیم. 15 هزار کیلومتر ریل در کشور داریم اما بهره‌برداری از حمل و نقل ریلی 10 درصد است.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین، وزیر راه و شهرسازی رستم قاسمی با تاکید بر اینکه‌ 30 سال است که با سازمان بنادر و دریانوردی آشنایی دارم و همه بنادر کشور را به خوبی می‌شناسم و در ساخت برخی بنادر حضور داشته‌ام بیان کرد: به کشورهای دریایی زیادی سفر کرده‌ام و اوضاع بندری کشورهای اروپایی و شرقی را رصد کرده‌ام.

رستم قاسمی در ادامه گفت: زمانیکه وارد وزارت نفت شدم تحریم‌ها آغاز شده بود.

خیلی از مسئولان نگران شرایط تحریم‌های فلج کننده علیه ایران بودند و حتی نگرانی حصر دریایی.

اما سازمان بنادر و دریانوردی توانست از تحریم‌ها به خوبی عبور کند و در مقابله با تحریم‌ها پیشگام باشد که اگر سازمان هوشمندی لازم را نداشت کشور با مشکلات جدی رو به رو بود.

وزیر راه و وشهرسازی اظهار کرد: در تحریم‌ها دو موضوع دنبال می‌شود . 1-بی‌اثر کردن تحریم‌ها و 2-مقابله با تحریم‌ها و عبور از آنها باید مورد توجه باشد. البته بی اثر کردن تحریم‌ها مهم‌تر است.

رستم قاسمی با تاکید بر بی اثر کردن تحریم‌ها بیان کرد : باید قرارگاه‌های بی‌اثر کردن تحریم‌ها در سازمان‌ها تشکیل شود.

 

در این مراسم علی‌اکبر صفایی به عنوان مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی، جایگزین محمد راستاد شد.

 

وی در ادامه به مشکلات تهیه قطعات در زمان تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: زمانی که در وزارت نفت بودم هر روز جدولی از یک کالا یا قطعه که تا چند ماه دیگر بیشتر در انبارها موجود نیست رو میزم می‌گذاشتند.

در روزهای اول تحریم بسیاری از قطعات از خارج وارد می‌شد اما به تدریج با توانمندی‌ها توانستیم تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم. در ان زمان مردم اصلا متوجه مشکلات نشدند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه حمل ونقل عقب ماندگی های زیادی وجود دارد تصریح کرد: حمل و نقل در کشور ما اهمیت بالایی دارد. با توجه به عقب ماندگی‌های موجود سازمان بنادر پیشگام بوده و تا حدی جلوتر از مدهای دیگر حمل و نقل است.

در حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی عقب‌ماندگی‌هایی داریم که باید راهکار در نظر داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان با تاکید بر توسعه شهرها و طراحی ایجاد شهرهایی در جنوب کشور بیان کرد: توسعه شهرها و طراحی ایجاد شهرهایی در جنوب کشور برای جمعیت کثیری در دستور کار است که در این باره می‌توان به شهر تیس و شهر مکران نزدیک جاسک اشاره کرد.

 

امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک ریلی با آزاد آتامرادوف رئیس آژانس راه‌آهن ترکمنستان

توسعه حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و ترانزیت کشور

ضرورت توسعه سواحل مکران

 

مطالب رپورتاژ