زلزله‌زدگان خودروهای آسیب‌دیده را می‌فروشند

صنعت حمل و نقل آنلاین:  زلزله‌زدگانی که در استان‌های زلزله‌زده ترکیه خانه‌های خود را از دست داده‌اند، برای رفع نیاز مالی اقدام به فروش خودروهای خود کرده‌اند.

در آگهی‌های فروش جملات می‌توان آگهی‌هایی را  در این زمینه دید. ازجمله: «ما زلزله‌زده‌ایم و به لحاظ نیاز به پول نقد باید ماشین خود را بفروشیم» و یا جمله «فقط ماشین برایمان مانده و همه چیزمان را از دست داده‌ایم» و یا یکی از زلزله‌زدگان در آگهی خود نوشته «من مجبور به‌ فروش اتومبیل خود هستم چون زلزله‌زده‌ام و ماشین 600 هزار لیری خود را که در 2022 به 650 هزار لیر خریده بودم به 325 هزار لیر می‌فروشم.» یا یکی دیگر نوشته بود که «من با ماشین خودم هزار کیلومتر رانندگی نکرده بودم که دچار حادثه شدم تمام شهر با خاک یکسان شد فقط یک ماشین دارم می‌فروشم تا از منطقه زلزله‌زده به شهر دیگری بروم.»

بنا به آمار از هر سه اتومبیل یکی از آنها دچار خسارت سنگین شده است.

یک عضو هیات مدیره گروه خودروسازان اعلام کرد: اگر خودرو آسیب فنی دیده باشد بهتر است از رده خارج و اقساطی شود چون رانندگی با آنها خطرات جانی و زیست‌محیطی به‌وجود می‌آورد.

از سوی دیگر، شرایط اضطراری در مناطق زلزله‌زده ترکیه تا اردیبهشت ماه تعیین شده است و طبق اعلامیه وزارت راه و امور زیربنایی و به فرمان نهاد ریاست جمهوری معاینه خودروها در 10 استان زلزله‌زده و شهرهای قهرمان‌ماراش، آدانا، آدی‌یامان، دیاربکر غازی آنتب ـ هاتای ـ کیلسی، مالانیا، عثمانیه، شانلی‌اورفا که وضعیت فوق‌العاده اعلام شده تا یک‌ماه بعد از زمان اضطراری یعنی تا آخر خردادماه تمدید شد.

تعداد کل وسایط نقلیه زمینی در 11 استان زلزله‌زده حدود 5/3 میلیون دستگاه است که تعداد یک و نیم میلیون دستگاه آن خودرو، قریب 800 هزار دستگاه موتورسیکلت و 500 هزار دستگاه وانت و 300هزار دستگاه آن تراکتور و 235 دستگاه کامیون است. فقط در قهرمان ماراش 272 هزار وسیله نقلیه موتوری وجود دارد.

دکتر سیدجلال ابراهیمی

مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

مطالب رپورتاژ