راهداری از مسیر اصلی منحرف شده است

صنعت حمل و نقل آنلاین: جاده‌های هر کشور ثروت ملی آن کشور به حساب می‌آیند اما متاسفانه در ایران شبکه خطوط اصلی کشور رو به انهدام هستند. بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران در گفت‌وگو با صنعت حمل و نقل آنلاین با بیان مطلب فوق ادامه داد: این‌که جاده‌ها را به صورت رایگان در اختیار مردم بگذاریم این کار اسمش خدمت به مردم نیست. دولت باید به سمت دریافت عوارض از راه‌ها برود و این کار را به بخش خصوصی واگذار کند.

دبیرکل اتاق تهران گفت: سازمان راهداری از سیستم‌های هوشمند یا ITS به دور است. در حالی‌که تکنولوژی این امکان را می‌دهد تا بتوانید عوارض را بر حسب مسافت طی شده، تناژ، بار محوری یا … بگیرید. ما باید عوارض منطقی دریافت کنیم تا بتوانیم از جاده‌ها نگهداری کنیم.

بهمن عشقی افزود: تکیه بر منابع دولتی کار اشتباهی است و بدنه حجیم سازمان راهداری باید کوچک شده و نهایتا از 300 نفر کارشناس تشکیل شود و این سازمان باید رگولاتور باشد نه نگهبان جاده و مقررات. سازمان راهداری باید جاده‌های کشور را منطقه‌بندی کند و جاده‌های هر منطقه را به یک شرکت بخش خصوصی واگذار کند تا کارهای دریافت عوارض الکترونیکی را این شرکت‌ها انجام دهند و سهم دولت را به خزانه واریز کنند.

او همچنین گفت: سازمان راهداری حتی باید نگهداری جاده‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند و برای آن هم دستورالعملی تهیه کند و طبق آن هم بر نحوه درست نگهداری جاده‌ها نظارت کند و اگر شرکتی کوتاهی کرد به صورت قانونی با آن برخورد کند.

به اعتقاد دبیرکل اتاق تهران، مردم حاضر هستند در قبال خدمات راهداری هزینه‌های جاده‌‌ای را پرداخت کنند، ولی این‌که عوارض جاده‌ای گرفته شود اما روکش جاده‌ها و ایمنی جاده‌ها استاندارد نباشد و هزینه‌های سر بار بر دوش رانندگان بگذارند، این کار درستی نیست.

ما به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده قیر در دنیا برای به‌سازی آسفالت جاده‌هایمان قیر پیدا نمی‌کنیم و غم‌انگیزتر از این چیزی سراغ ندارم.

عشقی در پایان گفت: اگر با این روش پیش برویم شیب حمل و نقل، اقتصاد کشور را با بحران مواجه خواهد کرد و حمل و نقل به سمت غیراقتصادی شدن پیش خواهد رفت. حمل و نقل غیراقتصادی همه مزیت‌ها را از دیگر بخش‌های اقتصادی می‌گیرد. اگر مناسب‌ترین کالا را هم تولید کنیم وقتی نتوانیم حمل و نقل کنیم هیچ سودی برای کشور نخواهد داشت.

مطالب رپورتاژ