دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری نمایشگاهی بدون ایجاد انگیزه سفر

دوازدهمین نمایشگاه گردشگری از تاریخ 23 تا 26 بهمن سال 1397 با حضور 660 شرکت ایرانی و همکاری 57 شرکت خارجی فعال در این حوزه برگزار شد و ترکیه بیشترین حضور فعال را در مقایسه با دیگر کشورها داشت. در این نمایشگاه آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌های حوزه‌ بوم‌گردی و صنایع‌دستی، هتل‌ها، بخش خدمات IT، شرکت‌های بیمه، بانک‌ها و همچنین شرکت‌های حمل ‌و نقل ریلی و هوایی و جاده‌ای فعال در عرصه خدمات مسافرتی حضور داشتند.

آن طورکه انتظار می‌رفت استقبال چندانی از این نمایشگاه صورت نگرفت و شرکت‌کنندگان با بی‌میلی و از سر اجبار در مقابل پرسش‌های بازدیدکنندگان تنها به ارائه اطلاعات مختصری در زمینه ایران‌شناسی اعم از نحوه پوشش، سوغات، جشن‌ها و شناخت مردمان منطقه بسنده می‌کردند. هر چند در جای‌جای نمایشگاه مراسم‌ها و سنت‌های بومی مناطق مختلف فضای رنگینی به نمایشگاه داده بود. در گشت‌وگذار میان غرفه‌های مختلف، چندان رغبتی برای انجام گفت‌وگو در مسئولان غرفه‌ها دیده نمی‌شد، به‌گونه‌ای که تنها موفق شدیم با دو تن از شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی به‌عنوان شرکت‌های ملی و فراملی به گفت‌وگو بنشینیم و نظرشان را در ارتباط با کمیت و کیفیت این نمایشگاه جویا شویم.

نسیم، نماینده آژانس دولتی «سرکا»ی ترکیه ابتدا از دومین حضور کشور خود در این نمایشگاه اظهار خوشحالی کرد و گفت که ایران و ترکیه به دلیل پیشینه‌های تاریخی و همچنین اشتراکات فرهنگی که دارند می‌توانند همکاری‌های بیشتری داشته باشند، در عین‌حال او هدف از شرکت در این نمایشگاه را جذب گردشگران ایرانی به شرق ترکیه دانست. او گفت: هدف کلی از حضور در این نمایشگاه، معرفی دیگر جاذبه‌های گردشگری ترکیه به ایرانیان است. ایرانیان معمولاً از قسمت غرب ترکیه بازدید می‌کنند و از قسمت شرق ترکیه که کوه‌های آرارات و دیگر شهرهای بزرگ است، دیدن نمی‌کنند. در حالی‌که جاذبه‌های شرق ترکیه بسیار دیدنی است و از مرز بازرگان تنها چهار ساعت تا شهرهای اصلی فاصله است. در حال حاضر سفر به ترکیه از طریق زمین و هوا صورت می‌گیرد و چنانچه قطارهای مسافربری رجا به مقصد ترکیه راه بیفتند رفت‌وآمد بین دو کشور راحت‌تر خواهد شد و کسانی که قصد سفر مستقیم بین این دو کشور را دارند، می‌توانند با احساس امنیت و آرامش بیشتر سفر کنند و زمینه‌ساز فعالیت‌های مشترک بیشتری شوند.

نسیم در ارتباط با کمیت و کیفیت نمایشگاه امسال نسبت به نمایشگاه سال گذشته معتقد است که نمایشگاه امسال کم‌وکاستی‌های بسیاری دارد. او می‌گوید: خیلی از نمایشگاه‌های گردشگری را درکشورهای مختلف دنیا دیده‌ام و این نمایشگاه هم هر چند جزو نمایشگاهای خوب است ولی معایبی هم دارد. از جمله ضعف در سازمان‌دهی، مسیریابی، مشخص نبودن دقیق سالن‌ها و غرفه‌ها و سردرگمی برای پیدا کردن مسیرهای مورد نظر. در این نمایشگاه، افراد راهنما و باجه‌های اطلاعاتی تعدادشان بسیار اندک است. درحالی که در بسیاری از کشورها که نمایشگاه‌های مشابه برگزار می‌کنند افرادی برای راهنمایی بازدیدکنندگان حضور دارند که آنان را به سمت غرفه‌های موردنظر راهنمایی می‌کنند، اما در اینجا این‌طور نبود و بازدیدکننده‌ها در مسیرهای غرفه‌ها بلاتکلیف به حال خود رها شده‌اند و کسی هم پاسخگو نیست.

مطالب رپورتاژ