توافق ایران و عراق برای لایروبی اروندرود

نشست مشترک هماهنگی ایران و عراق به منظور بررسی مسائل و جزئیات فنی مربوط به لایروبی اروندرود با حضور سران ومقامات عالی رتبه دو کشور برای حل و فصل آن براساس عهدنامه­ی مرزی و حسن همجواری ایران و عراق در سال 1975 و پروتکل ضمیمه و موافقت نامه­های تکمیلی برگزار شد. در این نشست که در خرمشهر برگزار شد مدیر کل حقوقی بین­المللی وزارت خارجه به نمایندگی از کشور ایران و مشاور وزیر امور خارجه کشور عراق موافقت کردند کار گروهی موقت فنی با هدف فراهم آوردن مقدمات لایروبی مشترک برای اروندرود تشکیل و پیشنهادهای خود را به اجلاس مشترک هماهنگی ارایه کنند.

مهندس عادل دریس مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ضمن ارایه موضوعات مطرح شده در این جلسه تأکید کرد: زمان و نحوه­ی لایروبی اروندرود توسط کمیته هماهنگی مشترک دو کشور برگزار شد و مقرر شد در این کار گروه فنی مسایل مرتبط با مغروقه­های طرف ایرانی، مغروقه­های طرف عراقی و همچنین مغروقه­های موجود در آبراه اروندرود بحث و گفتگو شود. از سوی دیگر در این نشست چگونگی لایروبی، تأمین عمق لازم و میزان لایروبی توسط کار گروه مشترک فنی بررسی و نتیجه­ی حاصله اعلام خواهد شد. این کار گروه با برگزاری جلسات مستمر در هر دو هفته یکبار موارد فنی در خصوص لایروبی اروندرود را انجام می­دهد که اولین جلسه آن 19 خرداد ماه سال جاری در بغداد برگزار خواهد شد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به این که خرمشهر در گذشته بندر اصلی و مهم ایران محسوب می­شده خاطر نشان کرد: با لایروبی اروند رود شاهد احیای مجدد خرمشهر خواهیم بود زیرا اقتصاد این منطقه وابسته به این بندر است. اروندرود یکی از رودهای پهناور جنوب غربی کشور است که از ریزش رودهای دجله و فرات پدید آمده و حدود 190 کیلومتر امتداد دارد که در نهایت به خلیج فارس می­ریزد. پیش­بینی می­شود حدود 50 کیلومتر از اروندرود نیازمند لایروبی باشد. اگراکنون عمق آن را چهار متر و عرض آن را 500 تا یک هزار متر در نظر بگیریم حدود 80 میلیون متر مکعب حجم لایروبی خواهیم داشت که امروز برای هر متر مکعب آن مبلغی حدود پنج دلار برآورد می­شود.

توافق ایران و عراق برای لایروبی اروندرود

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ