تخصص ژاپنی ­ها در مسیر توسعه نیروگاهی کشور

صنعت حمل و نقل آنلاین: سرپرست وزارت نیرو با بیان اینکه پس از اجرای برجام تفاهم ­نامه­ های زیادی با کشورهای مختلف خارجی به منظور توسعه صنایع مرتبط با برق و آب داشتیم گفت: بیش از 2 سال از اجرای برجام می­گذرد ولی در این مدت تفاهم­نامه­های کمی به توافق تبدیل شده­اند که وقوع این اتفاق یک ضعف بزرگ محسوب می­شود. ستار محمودی در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه­های مختلف در محل وزارت نیرو برگزار شد در پاسخ به “صنعت حمل و نقل” افزود: حضور ژاپنی­ها به منظور توسعه نیروگاه­های ری، شهیدرجایی و شهید مفتح همدان تا حدودی قطعی شده است و آنها به منظور حضور در صنایع نیروگاهی به تدریج وارد کشور خواهند شد. وی با اشاره به اینکه پس از اجرایی شدن برجام، گشایش­هایی در دریافت مطالبات، انتقال تجهیزات و … میسر شد، گفت: بیش از چند میلیارد دلار تفاهم­نامه امضا شده اما همه اینها به قرارداد ختم نشده است. محمودی همچنین از امضای قرارداد با شرکت یونیت ترکیه برای احداث پنج هزار مگاوات نیروگاه خبر داد و گفت: این قرارداد در دو فاز تعریف شده که فاز نخست در حال پیگیری است. محمودی گفت: صنعت آب و برق در قرارداد اعطای هشت میلیارد یورو تسهیلات توسط اگزیم بانک کره جنوبی دیده شده است، اماعدد دقیق آن هنوز مشخص نیست.

بدهی 40 تا 50 هزارمیلیارد تومانی وزارت نیرو به پیمانکاران

سرپرست وزارت نیرو درباره آخرین وضعیت مطالبات و بدهی­های وزارت نیرو گفت: وزارت نیرو به دلیل اجرای تعهداتش، بدهی هایی هم به سیستم بانکی و هم به بخش خصوصی (مشاوران، پیمانکاران و …) دارد و هم اکنون حدود 40 تا 50 هزار میلیارد ریال به بخش خصوصی و حدود 250 هزار میلیارد ریال نیز به سیستم بانکی بدهکار است. وی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو برای پرداخت بدهی­های خود باید از منابع بودجه عمومی یا درآمد صنعت آب و برق استفاده کند گفت: وزارت نیرو به دنبال تدوین یک بسته اقتصادی است تا به این ترتیب، روشی برای سامان دادن به مطالبات و بدهی­های خود را در دستور کار قرار دهد. محمودی یکی از موارد مورد توجه در این بسته اقتصادی را افزایش تعرفه­ها عنوان کرد و گفت: وزارت نیرو از دولت و بخش­های دیگر حدود 40 تا50 هزار میلیارد ریال طلبکار است.

عبور از شرایط استرس­زا تامین آب در فصل پیک برق

سرپرست وزارت نیرو با اشاره به اینکه پس از عبور از پیک برق، زمان تعمیرات و بازیابی تاسیسات برقی فرا خواهد رسید افزود: وزارت نیرو در دولت یازدهم، ۱۱ اقدام گسترده انجام داده که مشروح آن در کارنامه عملکرد این وزارت‌خانه آمده است. وی با اشاره به دو اقدام شاخص این وزارتخانه در خصوص ظرفیت‌سازی غیرسازه‌ای و ظرفیت­سازی­های سازه­ای گفت: در بخش ظرفیت­سازی غیرسازه‌ای اقدامات خوبی در خصوص مدیریت، افزایش راندمان، تغییرات و بازنگری در روش­های بهره­وری انجام شده و در زمینه ظرفیت­سازی سازه­ای نیز در بخش آب و آبفا اقدامات شایسته­ای صورت گرفته که حاصل آن در حوزه آب، افزایش 2/3 میلیارد متر مکعبی ظرفیت تامین آب کشور است. محمودی ادامه داد: در این دوره ۱۹۰ هزار هکتار از اراضی جدید زیر پوشش شبکه آبیاری و زهکشی قرار گرفت و ۸۱۲ میلیون متر مکعب آب جدید برای مصارف شهری تامین شد. وی با بیان اینکه در دولت یازدهم 5/4 میلیون مشترک جدید شهری و روستایی از خدمات آب و فاضلاب بهره­مند شدند افزود: در بخش فاضلاب نیز روزانه ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب فاضلاب کشور تصفیه شده است. محمودی با اشاره به فعالیت­های بخش برق در دولت یازدهم افزود: در دولت یازدهم ۷ هزار و۹۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور و حدود۱۸۰ مگاوات نیز به ظرفیت انرژی­های تجدیدپذیر افزوده شد. سرپرست وزارت نیرو کاهش تلفات شبکه توزیع نیروی برق را اقدام موثر دیگری در دولت یازدهم دانست و افزود: در دولت یازدهم با تلاش های انجام شده تلفات برق کشور حدود 5/4 درصد کاهش یافت و هم اکنون به حدود ۱۱ درصد رسیده که وزارت نیرو تلاش دارد تا در دولت دوازدهم این میزان را تک رقمی کند. به گفته سرپرست وزارت نیرو با توجه به اینکه حدود ۲۵ روز تا پایان تابستان باقی مانده هنوز انتظار ثبت پیک‌های جدید در مصرف برق را داریم اما به نظر می‌رسد از شرایط استرس‌زا در تامین آب عبور کرده‌ایم.

مدت کم 100 روز برای اجرای برنامه­ های بلند مدت

محمودی با اشاره به گمانه‌زنی‌های صورت گرفته در خصوص نام وزیر نیرو در دولت دوازدهم گفت: گمانه‌زنی‌ها را تعقیب نکرده‌ام و تعقیب هم نمی‌کنم و تنها به فکر ارایه خدمت در مسوولیت فعلی خود هستم. وی درباره برنامه وزارت نیرو برای برخورد با مشترکان پرمصرف در برنامه‌۱۰۰ روزه ارایه شده به رییس جمهوری عنوان کرد: برنامه‌های۱۰۰ روزه ارایه شده وزارتخانه‌ها به رییس‌جمهوری شامل دو بخش است. بخش نخست برنامه‌هایی که باید طی این مدت انجام شود و بخش دیگر برنامه‌هایی است که بخشی از آن در ۱۰۰ روز انجام شده و باید ادامه‌دار باشد و۱۰۰ روز برای برنامه‌های بلند مدت زمان کوتاهی است. محمودی تاکید کرد: باید در مدیریت مصرف برق صنایع، جنبه‌های تشویقی مشترکان و جنبه‌های بازدارنده و به اصطلاح ترمزکننده مانند تعرفه‌ها، بازنگری اساسی در وزارت نیرو داشته باشیم. سرپرست وزارت نیرو بیان کرد: با این حال نتیجه دادن برنامه‌های برخورد با مشترکان پرمصرف در برنامه ۱۰۰ روزه یک ریسک است.

افتتاح بیش از 3 هزار میلیارد تومان طرح درهفته دولت

سرپرست وزارت نیرو همچنین از بهره‌برداری و افتتاح 3 هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان طرح‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های آب، برق و فاضلاب در هفته دولت خبر داد و گفت: وزارت نیرو در حال تدوین یک بسته اقتصادی است تا هم ظرفیت‌های موجود را ارتقا دهد و هم بتواند بدهی‌های خود را تسویه کند.

توقف احداث 12 سد در حوضه دریاچه ارومیه
سرپرست وزارت نیرو در بخش دیگری از نشست خبری خود در مورد احیای دریاچه ارومیه گفت: در دولت یازدهم، کارگروهی برای احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد و 19 برنامه برای این امر در دستور کار قرار گرفت. وی با اشاره به اولویت­بندی این 19 برنامه گفت: یکی از این اولویت­ها، افزایش سهم دریاچه از سدهای موجود بود که در این ارتباط تاکنون یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب آب از سدها برای دریاچه رهاسازی شده است. این در حالی است که در ابتدای دولت و زمان پایش دریاچه، کل دریاچه ارومیه کمتر از 2 میلیارد متر مکعب آب داشت. محمودی همچنین از توقف احداث 12 سد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: علاوه بر این سدها، تعدادی طرح­های مطالعاتی نیز وجود داشت که متوقف شد.

 

تمرکز بر تکمیل طرح­های آبرسانی استان­های محروم کشور
سرپرست وزارت نیرو در مورد برنامه وزارت نیرو برای تامین آب استان­های جنوبی به ویژه خوزستان گفت: از سال­های قبل برای استان خوزستان طرح­های بزرگ و بلندمدتی شروع شده است که با تکمیل این طرح­ها بخشی از مشکلات خوزستان برطرف می­شود. وی ادامه داد: در استان­های ساحلی مانند بوشهر و هرمزگان افزایش ظرفیت آب شیرین­کن­ها یکی ازمسایل مطرح است که در این زمینه امسال آب شیرین­کن بوشهر با ظرفیت20 هزار مترمکعب به مدار آمد. وی با اشاره به اینکه خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مشکلات و ظرفیت­هایی در تامین آب شرب دارند گفت: برای بخش آبرسانی به این استان­ها نیاز به طرح­های جدید نیست و تمرکز وزارت نیرو بر روی تکمیل این طرح­ها است.

تخصص ژاپنی ­ها در مسیر توسعه نیروگاهی کشور

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ