الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

بررسی نقش بندر اميرآباد در توسعه فعاليت‌های لجستيكی

صنعت حمل و نقل آنلاین: روز سه شنبه ۱۳دی‌ماه اعضاء هیات مدیره و دبير كل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران نشستی با مدیر کل بندر امیرآباد داشتند.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین در این نشست که آقایان پیمان نبوی فرهمند، روزبه مختاری، مسعود پل‌مه و حسین ناجی‌پور از انجمن کشتیرانی و محمدتقی انزان پور، مدیر کل بندر امیرآباد حضور داشتند به بررسی نقش بندر اميرآباد در توسعه فعاليت‌های لجستيكی حاصل راه‌گذر شمال – جنوب و ساير برنامه‌های اقتصادی پیش رو پرداخته و سپس از بندر امیرآباد و ظرفیت‌های این بندر بازدید بعمل آمد.

مسعود پل‌مه دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در گفت‌و گو با خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین در خصوص این بازدید بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بزرگترین بندر ساحلی تجاری صنعتی در شمال شهرستان بهشر در استان مازندران است و دارای 15پست اسکله به طول 2600 متر با ظرفیت 7.5 میلیون تن است که 13 پست آن عملیاتی است و تمامی فعالیات‌های بندری اعم از کالاهای جنرال کارگو، فله و کانتینر و عملیات عبور و مرور کشتی‌های کانتینربر را می‌تواند پشتیبانی کند.

پل‌مه در ادامه گفت: در بندر امیرآباد در حال ساخت اسکله رورو ریلی هستند که در دست اجرا برای استفاده از عملیات شناورهایی است که می‌تواند به صورت رورو حمل کند و در صورت اتمام و بهره‌برداری از طرح اسکله رو – رو ریلی بندر امیرآباد، زمینه فعالیت بیشتر ترانزیت کالا‌های کانتینری، افزایش مراودات محصولات کشاورزی و توسعه لجستیک فراهم می‌شود که سهم بسزایی در فعال کردن و استفاده از ظرفیت‌های موجود در کریدور بین‌المللی شمال – جنوب و افزایش مراودات ترانزیتی و ریلی کالا خواهد داشت.

دبیر کل انجمن در پاسخ به این سوال که بندر امیرآباد با چه ظرفیتی فعالیت می‌کند اظهار کرد: متاسفانه اکثریت ظرفیت بندر خالی مانده و دلیل آن است که درفت بنادر شمالی را به دلیل اینکه آب تراز منفی به خود گرفته از دست داده‌ایم از سوی دیگر ما نیاز به شناورهای بیشتری داریم تا سرعت عمل بیشتری داشته باشیم.

متاسفانه موضوع لایروبی در کل بنادر شمال تبدیل به یک معضل شده است. امروز ما از بندر فریدون کنار نیز بازدید داشتیم و یک فروند شناور حامل سوخت به دلیل عدم لایروبی از ورورد به بندر فریدون کنار باز داشته شد.

خوشبختانه بندر امیرآباد در خصوص لایروبی کمترین مشکل را دارد و با کمبود شناورهای لایروب جدید مواجه هستیم، این کمبودها باعث شده حجم بیشتری از رسوبات به بنادر منتقل شود.

 

اخبار مرتبط را بخوانید:

نقش استراتژیک بندر امیرآباد در صادرات از دریای خزر

علاقه‌مندی بلاروس به استفاده از ظرفیت‌های بندر شهید رجایی و بندر امیرآباد

 

پل‌مه با تاکید بر محدودیت‌هایی که در بنادر شمالی هست تصریح کرد: خوشبختانه بندر امیرآباد توانسته نسبت به سال گذشته عملیات روبه رشد داشته باشد و همچنین موجب شده تا در حال حاضر فعالیت کانتینری خوبی در بندر امیرآباد شکل گیرد، واردات غله نیز از جمله واردات کالاهایی است که می‌خواهیم در بندر امیر آباد داشته باشیم.

وی در پایان گفت: در مذاکراتی که داشتیم توسعه این فعالیت‌ها با رویکرد ضرورت افزایش شناورهای ایرانی در دریای مازندران بود و مباحث کانتینری نیز از مواردی است که مورد توجه قرار گرفته و امیدواریم بتوانیم با کسب نظر مثبت دولت برای تامین شناور رورو که قابلیت حمل کالاهای صادراتی کشور به ویژه مرکبات را که با برودت بیشتری از این بندر فراهم می‌کند جلب کنیم. شرکت‌های فعال خوبی هم اعلام آمادگی کردند و اگر دولت حمایت‌های لازم مادی و معنوی را به عمل آورد شرکت‌ها به سهم خود امکان سرمایه‌گذاری برای توسعه فعالیت‌های دریایی از منشاء این بندر را خواهند داشت تا بتوان سهم بیشتری از کریدور شمال – جنوب را به کشور خودمان اختصاص دهیم.

مطالب رپورتاژ