انتقاد اوزترک از سیاست‌های اقتصادی اردوغان

صنعت حمل و نقل آنلاین: اوزترک، معاون حزب جمهوریخواه خلق ترکیه به سیاست‌های اقتصادی اردوغان حمله کرد.
اوزترک گفت: وقتی ما می‌گوییم ملت با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کند، بلافاصله افراد اردوغان و هم حزبی‌هایش می‌گویند گرسنگی یک سنت است و حتی گرسنگی بعضی مواقع برای مردم واجب است. ولی آن‌ها در قصرهای خودشان ماهی قزل‌آلا با زنجبیل میل می‌کنند و رست‌بیف پیچیده شده در غوره تناول می‌کنند.
وقتی طرفداران حزب جمهوریخواه می‌گویند: ملت نان خشک شده می‌خورند، طرف مقابل از حکمرانان می‌گوید: وقتی نان خشک پیدا می‌کنند پس گرسنه نیستند یا وقتی می‌گوییم هندوانه تکه تکه فروخته می‌شود به ما می‌گویند بروند در باغچه خانه‌شان هندوانه بکارند. دمپایی 20لیری در ترکیه شده 70 لیر.

بیشتر بخوانید:

افزایش ریسک هزینه‌های بدهی خارجی ترکیه

تورم ترکیه از ۵۰ درصد گذشت

بحران در اقتصاد ترکیه

اوزترک که آخرین گفته‌های رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور و نورالدین نباتی وزیر خزانه‌داری و دارایی و کریشچی وزیر جنگلداری را ارزیابی می‌کرد گفت: وزیر کشاورزی می‌گوید، ما می‌خواهیم در ونزوئلا گندم بکاریم. آیا ما زمین نداریم که شما سعی می‌کنید 11هزار کیلومتر دورتر از ترکیه گندم بکارید؟
می‌گویند: ما نیاز به تأمین گندم برای پنج میلیون پناهنده داریم در حالی‌که زمین‌های آناتولی و تراکیان سالیان است این ملت را تغذیه کرده است.
اوزترک گفت: از وقتی حکومت دست حزب عدالت و مجریان آن است، 3043 دلار درآمد سرانه کاهش پیدا کرده است و درآمد سرانه به کمتر از 10هزار دلار رسیده است.
او در جواب سوال یک خبرنگار مبنی بر اظهارات اردوغان در کاهش سن رأی‌دهندگان گفت: یک‌بار در سال 1995 سن رأی دادن به 18 سال کاهش یافت و نیز در سال 2005 نیز مجددا این کاهش صورت گرفت و توجیه امر منطبق کردن سن رأی‌دهندگان با استانداردهای اروپا بود. او مدعی شد که در نظرسنجی‌های صورت گرفته در مورد انتخابات دست‌کاری شده است.
او اضافه کرد: در روزهای گذشته مدل قدیمی «اوراق شاخص درآمد» به‌عنوان فرمول جدید برای نجات اقتصادی مطرح شد، ولی وقتی به بازده این اوراق از دید سرمایه‌گذار نگاه شود، واضح است که بازدهی بسیار کمتر از تورم ارزش دارد و در شرایط تورم بالا «اوراق بهادار شاخص درآمد» آسپرین‌درمانی یا نوشدارو هم نیست.
معاون حزب جمهوریخواه خلق سیاست‌های جاری دولت را در حوزه اقتصاد خالی از خرد و علم خواند و گفت: سود پرداختی دولت بابت اوراق استقراض 22درصد افزایش نشان می‌دهد و نسبت به 8 ماه گذشته به 156میلیارد و 661میلیون لیر رسیده است و هزینه بیمه ریسک نکول اعتباری که عنصر مهمی در هزینه‌های استقراض است، بیش از 800 واحد افزایش یافته است.

دکتر سیدجلال ابراهیمی
مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران وترکیه
لطفا نظرات خود را به ایمیل s.jalalebrahimi@yahoo.com ارسال فرمایید.

مطالب رپورتاژ