احداث ترمینال مکانیزه مواد معدنی و کارخانه تصفیه شکر در بندر چابهار

صنعت حمل و نقل آنلاین: با حضور مهندس محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور، دکتر مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان ایمیدرو، دکتریزدان سیف، معاون وزیر جهاد کشاورزی و دکتر دانیال محبی، استاندار سیستان و بلوچستان قرارداد احداث ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی و ساخت کارخانه­ی تصفیه­ی شکر توسط بخش خصوصی در بندرچابهار به امضاء رسید. در این قرارداد مقرر شده که احداث کارخانه­ی تصفیه­ی شکر با سرمایه­گذاری ۱۲۴ میلیارد تومانی توسط شرکت صبا پیشرو کالا و ساخت ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی با سرمایه­گذاری 280 میلیارد تومانی از سوی شرکت توسعه تجارت زندگی انجام پذیرد. این سرمایه­گذاری­ها در راستای توسعه­ی سواحل مکران با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی انجام می­­گیرد تا در پایان توسعه­ی فاز چهارم، ظرفیت این بندر از 5/2 میلیون تن در سال به 8 میلیون تن در سال افزایش یابد.

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم امضای دو قرارداد احداث یادشده توسعه­ی سواحل مکران را از سیاست­های مهم سازمان بنادر بوشهر دانست و افزود: در آذرماه سال گذشته شاهد بهره­برداری از فاز اول توسعه­ی بندرچابهار بودیم که ظرفیت 5/2 میلیون تنی آن به 8 میلیون تن در سال افزایش یابد. بر این اساس زمینه­ای ایجاد شد تا بتوانیم بندرچابهار را به سمت تبدیل شدن به بندر نسل سومی سوق دهیم. یعنی بندری که صرفاً برای تخلیه و بارگیری نباشد بلکه زنجیره­ی تولید و ارزش افزوده و همچنین فعالیت­های لجستیکی در آن و پیرامون آن روی دهد. امروز شاهد این هستیم که دو پروژه­ی مهم در جهت ارتقای بندرچابهار منعقد می­شود البته در کنار این پروژه­ها یک پروژه­ی سرمایه­­گذاری دیگر خارجی هم در این بندر داریم که شرکت IPGL هندوستان با سرمایه­گذاری 85 میلیون دلاری برای تأمین تجهیزات بندری در قالب قرارداد BOT به مدت 10سال در این بندر حضور خواهد داشت. این پروژه همچنان در حال انجام است که انتظار می­رود اواسط تیرماه سال جاری بهره­برداری موقت از آن آغاز شود.

وی از اختصاص 400 هکتار اراضی در پسکرانه بندر برای توسعه­ی آن خبر داد و گفت: با اختصاص این اراضی درصدد هستیم تا بندر چابهار بتواند نقش و جایگاه مهم خودش را به عنوان یک حلقه­ی اتصال­دهنده به کشورهای حاشیه­ی اقیانوس هند و کشورهای افغانستان و آسیای میانه نقش­آفرینی کند. امروز امضای یک قرارداد توسط بخش خصوصی است و مربوط می­شود به ترمینال مکانیزه در راستای افزایش صادرات مواد معدنی که می­تواند برای ترانزیت مواد معدنی هم مورد استفاده قرار بگیرد. سرمایه­­گذار این پروژه شرکت توسعه تجارت زندگی است و میزان این سرمایه­گذاری 280 میلیارد تومان برآورد شده و با راه­اندازی آن تعداد 75 نفر به صورت مستقیم و 175 نفر هم به صورت غیرمستقیم مشغول کار خواهند شد. تجهیزات این پروژه شامل واگن تیپلر می­شود ظرفیت این طرح 15 میلیون تن باشد. اراضی اختصاص یافته به این پروژه 13 هکتار برآورد شده است.

راستاداحداث کارخانه­ی تصفیه شکر در بندرچابهار را از دیگر اقدامات مهم در راستای تقویت بخش خصوصی و توسعه این بندر عنوان کرد و افزود: سرمایه­گذار این طرح شرکت صبا پیشروکالا است که 124 میلیارد تومان جهت احداث کارخانه تصفیه شکر شامل فیلتراسیون، بخش تلغیظ و کریستالازسیون هزینه­ می­شود. ظرفیت پیش­بینی شده­ی این طرح 150 هزار تن است که مدت قرارداد حدود 40 سال برآورد می­شود. اراضی متعلق به این طرح حدود 5 هکتار از اراضی بندری خواهد بود. امیدواریم با اجرای این پروژه­ها شاهد توسعه روزافزون سواحل مکران باشیم و بتوانیم از ظرفیت­های ایجاد شده بهره­ی مطلوب را کسب کنیم، با توسعه­ی بندرچابهار تا فاز 4 به ظرفیتی بالغ بر 77 میلیون تن دست خواهیم یافت.

دکتر مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان ایمیدرو در مراسم امضای این قراردادها گفت: کشور ایران دارای معادن متعدد و متنوعی است تا جایی که بالغ بر 68 نوع ماده­ی معدنی در کشور وجود دارد . در برخی حوزه­ها کار پیشرفت خوبی داشته مثل سنگ­آهن، زغال­سنگ یا مس ولی برخی اقلام معدنی زیر سایه نفت از رشد عقب مانده­اند. از اقدامات مهمی که چند سال اخیر روی داد بالغ بر 250 هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی توسط سازمان توسعه معادن انجام پذیرفت، تا جایی که در سنگان 200 میلیون تن ذخیره­ی قطعی سنگ آهن اضافه شده یا در زره شوران تکاب 40 تن طلا به ذخیره قبلی افزوده شده است. پیش­بینی می­کنیم در کشور با توجه به گاز فراوانی که وجود دارد و ممزوج شدن گاز و سنگ آهن موجب می­شود ارزش افزوده­ی بالایی برای کشور ایجاد شود. با سرمایه­گذاری­ها و توجهاتی که در حوزه­ی معدن صورت گرفته سال قبل بالغ بر 9 میلیون تن فولاد صادر شده و 20 درصد از 45 میلیارد دلار صادرات کشور به حوزه معدن و صنایع معدنی مربوط می­شود که می­توان جایگاه مهم این حوزه را دریافت.

رییس سازمان ایمیدرو، توسعه­ی بندرچابهار را گام مهمی برای کشورهای منطقه بویژه کشور افغانستان عنوان کرد و افزود: این بندر کوتاهترین بندر به اقیانوس هند است و می­تواند نقش حیاتی را در حمل و نقل و ترانزیت عهده­دار باشد. به عنوان نمونه برآورد می­شود کشور افغانستان بیش از یک هزار میلیارد دلار ذخیره­ی معدنی دارد و تنها راه صدور آن از طریق بندرچابهار خواهد بود که در این راستا مذاکراتی در جهت توسعه­ی روابط اقتصادی با افغانستان در جریان است. از سوی دیگر مقرر شده تا سال 1404 به تولید 55 تن فولاد دست یابیم. بنابر این بایستی در بعضی از حوزه­های جدید سرمایه­گذاری­هایی انجام شود. هم­اکنون احداث کارخانه­ی فولاد در چابهار آغاز شده و ظرف دو سال آینده به بهره­برداری خواهد رسید. یکی از پروژه­های بسیار مهمی که در دست مطالعه است احداث کارخانه­ای برای تولید 10 میلیون تن فولاد خواهد بود که شرکت­های چادرملو، گل­گهر سیرجان، فولاد مبارکه و توسعه معادن و فلزات در آن مشارکت دارند.

دکتر یزدان­سیف تقویت بندرچابهار را بسیار حیاتی عنوان کرد و گفت: توسعه بندر چابهار آنچنان که باید اتفاق نیافتاده که با اجرای این قراردادها و سرمایه­گذاری­های دیگر می­توان به جایگاه واقعی این بندر دست یافت. با توجه به تولید شکر طی سال گذشته و امسال خوشبختانه از واردات شکر بی­نیاز هستیم. امروز در نقطه­ی جغرافیایی که قرار گرفته­ایم در اطراف ما بازارهای مصرفی مناسبی وجود دارد. همین امروز شاهد هستیم کشور امارات با واردات شکر خام و فرآوری آن، مجدداً آن را به کشور افغانستان صادر می­کند. این فرصت مطلوبی است که بتوان برای صادرات اقدام کرد. در سنوات گذشته بالغ بر دو میلیون تن شکر وارد کشور می­شد اما با تدابیری که اتخاذ شده هم اکنون در تولید شکر خودکفا هستیم. بنابر این تولیدکنندگان بایستی فقط بر روی صادرات تمرکز کنند. باید تأکید کنم بندرچابهار را فراتر از مسایل اقتصادی در نظر گرفته­ایم چرا که در منطقه استراتژیک قرار دارد.

دکتر ایرانژاد نماینده مردم چابهار با اشاره به اهمیت زیرساخت­ها در توسعه­ی بندرچابهار تأکید کرد: بنده اعتقاد دارم سرمایه­گذاران داخلی بایستی در بندرچابهار حضور فعال­تری داشته باشند و با افتتاح و بهره­برداری از بندر شهیدبهشتی شاهد رونق بیشتری در این منطقه خواهیم بود. برای حضور بیشتر سرمایه­گذاران ضروری است زیرساخت­هایی از قبیل راه آهن و جاده هر چه سریعتر توسعه یابد تا شاهد پهلوگیری کشتی­های بزرگ تجاری در این بندر باشیم.

مهرداداکبریان رییس انجمن سنگ آهن ایران، منطقه چابهار را به لحاظ ذخایر معدنی بسیار با ارزش عنوان کرد و افزود: به لحاظ زیرساخت­های اساسی مانند جاده و بندر در این منطقه ضعیف هستیم ولی ظرفیت بسیار مطلوبی در حوزه­ی معادن در این منطقه وجود دارد حتی تا جایی که وجود یک بندر تخصصی در بخش معدن احساس می­شود. تقاضا دارم اجرای این پروژه­ها را در بندر چابهار کوچک نشماریم چرا که دارای ظرفیت­های بسیاری است. پیشنهاد می­کنم برای توسعه­ی بهتر این منطقه دولت سیاست­های تشویق را در دستور کار قرار دهد.

دکتر دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان، بندرچابهار را پیشانی اصلی این استان برشمرد و تصریح کرد: سواحل مکران علاوه بر تمام ویژگی­های گردشگری یکی از نقاط ممتاز و بی­بدیل در جهان محسوب می­شود ولی کاستی­های آن ناشی از عدم توجه و سرمایه­گذاری­ها بوده است. سیستان و بلوچستان به رغم تمام ظرفیت­هایی که دارد آنچنان که باید رشد نیافته که بر این اساس بایستی بخش خصوصی ورود کند تا حرکتی جهش­دار در این منطقه صورت گیرد. البته با وجود پروژه­های بزرگی که در دست اقدام است می­تواند کمک مطلوبی برای توسعه این منطقه باشد از جمله خط راه آهن، جاده و گازرسانی که در حال انجام است. سیستان و بلوچستان به منزله­ی دژ اقتصادی، امنیتی و ارتباطی محسوب می­شود که می­تواند نقطه­ی تعامل با دنیا باشد. این ظرفیت­ها و قابلیت­ها می­تواند نه تنها برای شرق کشور بلکه برای کل ایران مفید فایده باشد. امیدوارم در آینده با هدف­گذاری­هایی که صورت خواهد گرفت، شاهد رونق هر چه بیشتر استان سیستان و بلوچستان بویژه بندر چابهار باشیم.

مطالب رپورتاژ