ترمینال ایرانشهر، نماد فرهنگ و هویت ایران

صنعت حمل و نقل آنلاین: مراسم رونمایی و معرفی ایده­های برتر برای پروژه احداث ترمینال ایرانشهر فرودگاه امام (ره) با حضور دکتر عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی، سردار مهری فرمانده پلیس راهور ناجا، مهندس کشاورزیان مشاور وزیر راه در امور شرکت های حمل و نقل هوایی، دکتر شهرام آدم­نژاد مدیرعامل شهر فرودگاهی امام و جمع کثیری از دست­اندرکاران صنعت هوانوردی کشور در محل فرودگاه امام برگزار شد. دکتر آدم­نژاد با اشاره به روند دریافت ایده­ها و طرح­های ارایه شده از سوی آحاد مردم، سازمان ها و نهادهای مختلف خاطر نشان کرد تعداد ۱۲ هزار اظهارنظر و ۵۳۰ طرح به دبیرخانه ایده­های برتر ارسال شده بود که از این تعداد ۶ طرح به عنوان ایده­ی برتر انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت. مقرر شد این طرح­ها و ایده­ها برای طراحی نهایی ساخت ترمینال ایرانشهر در اختیار متخصصان قرار گیرد.

دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم معرفی برترین ایده­های طرح ترمینال ایرانشهر فرودگاه امام از پروژه­های ترمینال ایرانشهر به عنوان یکی از مهمترین پروژه­های کشور نام برد و تصریح کرد: در این شرایط سخت اقتصادی وقتی برای پروژه­ای هزینه می­شود می­بایست این هزینه بجا و درست باشد. به همین دلیل برای طرح ترمینال ایرانشهر این فرودگاه نظر و عقیده همه­ی مردم را خواستار شدیم. قطعاً فرودگاه امام می­تواند کانون خلق ارزش افزوده برای کشور باشد به شرطی که مقدمات کار براساس فرد و دانش پیش برود. بر این اساس طرح جامع فرودگاه امام در دستور کار قرار گرفت تا ظرفیت ۵ میلیون نفری فصلی این فرودگاه در آینده به بیش از یکصد میلیون نفر افزایش یابد. این پروژه­ی بزرگ را با انتخاب برترین مشاوران بین­المللی و ایرانی احداث خواهیم کرد تا در رده­ی برترین فرودگاه­های جهان قرار گیرد. فرودگاه امام به جهت حمل و نقلی بایستی با قطار تهران ـ قم ـ اصفهان ترکیب شود تا مسافران این فرودگاه در سریعترین زمان ممکن از اقصی نقاط اراک قم و تهران به طور مستقیم وارد فرودگاه شوند در این صورت است که ارزش افزوده ایجاد می­شود.

وی تأکید کرد با انجام طرح­های توسعه­ای در فرودگاه امام، این فرودگاه می­تواند نظام حمل و نقلی پایتخت را تغییر دهد و افزود: فرودگاه امام مجدداً می­تواند ترافیک تهران را سازماندهی کند چرا که بیش از یک هزار هکتار انبارهای بار در تهران وجود دارد که نه تنها کمکی به ترافیک پایتخت نمی­شود بلکه آلودگی زیست محیطی هم ایجاد کرده­اند. فرودگاه امام باید به مکان لجستیکی شهر تهران تبدیل شود که بتواند علاوه بر حمل­و نقل هوایی با حمل و نقل ریلی و زمینی متصل شود. به دنبال آن هستیم که این فرودگاه مستقیماً به چشمه­های بارتبدیل شود و کالاها از بندر شهید رجایی به این نقطه حمل شود، یعنی تبدیل به بندرخشک شود و دارای منطقه آزاد و ویژه اقتصادی باشد تا ایجاد ارزش افزوده بکند. وقتی همه­ی این اهداف را کنار یکدیگر بگذاریم متوجه می­شویم طرح جامع فرودگاه کار ساده­ای نبوده است. امروز دارای یک سند طرح جامع توسعه­ی فرودگاه بین­المللی امام خمینی هستیم با همه اهدافی که گفته شد یعنی یکصد میلیون مسافر را پوشش دهد، متصل با ریل عمل کند، حمل و نقل بار را با بنادر جنوبی شمالی کشور یکپارچه کند و بتواند سطح کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا دهد.

دکتر آخوندی موقعیت ژئوپلتیکی کشور ایران را پل فیروزه عنوان کرد و گفت: پل فیروزه­ای که جنوب را به شمال و شرق را به غرب متصل می­کند و بایستی یکبار دیگر آن را تعریف کنیم عرشه­ی آن فرودگاه امام خمینی است. ترمینال ایرانشهر می­خواهد به طور واقعی مردم دنیا را با شعار صلح، دوستی، یکپارچگی به مردم سراسر جهان ارتباط بدهد. در گام دوم برای ساخت ترمینال ایرانشهر بنا داریم نشانه­ای ازهویت و فرهنگ ایرانی باشد و در عین حال به لحاظ فناوری با مدرنترین فرودگاه های جهان رقابت کند و جذابیت کامل را هم برای مسافران ایرانی و هم مسافران خارجی دارا باشد. بنابر این بسیار مهم است که این ترمینال چه تصویری از ما ایرانیان برای دیگر ملت­های دنیا ترسیم می­کند. ضمن اینکه تلاش می­کنیم ضمن به کارگیری فناوری­های نوین و مهندسی مدرن، جنبه­های انسانی و فرهنگی آن را هم در نظر بگیریم، به همین دلیل این بار مسابقه­ای بین اندیشمندان برگزار خواهیم کرد و آنچه که امروز از مردم دریافت کردیم را در اختیار آنها قرار خواهیم داد تا طراحی این ترمینال را کاملاً تخصصی دنبال کنند.

دکتر شهرام آدم­نژاد رئیس هیأت مدیره شهر فرودگاهی امام، اجرای طرح­های شهر فرودگاهی امام خمینی را در راستای انجام مسوولیت­های اجتماعی برای ارایه هر چه بهتر خدمات به مسافران و ساکنان آن عنوان کرد و افزود سال ها است شاخص­های رفاه و توسعه بویژه توسعه­ پایدار که بتواند علاوه بر نسل موجود پاسخ­گویی نیازهای نسل­های آینده باشد و حداقل­هایی را مراقبت کند از جمله شاخص­هایی مانند GDP و ADP با تولید داخلی و تولید ناخالص ملی که بعدها مشخص شد این شاخص­ها به تنهایی نمی­توانند نیازهای بشریت را برای توسعه جوابگو باشند. بهر حال توسعه و اقدامات اقتصادی اثراتی بر روی محیط زیست، اجتماع و فعالیت­های اقتصادی می­گذارد که نیازمند تدوین برنامه­های مفصل­تری است. شهر فرودگاهی امام با توجه به این که یک بنگاه اقتصادی محسوب می­شود و خدماتی را چه در حیطه هوانوردی و همچنین خدماتی را به عنوان شهر فرودگاهی ارایه می­کند تلاش کرده در حوزه­ی مسوولیت اجتماعی خودش گام­هایی را بردارد. به همین دلیل پروژه­هائی در این شهر فرودگاهی مطرح شده است و ما سعی کرده­ایم برای افزایش نام تجاری، ایجاد انگیزه و محیط کاری ایمن تر این طرح­ها را عملیاتی کنیم.وی پای بندی به مسولیت اجتماعی را در شهر فرودگاهی مهمترین الویت برشمرد و تأکید کرد: حفظ محیط زیست، ایجاد طرح مدیریت پسماندها، احترام به حقوق مردم، پاسخگویی به چگونگی انتخاب و اجرای پروژه­ها و بسیاری از موارد دیگر از جمله سیاست­های شهر فرودگاهی حضرت امام است که با جذب نظر مردم به آن پرداخته خواهد شد. با این نگاه که شالوده دیدگاه های وزارت راه و شهرسازی است تلاش کرده­ایم برای احداث ترمینال ایرانشهر در این فرودگاه مهم استفاده کنیم. هر شخصی در این کشور حق دارد در خصوص بزرگترین پروژه­ی فرودگاهی ایران اظهار نظر و مشارکت کند. این مراسم به همین دلیل برگزار می­شود تا دیدگاه ها و سلیقه­های مختلف مردم را در چگونگی اجرا و ساخت ترمینال ایرانشهر بررسی و به پیشگاه آحاد ملت تقدیم کنیم.

دکتر آدم­نژاد ایده­های دریافت شده در زمینه­ی طراحی ترمینال ایرانشهر را تعداد ۵۶۵ ایده ذکر کرد و گفت: ایده­های دریافت شده از علاقمندان در چهار دسته طبقه­بندی شد که در حوزه ادبیات ۳۶ درصد، معماری ۴۵ درصد، انیمیشن و عکس ۱۰ درصد و نقاشی ۹ درصد را به خود اختصاص داد. ایجاد فضای خاطره­انگیز و خالق لحظه­های آرام در کنار هویت اسلامی و ایرانی از ويژگی­های ساخت ترمینال ایرانشهر خواهد بود که فرهنگ اصیل ایرانی ـ اسلامی را در معرض دید مسافران این ترمینال قرار می­دهد. نمادهایی که در طرح و ایده­های ارسالی به دبیرخانه بیشتر جلب توجه می­کرد طرح­هایی از پرندگان بویژه سیمرغ، بهره­گیری از نمادهای ایرانی مانند فرش، کوه دماوند، الگوگیری از فضاهای طبیعی مانند نخلستان، نمادهایی از ماهی و حوض ایرانی بودند که تعداد 365 ایده مورد ارزیابی داوران قرار گرفت و در نهایت تعداد شش ایده به عنوان ایده برتر انتخاب شد.

دکتر اردلان عضو هیات بررسی ایده­های برتر برای ترمینال ایرانشهر فرودگاه امام خمینی اولین مفهوم ایرانشهر را توحید عنوان کرد و افزود: از توحید مهر، خرد و دانایی جاری می­شود که جدا از حقیقت وجودی ما نیست. از عنوان­هایی که برای طرح­های این ترمینال ارایه شده براحتی می­توان دریافت که پرنده مهمترین آنهاست چرا که آرزوی پرواز به طور فطری در درون ما نهادینه شده است. وقتی کلمه­ی ایرانشهر را بیان می­کنیم مفهوم صلح و دوستی از آن تداعی می­شود. مفهوم ایرانشهر همدلی و هم صدایی است چرا که اگر بخواهیم به بالاترین درجه­ی کمال برسیم و استعدادهای ما بروز پیدا کند بایستی نظر و عقیده­ی همگان را در طرح­ها و پروژه­ها مشارکت دهیم و این مفهوم واقعی ایرانشهر است.

  ترمینال ایرانشهر، نماد فرهنگ و هویت ایران

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ