اجرای 125 پروژه توسعه ­ای در فرودگاه­های کشور

صنعت حمل و نقل آنلاین: رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران طی نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه از رشد دو رقمی ترافیک هوایی کشور خبر داد و تاکید کرد با توسعه­ حمل و نقل هوایی جهش بسیار خوبی در این حوزه داشته­ایم.

دکتر رحمت­اله مه­آبادی خاطر نشان کرد هم اکنون تعداد 125 پروژه­ توسعه­ فرودگاهی با اعتباری معادل یک هزار میلیارد تومان در دست اجرا است که به زودی بسیاری از این طرح­ها افتتاح شده و به بهره­برداری خواهد رسید. همچنین با توجه به اینکه درآمدهای جاری شرکت فرودگاه­ها کفاف خرید تجهیزات مورد نیاز را نمی­دهد برای تهیه­ سامانه­های مورد نیاز در حال مذاکره برای دریافت فاینانس بین­المللی هستیم که توافقات اولیه آن انجام شده است.

دکتر رحمت­اله مه­آبادی رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران از افتتاح 125 طرح و پروژه فرودگاهی به ارزش یک هزار میلیارد تومان در آینده­ نزدیک خبر داد و افزود: اجرای این پروژه­ها بیانگر این مساله است که شرکت فرودگاه­های کشور به کارگاه سازندگی تبدیل شده است چرا که طی سه سال اخیر شاهد ایجاد تغییرات اساسی در تمام حوزه­های فرودگاهی و هوانوردی بوده­ایم. به همین دلیل است که با حمایت­هایی که دولت و وزارت راه و شهرسازی از شرکت فرودگاه­ها داشته­اند، ترافیک هوایی کشور با رشد دو رقمی روبرو بوده و بسیاری از نارسایی­های گذشته جبران شده است. تجهیزات سامانه­های کمک ناوبری مورد نیاز نیز نصب شدند و یا در حال ورود هستند که می­تواند ضامن ارتقای ایمنی پروازها باشد.

رییس هیات مدیره­ شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه هیچ راه اصلی هوایی در کشور دو طرفه نیست خاطر نشان کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در ارتقای ایمنی راه­های هوایی کشور، سازمان ایکائو شرکت فرودگاه­ها را مورد تقدیر قرار داده است. همچنین شبکه­ راه­های هوایی کشور در حوزه­ نرم­افزاری متحول و به میزان150 هزار کیلومتر نیز راه­های هوایی جدید راه­اندازی شده است. ضمن اینکه در مسیرهای اصلی هوایی هیچ راه دو طرفه­ای وجود ندارد و راه­های دو طرفه جای خود را به راه­های موازی و یک طرفه داده است و حتی در برخی مسیرها تعداد ۴ راه موازی استاندارد ایجاد کرده­ایم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران ارتقای خدمات به مسافران فرودگاه­ها را از اولویت­های مهم شرکت فرودگاه­ها عنوان کرد و گفت: با تلاش­های صورت گرفته پس از فرودگاه هاشمی­نژاد مشهد فرودگاه بین­المللی مهرآباد تهران نیز وارد رنکینگ جهانی ASQ طرح تحول خدمات فرودگاهی شده که در هر سه ماه یکبار مورد ارزیابی بین­المللی قرار خواهد گرفت و باید سطح خدمات خود را براساس استانداردهای تعیین شده حفظ کرده و یا ارتقا بخشد. بر این اساس برای ارتقای سطح خدمات فرودگاهی اولین گروه از کارکنان جوان شرکت فرودگاه­ها را برای شرکت در دوره­ آموزشی “اینگام” به خارج از کشور اعزام کرده­ایم که گام بلندی برای تربیت مدیران آینده­ فرودگاه­های کشور در کلاس جهانی است.

دکتر مه­آبادی از طرح خرید تجهیزات ناوبری با اعتباری بالغ بر250 میلیارد دلار توسط شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد و افزود: از آنجا که در سامانه­های مراقبت پرواز اوضاع وخیمی داشتیم و این سامانه­ها دچار قطعی می­شدند، سامانه­های مورد نیاز فرودگاه­های کشور را خریداری کرده­ایم که برخی نصب و برخی دیگر در حال نصب هستند. امیدواریم با این روند بتوانیم تمام سامانه­های قبلی را نوسازی کنیم. قابل ذکر است که با اعتبار سالانه 300 تا 400 میلیارد تومان که برای فرودگاه­های کشور لحاظ می­شود، نمی­توانیم طرح­ها و پروژه­های مورد نیاز را عملیاتی کنیم. همچنان که مستحضر هستید اولین هواپیمای فلایت چک را در شرایط تحریم­ها خریداری کردیم و وارد کشور هم شده است. در ضمن قرارداد خرید فلایت چک دوم را نیز منعقد کرده­ایم که امیدواریم بین ۸ تا ۱۲ ماه دیگر وارد کشور شود.

مهندس علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به رشد ۱۹ درصدی پروازهای داخلی طی سال گذشته خاطر نشان کرد: طی سال جاری نیز شاهد افزایش ۵ درصدی پروازهای داخلی بوده­ایم. خوشبختانه با توجه به اعمال مقررات جدید و آزادسازی نرخ بلیت هواپیماها شاهد هستیم که شرکت­های هواپیمایی و شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران روی پای خود ایستاده­اند و با رشد جابجایی مسافران از طریق هواپیماها مواجه هستیم. استفاده بهینه از فرودگاه­ها و ناوگان هوایی دو هدف مهمی بود که سازمان هواپیمایی کشوری با تایید ایکائو و یاتا دنبال کرده و تحولات زیرساختی در حوزه­ مقررات نیز صورت گرفته و شاهد هستیم که هم اکنون از سرمایه­گذاری­های گذشته به خوبی استفاده می­شود.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با رد شایعات خراب بودن فلایت چک خریداری شده تاکید کرد: هواپیمای فلایت چک خریداری شده از جانب شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران سالم و کاملا مورد تایید سازمان هواپیمایی کشور بوده است. همچنین هواپیمای فلایت چک دوم نیز خریداری شده و امید است کمتر از یکسال دیگر وارد کشور شود. در خصوص قراردادهای هواپیماهای جدید از شرکت بویینگ، ایرباس و سایر سازندگان هواپیما باید تاکید کنم که این قراردادها به قوت خود باقی است و هیچ محدودیتی مبنی بر لغو این قراردادها به ما اعلام نشده است. در هر صورت ما برای هر گزینه و احتمالی برنامه داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری علت تاخیرهای بوجود آمده را عمر بالای ناوگان هوایی کشور عنوان کرد و افزود: یکی از دلایل تاخیرها عمر بالای ناوگان هواپیمایی در کشور است که تا حدودی به سن بازنشستگی رسیده­اند به همین دلیل به علت طولانی شدن چک امنیتی هواپیماها ناخواسته شاهد تاخیراتی هستیم چرا که تامین ایمنی کامل پروازها در اولویت اصلی ما قرار دارد. اعمال مقررات ایمنی در پروازها بسیار مهم است و تلاش می­کنیم عمر متوسط ناوگان را کاهش دهیم. برای همین طی یک و نیم سال گذشته از پرواز هواپیماهای فرسوده جلوگیری به عمل آمده است.

 

 

اجرای 125 پروژه توسعه ­ای در فرودگاه­های کشور

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ