گوی سبقت شرکت­های هواپیمایی ایران را از بی­ نظم­ ترین خطوط هوایی دنیا!

 صتعت حمل و نقل آنلاین: تاخیر پرواز شرکت­های هواپیمایی داخلی مشکلات و نارضایتی زیادی را برای مردم به وجود آورده به­طوری که این تاخیرها در پروازهای داخلی و در برخی پروازهای خارجی به یک روند عادی مبدل شده است. بر اساس دستورالعمل سازمان هوانوردی جهانی (FAA) آمریکا، دیرکرد بیش از 15 دقیقه از زمان پرواز، تاخیر محسوب می­شود. در ایران نیز طبق اعلام سازمان هواپيمايي كشور ميانگين تاخيرهاي پروازي در مسيرهاي داخلي و خارجي حدود 30 دقیقه است.

عملکرد خطوط هوایی کشور در پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد نشان می­دهد که در فروردین و اردیبهشت ماه سالجاری 12 هزار و 70 پرواز از سوی 16 شرکت هواپیمایی داخلی صورت گرفته که از این تعداد شش هزار و 18 پرواز آن با تاخیر بوده است. همچنین در خرداد و تیر ماه سالجاری نیز 11 هزار و 558 پرواز از سوی همین تعداد خطوط هوایی داخلی صورت گرفته که چهار هزار و 961 پرواز آن با تاخیر انجام شده است.

بر اساس آمارهای موجود به­ طور میانگین 46.3 درصد از پروازها در دو ماهه اول امسال و 40 درصد از پروازهای خرداد و تیرماه سالجاری در فرودگاه مهرآباد -پرترددترین فرودگاه کشور- با تاخیر انجام شده است. تاخیر برخی از این پروازها به بیش از 50 درصد می­رسد.

طبق كنوانسيون‌ بين‌المللي ورشو، اگر ايرلايني با تاخير پروازي خود موجب ضرر و زيان مسافري شود، مسافر حق دارد به دادگاه شكايت كند و شرکت هواپیمایی مربوطه مسوول است و بايد پاسخگو باشد. اين روش پاسخگويي ايرلاين روش قضايي است و چون در دادگاه، شركت هواپيمايي مسوول تلقي مي‌شود، نيازي به اثبات نيست و حق به مسافر داده مي‌شود. اما طبق گزارش‌هاي مردمي، نحوه رسيدگي و پذيرايي شركت‌هاي هواپيمايي كشور در تاخير‌ات پروازي به مسافران رضايت‌بخش و بر­اساس دستور كنوانسيون‌هاي بين‌المللي نيست. اغلب مسافران مشمول تاخير نيز از مراجعه به دادگاه و شكايت از شركت‌هاي هواپيمايي انصراف مي‌دهند. اين در حالي است كه مسافران بابت تاخير بيش از نيم ساعت هواپيما مي‌توانند خواستار حقوق قانوني خود از شركت هواپيمايي مربوطه شوند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر علل و عوامل تاخیرهای پروازی به خبرنگار مجله صنعت حمل و نقل گفت: تاخیر پرواز هواپیماها به دلایل مختلفی نظیر شرایط جوی آب و هوا، نقص فنی، عملیات شرکت­های هواپیمایی و غیره رخ می­دهد. دور از انصاف است اگر در تاخیرهای پروازی، شرکت­های هواپیمایی را مقصر بدانیم چراکه هر تاخیر و کوتاهی از سوی شرکت­های هواپیمایی علاوه بر متضرر شدن آنها، از لحاظ مالی می­تواند برای آنها ضد تبلیغ باشد.

رضا جعفرزاده با بیان اینکه اولویت سازمان هواپیمایی کشور و شرکت­های هواپیمایی، ایمنی پرواز است به همین دلیل یکی دیگر از علل تاخیر پروازها ممکن است نقص فنی هواپیماها باشد و طبق دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشور با در نظر گرفتن ایمنی صد در صدی اجازه پرواز برای هواپیما صادر نمی­شود افزود: اکنون موضوع توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی مهمترین اولویت سازمان هواپیمایی کشور و شرکت­های هواپیمایی است چرا که توازن تقاضاها با صندلی پرواز در اختیار همخوانی ندارد.

وی گفت: کشورهای غربی در دهه­های گذشته با اعمال تحریم­های گسترده، برای زمین­گیر کردن شرکت­های هواپیمایی ایران بسیار تلاش کرده­اند. سازمان هواپیمایی کشور نیز برای دست نیافتن دشمن به اهداف خود تاکنون اقدام­های قابل توجهی برای ارتقاء صنعت هوانوردی انجام داده است. اکنون باید همزمان با توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی و به روز کردن سیستم آموزش هوانوردی، برای ارتقاء زیرساخت­های مورد نیاز تلاش کنیم تا بتوانیم در رقابت­های منطقه­ای و جهانی در به دست آوردن سهم جابه جایی حمل و­نقل هوایی موفق شویم. اینک شرکت­های هواپیمایی برای پاسخگویی به درخواست­های مردم سعی می­کنند از ظرفیت­های موجود ناوگان هوایی بیشترین بهره را ببرند. به همین دلیل در برخی مواقع که مشکلی برای یک پرواز ایجاد

می­شود به صورت انعکاسی به دیگر پروازها سرایت می­کند و این امر باعث تاخیر در آن پروازها می­شود.

جعفرزاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گاهی ممکن است توجیه کردن تاخیرها برای افکارعمومی قابل پذیرش نباشد گفت: دفتر نظارت بر فرودگاه­ها، شرکت­ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور علت تاخیر پروازها را از شرکت­های هواپیمایی دریافت می­کند و چنانچه دلیل تاخیر مواردی نظیر ضعف عملیات شرکت و مسایل مربوط به شرکت هواپیمایی باشد در نوع حمایت سازمان نسبت به شرکت­های هواپیمایی تاثیر می­گذارد و در برخی موارد نسبت به محدود کردن پروازهای شرکت مذکور اقدام می­شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور افزود: شرکت­های هواپیمایی باید ناظر بر نحوه توزیع بلیط هواپیماها باشند و در صورت بروز تاخیر در ساعت پرواز، موضوع را از طریق شماره تلفن­هایی که هنگام ارایه بلیط از مسافران گرفته شده به آنها اطلاع دهند و روسای ایستگاه­ها در داخل ترمینال­ها و مدیران روابط عمومی موظف هستند موضوعات مرتبط با پرواز را از طریق وسایل ارتباط جمعی به اطلاع مردم برسانند.

بنابه اظهار جعفرزاده برای حفظ حقوق مسافران، دستورالعمل حقوق مسافر به شرکت­های هواپیمایی ارسال شده که الزاما این شرکت­ها براساس بندهای قیده شده در آن باید عمل کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که شرکت­های هواپیمایی برای تاخیرهای پروازی باید چه میزان غرامت به مسافران بپردازند گفت که برای یافتن پاسخ پرسش خود به پایگاه اطلاع رسانی شرکت هواپیمایی کشور مراجعه و شیوه نامه حقوق مسافر را مطالعه کنید. در این شیوه­نامه در بخش تاخیرهای بیش از چهار ساعت، آمده: شركت حمل كننده موظف است علاوه بر رعايت مفاد بند ب، نسبت به جبران خسارت به ميزان مندرج در ستون الف جدول پيوست اقدام کند این در حالی است که در این شیوه نامه جدولی وجود ندارد. صارمی کارشناس رسانه این سازمان نیز پس از پیگیری موضوع از مسوول مربوطه اعلام کرد شیوه نامه حقوق مسافر از روی سایت برداشته و پس از تصحیح دوباره بر روی سایت قرار خواهد گرفت. این ایراد فاحش در حالی در این شیوه نامه مشاهده می­شود که متن آن مربوط به ویرایش دوم در مرداد ماه سال گذشته است.

نحوه جبران تاخیرهای پرواز توسط شرکت­های هواپیمایی

در شیوه­نامه کشوری حقوق مسافر در پروازهای داخلی آمده است: در صورت بروز تاخير در انجام پرواز، بر اساس ساعت پرواز مندرج در بليت مسافر، نماينده شركت هواپيمایي باید با حضور در ميان مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاع­رساني صحيح در خصوص تاخير پرواز اقدام و شركت هواپيمایی نیز موضوع را از طريق سيستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر اعلام کند.

این شیوه نامه می­افزاید: در صورت تاخير بيش از يك­ ساعت و كمتر از دو ساعت باید از مسافران پذيرایی شود. ارایه اين پذيرایي مشروط به وجود زمان كافي برای پذيرايي و افزايش نیافتن تاخير بيشتر است.

تأخير بيش از 2 تا 4 ساعت

در ادامه این شیوه نامه آمده است: در صورتی که تاخیر پرواز بیش از دو تا 4 ساعت باشد باید اقداماتی نظیر انجام پذيرایي مناسب حداقل نوع اول با توجه به امكانات فرودگاهي، فراهم کردن امكان برقراري ارتباط تلفني برای اطلاع­رسانی، تغيير پرواز در صورت درخواست مسافر و امكان انجام آن، انجام اقدام­های لازم برای اعزام با ساير شركت­هاي هواپیمایی در صورت درخواست مسافر و در صورت وجود پرواز در همان مسير و يا انتقال به مقصد نهایی از طريق مسيرهاي جايگزين به جز مسير درج شده در بليط و استرداد كامل وجه بليت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز صورت گیرد.

تاخیر بیش از 4 ساعت

براساس این شیوه­نامه در صورتی که تاخیر پروازی بیش از 4 ساعت باشد، شركت حمل كننده موظف است علاوه بر رعايت مواردی که در تاخير بيش از 2 تا 4 ساعت گفته شد، نسبت به جبران خسارت اقدام کند و در صورت ابطال پرواز، شركت حمل كننده موظف به استرداد كامل وجه و جبران خسارت است.

در تبصره 2 شیوه­­نامه کشوری حقوق مسافر در پروازهای داخلی آمده است: در مورد پروازهايي كه به­دليل شرايط جوي و يا “فورس ماژور” فرودگاه مبداء، مقصد و مسير دچار تاخير و يا ابطال مي­شوند، شركت­هاي هواپيمایي با رعايت مقررات پذيرایي از مسافران فقط موظف به استرداد كامل وجه به مسافران است. در صورتي­كه پرواز بر اساس ساعت مندرج در بليت مسافر حرکت (Taxi)  شود و به دليل فني و يا عملياتي به رمپ بازگردد، در اين حال ميزان تاخير تا پرواز مجدد، از زمان بازگشت به ترمينال محاسبه می­شود.

تغيير مسير اجباري توسط شركت هواپيمايی در طول پرواز

در ادامه این شیوه نامه آمده است: در صورتي كه هواپیما در مكاني به غير از مقصد مسافر و يا نقطه مياني در پروازهاي اتصالي مندرج در يک بليت توقف کند، شركت هواپيمايي موظف است مسافر را به مبداء يا مقصد پرواز مطابق يكي از روش­هاي زير منتقل کند.

الف- انتقال مسافر به مبدا توسط شركت هواپيمايي حامل صورت پذيرفته و كل وجه بليت بدون كسر جرايم به مسافر پرداخت شود.

ب- در صورت درخواست و انتقال مسافر به مقصد با هر وسيله نقليه عمومي زميني نظیر اتوبوس، قطار و غیره اين انتقال ضمن فراهم کردن شرايط لازم و پرداخت هزينه­هاي آن توسط شركت حامل صورت مي­گيرد.

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر تعداد پروازهای صورت گرفته و پروازهای با تاخیر از ابتدای سالجاری تاکنون و مقایسه آن با دیگر کشورها گفت: آماری در این خصوص وجود ندارد و اگر آماری وجود داشته باشد درون سازمانی است. برای یافتن پاسخ این پرسش، با جستجو بر روی پایگاه اطلاع­رسانی این سازمان به دو نمودار و جدول دست یافته و آنها را تحلیل کردیم که نتیجه در ادامه می­آید.

شش هزار و 18 پرواز با تاخیر از سوی 16 ایرلاین در دو ماهه اول امسال

عملکرد خطوط هوایی کشور در پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد نشان می­دهد که در فروردین و اردیبهشت ماه سالجاری 12 هزار و 70 پرواز از سوی 16 ایرلاین داخلی صورت گرفته که از این تعداد شش هزار و 18 پرواز باتاخیر انجام شده است.

براساس جداول و نمودارهای آماری منتشر شده در پایگاه اطلاع­رسانی سازمان هواپیمایی کشور از مجموع 12 هزار و 70 پرواز صورت گرفته پنج هزار و 908 پرواز آن با دو هزار و 879 پرواز با تاخیر مربوط به فروردین ماه سالجاری است.

از این میزان شش هزار و 162 پرواز در اردیبهشت ماه سالجاری انجام شد که سه هزار و 139­پرواز آن با تاخیر صورت گرفت.

آسمان، ایران ایر، آتا ایر، ماهان، زاگرس، کاسپین، تابان، ایران ایرتور، قشم ایر، نفت، اترک ایر، معراج، ساها، سپهران و پویا 16 ایرلاین داخلی هستند که پروازهای خود را از فرودگاه مهرآباد انجام می­دهند و بیشترین وکمترین میزان پرواز و تاخیرهای پروازی را در فروردین و اردیبهشت ماه سالجاری به خود اختصاص داده­اند.

آسمان در صدر شرکت­های با تاخیر

براساس این آمار شرکت هواپیمایی آسمان از مجموع 954 پرواز در فروردین و 1041 پرواز در اردیبهشت ماه امسال به ترتیب با 531 و ­624 پرواز با تاخیر، دارای بیشترین پرواز و تاخیر پروازی است.

ایرلاین پویا با 16 پرواز در فروردین و 10 پرواز در اردیبهشت ماه سالجاری به ترتیب با سه و دو تاخیر دارای کم­ترین تعداد پرواز و تاخیر است.

 

میزان تاخیر برخی خطوط هوایی در فروردین و اردیبهشت

شرکت هواپیمایی ایران ایر با 608 پرواز و 380 پرواز با تاخیر، آتا ایر با 616 پرواز و­ 343 پرواز با تاخیر، ماهان با 662 پرواز و 270 پرواز با تاخیر، زاگرس با 486 پرواز و 228 پرواز با تاخیر و کاسپین با 436 پرواز و 220 پرواز با تاخیر به ترتیب بیشترین تعداد تاخیرهای پروازی پس از شرکت آسمان را در فروردین ماه امسال به خود اختصاص داده­اند.

براساس آمارهای موجود میزان درصد تاخیرهای برخی خطوط هوایی که بیشترین پرواز را در فروردین ماه امسال داشته­اند نظیر ایران ایر با 38 درصد پرواز به موقع و 63 درصد پرواز با تاخیر، آسمان­ با 44 درصد پرواز به موقع و 56 درصد پرواز با تاخیر، آتاایر با 44 درصد پرواز به موقع و 56 درصد پرواز با تاخیر، ماهان با 59 پرواز به موقع و 41 درصد با تاخیر، زاگرس با 53 درصد پرواز به موقع و 47 درصد پرواز با تاخیر، کاسپین با 50 درصد پرواز به موقع و 50 درصد پرواز با تاخیر تخمین زده شده است.

در اردیبهشت ماه سالجاری نیز ایرلاین­های هواپیمایی آتا ایر با 669 پرواز و 410 پرواز با تاخیر، ماهان با 809 پرواز و 358 پرواز با تاخیر، ایران ایر با 583 پرواز و 319 پرواز با تاخیر، زاگرس با 494 پرواز و 241 پرواز با تاخیر و کاسپین با 466 پرواز و 225 پرواز با تاخیر به ترتیب پس از شرکت هواپیمایی آسمان در رده بیشترین تاخیرهای پروازی قرار گرفته­اند.

براساس این آمار درصد تاخیرهای برخی خطوط هوایی که بیشترین پرواز را در اردیبهشت ماه سالجاری انجام داده­اند نظیر آسمان با 40 درصد پرواز به موقع و 60 درصد پرواز با تاخیر، آتاایر با 39 درصد پرواز به موقع و 61 درصد پرواز با تاخیر، ایران ایر با 45 درصد پرواز به موقع و 55 درصد پرواز با تاخیر، زاگرس با 51 درصد پرواز به موقع و 49 درصد پرواز با تاخیر، کاسپین با 52 درصد پرواز به موقع و 48­ درصد پرواز با تاخیر و ماهان با 56 درصد پرواز به موقع و 44 درصد پرواز با تاخیر­، برآورد شده است.

ایران­ایر و آتاایر در رتبه دوم با تاخیرترین خطوط هوایی

شرکت هواپیمایی ماهان پس از آسمان دارای بیشترین تعداد پرواز است این ایرلاین به ترتیب با 662 و 809 پرواز در فروردین و اردیبهشت ماه امسال، دارای 270 و 358 تاخیر پروازی است اما براساس آمارهای موجود، ایران­ایر با 608 پرواز و 380 تاخیر پروازی در فروردین و آتا­ایر با 669 پرواز و 410 تاخیر پروازی در اردیبهشت ماه امسال رتبه دوم تاخیرهای پروازی را در این دو ماه به خود اختصاص داده­اند.

این آمار نشان می­دهد شرکت­های هواپیمایی ایران­ایر و آتاایر علی­رغم تعداد کمتر پرواز نسبت به شرکت ماهان دارای تعداد تاخیر پرواز بیشتری است.

شرکت­های هواپیمایی آتا ایر با 669 پرواز و 410 پرواز با تاخیر، ماهان با 809 پرواز و 358 پرواز با تاخیر، ایران ایر با 583 پرواز و 319 پرواز با تاخیر، زاگرس با 494 پرواز و 241 پرواز با تاخیر و شرکت کاسپین با 466 پرواز و 225 پرواز با تاخیر به ترتیب بیشترین تعداد تاخیرهای پروازی پس از شرکت آسمان را در اردیبهشت ماه سالجاری به خود اختصاص داده­اند.

شرکت­های هواپیمایی تابان با 449 پرواز و ­254 پرواز با تاخیر، کیش ایر 429 پرواز و 174 پرواز با تاخیر، قشم ایر با 439 پرواز و 136پرواز با تاخیر، تور ایر با  179پرواز و ­132پرواز با تاخیر، نفت با 198­پرواز و ­98 پرواز با تاخیر، سپهران با 591 پرواز و ­65 پرواز با تاخیر،  معراج با  114 پرواز و ­37 پرواز با تاخیر،­ اترک ایر با 57 پرواز و­ 37پرواز با تاخیر، ساها با 66 پرواز و­ 27 پرواز با تاخیر و پویا با 10 پرواز و دو پرواز با تاخیر در رده بعدی بیشترین تعداد تاخیرهای پروازی اردیبهشت ماه امسال قرار می­گیرند.

چهار هزار و 961 پرواز با تاخیر از سوی 16 شرکت هواپیمایی در  خرداد و تیر ماه امسال

عملکرد خطوط هوایی کشور در پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد نشان می­دهد که در خرداد و تیر ماه سالجاری 11 هزار و 558 پرواز از سوی 16 ایرلاین داخلی صورت گرفته که از این تعداد چهار هزار و 961 پرواز آن با تاخیر انجام شده است.

براساس آمارهای موجود پنج هزار و 456 پرواز در خرداد ماه امسال از سوی شرکت­های هواپیمایی آسمان، ایران ایر، آتا ایر، ماهان، زاگرس، کاسپین، تابان، ایران ایرتور، قشم ایر، نفت، اترک ایر، معراج، ساها، سپهران و پویا انجام شد که سه هزار و 434 هزار پرواز آن به موقع و دو هزار و 22 پرواز یعنی حدود 35 درصد پروازها در این ماه با تاخیر انجام شده است.

همچنین شش هزار و 102 پرواز نیز در تیرماه سالجاری از سوی همین 16 شرکت انجام شده که از این تعداد سه هزار و 163 پرواز به موقع و دو هزار و 939 پرواز آن معادل 45 درصد پروازها با تاخیر بوده است.

شرکت هواپیمایی آتاایر با 509 پرواز و 245 (48 درصد) پرواز با تاخیر در خردادماه امسال و با 571 پرواز و 347 (61 درصد) پرواز با تاخیر در تیرماه سالجاری بیشترین تاخیرهای پروازی را در این دو ماه به خود اختصاص داده­ است.

میزان تاخیر برخی خطوط هوایی در خرداد و تیر ماه سالجاری

آتاایر با 509 پرواز و 245 پرواز با تاخیر، آسمان با یکهزار و 44 پرواز و 466 پرواز با تاخیر، ایران­ایر با 567 پرواز و 229 پرواز با تاخیر، کاسپین با 448 پرواز و 180 پرواز با تاخیر و ماهان با 729 پرواز و 187 پرواز با تاخیر به ترتیب در خردادماه سالجاری بیشترین تاخیرهای پروازی را به خود اختصاص داده­اند.

براساس آمارهای موجود میزان درصد تاخیرهای برخی شرکت­های هواپیمایی که بیشترین پرواز را در خردادماه امسال داشته­اند به ترتیب آتاایر با 52 درصد پرواز به موقع و 48 درصد پرواز با تاخیر، آسمان با 55 درصد پرواز به موقع و 45 درصد پرواز با تاخیر، ایران ایر  با 60 درصد پرواز به موقع و 40 درصد پرواز با تاخیر، کاسپین با 60 درصد پرواز به موقع و 40 درصد پرواز با تاخیر و ماهان با 74 درصد پرواز به موقع و 26 درصد پرواز با تاخیر تخمین زده شده است.

آتاایر با 571 پرواز و 347 پرواز با تاخیر، آسمان با 937 پرواز و 546 پرواز با تاخیر، کاسپین با 490 پرواز و 270 پرواز با تاخیر، ایران ایر با 721 پرواز و 348 پرواز با تاخیر و ماهان با 799 پرواز و 290 پرواز با تاخیر به ترتیب بیشترین تاخیرهای پروازی را در تیرماه سالجاری داشته­اند.

خطوط هواپیمایی آتاایر با 39 درصد پرواز به موقع و 61 درصد پرواز با تاخیر، آسمان با 44 درصد پرواز به موقع و 56 درصد پرواز با تاخیر، کاسپین با 45 درصد پرواز به موقع و 55 درصد پرواز با تاخیر، ایران­ایر با 52 درصد پرواز به موقع و 48 درصد پرواز با تاخیر، ماهان با 64 درصد پرواز به موقع و 36 درصد پرواز با تاخیر در تیرماه سالجاری در رده بیشترین پرواز و تاخیرهای پروازی قرار گرفته­اند.

فرانتیتر و آمریکن ایگل پر تاخیرترین خطوط هوایی آمریکا

خط هوایی فرانتیتر که جزو خطوط پرتاخیر آمریکا محسوب می­شود در سال 2015 در عرض یکسال حدود 91 هزار پرواز داشته است که نزدیک به 25 هزار آن یعنی معادل 27 درصد پروازهای این خط با تاخیر انجام شده، زمان این تاخیرها بطور متوسط 67 دقیقه بوده است.

خط هوایی آمریکن ایگل سالانه 334 هزار پرواز دارد که حدود 84 هزار پرواز آن معادل 25 درصد از کل پروازهای این خط با تاخیر انجام می­شود و از لحاظ تاخیرهای پروازی در رتبه بعد از فرانتیر قرار می­گیرد. زمان تاخیر این پروازها بطور متوسط 60 دقیقه است.

10 خط هوایی منظم جهان در سال 2016

براساس اخبار منتشر شده در روزنامه تلگراف از بریتانیا خطوط هوایی کی ال ام از کشور هلند با 88.53 درصد، ایبریا با 88.18  درصد، جی ای ال با 87.8  درصد، قطر با 86.34 درصد، استرالیا 85.74 درصد، آنا85.54 درصد، سنگاپور با 85.45 درصد، دلتا با 85.17 درصد، تام­لین هاس با 85.7 درصد، کانتاس از کشور استرالیا با 85.17 درصد در فهرست منظم­ترین خطوط هوایی جهان از نظر به موقع پرواز کردن و بدون اتلاف وقت قرار گرفته­اند.

نامنظم­ترین خطوط هوایی بین­المللی دنیا در سال 2016

در این روزنامه خطوط هوایی هاینان با 30.3 درصد، خط هوایی کره با 31.74 درصد، چین با 32.73 درصد، هنگ­کنگ با 33.42 درصد، ایسترن چاینا با 35.8 درصد، آسیانا با 37.46 درصد، فلیپین با 38، 33 درصد، هند با 38.71 درصد، ایسلند با 41.5 درصد و ال آل با 56 درصد نیز به دلیل تاخیر در پرواز به عنوان بی­نظم­ترین خطوط هوایی معرفی شده اند.

شاید یکی از دلایلی که شرکت­های هواپیمایی نسبت به کاهش تاخیرهای پروازی خود بی­ اهمیت هستند آشنا نبودن مسافران با حقوق خود در تاخیرات و مشکلات پروازی است.

سخن آخر

با نگاه اجمالی به درصد پروازهای با تاخیر خطوط هوایی کشور بخصوص خطوطی که بیشترین تعداد پرواز داخلی را به خود اختصاص داده­اند و مقایسه آن با بی­نظم­ترین خطوط هوایی بین­المللی دنیا در سال 2016 در می­یابیم که تاخیر بیشتر شرکت­های هواپیمایی ما در سال­های گذشته بیش از50 درصد و میانگین تاخیرهای پروازی 16 ایرلاین داخلی از ابتدای سالجاری تا اواخر تیرماه امسال بیش از 43 درصد بوده است به­طوری که گوی سبقت را از بی­نظم­ترین خطوط هوایی دنیا ربوده­اند. اگرچه سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور علت اصلی تاخیرهای پروازی را فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل هوایی عنوان می­کند و تا حدی هم درست است و می­توان آن را پذیرفت اما درصد بالای تاخیرهای پروازی و نارضایتی مردم از نحوه ارایه خدمات پروازی و رفاهی در طول سفر و هنگام تاخیرهای پروازی نشان از بی­تدبیری مدیران خطوط هوایی در مدیریت زمان، ضعف در هماهنگی با فرودگاه و غیره دارد. شاید بتوان گفت که یکی دیگر از دلایل کاهش نیافتن تاخیرهای پروازی و بی­­توجهی و بی­اعتنایی مدیران خطوط هوایی نسبت به این معضل ناآشنایی مسافران نسبت به حقوق خود در سفرهای هوایی است چراکه اگر مسافران بعد از مواجه شدن با این شرایط به شدت واکنش نشان دهند و از شرکت هواپیمایی مذکور درخواست غرامت کنند، مدیران کمی به خود آمده و در راستای کاهش تاخیرهای پروازی تدبیری بیاندیشند.

 

 

 

 

 

 

 

مطالب رپورتاژ