کارمندان بیمه در سال ۱۴۰۱ چقدر حقوق می‌گیرند؟

صنعت بیمه در ایران در مقایسه با سایر کشورها، صنعتی جدید و در حال توسعه است. باوجود کوچک بودن صنعت بیمه در ایران، حجم گردش مالی آن در سال گذشته قابل توجه بوده است. در سال 1400، حدود 30 شرکت بیمه‌ای، بیش از 115 هزار میلیارد تومان حق بیمه تولیدی یا حق بیمه دریافتی داشتند. هرچند حقوق و دستمزد پرداختی به کارمندان بیمه در شرکت‌های مختلف متفاوت است، میانگین حقوق پرداختی این شرکت‌ها در سال 1401، بالاتر از حداقل حقوق وزارت کار بوده است. در این مقاله به بررسی میزان حقوق استخدام بیمه در سال 1401 می‌پردازیم.

وضعیت استخدام بیمه در سال 1401

در سال 1400، هیئت وزیران، طرح مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر افزایش سهم پرداختی سازمان‌های بیمه‌گر پایه برای خدمات بستری اورژانس را در راستای کاهش پرداخت از جیب و حفاظت مالی مردم در مقابل هزینه خدمات مراقبت‌های اورژانسی، به تصویب رساند که سهم پرداختی شرکت‌های بیمه‌ای برای خدمات مراقبت‌های اورژانسی را به 90 درصد رساند. وضعیت استخدام بیمه در شرکت‌های خصوصی و دولتی پس از تصویب این طرح تفاوت چندانی نداشته و در سال 1401 نیز به روال سال‌های قبل ادامه داشته است.

شرکت‌های بیمه خصوصی و دولتی، هرکدام شرایط استخدامی و حقوق پرداختی متفاوتی دارند. شرکت‌های بیمه دولتی مانند بیمه ایران و بیمه مرکزی، از طریق آزمون استخدامی و گزینش به استخدام کارمند بیمه اقدام می‌کنند. در صورت قبولی در آزمون استخدامی این شرکت‌ها، از شما برای شرکت در جلسه مصاحبه و گزینش دعوت می‌شود. هرکدام از شرکت‌های بیمه دولتی شرایط استخدامی خاص خود را دارند، اما به طور کلی استخدام دولتی حوزه بیمه از جمله سازمان تامین اجتماعی، یک سری شرایط عمومی مشترک دارد که به شرح زیر است:

  • داشتن تابعیت ایران
  • اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی برای مردان
  • داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی برای انجام کار
  • عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر
  • نداشتن سابقه محکومیت جزایی موثر
  • عدم وجود هرگونه ممنوعیت استخدام در دستگاه‌های اجرایی توسط آراء مراجع قضایی و ذیصلاح
  • داوطلبان استخدام نباید جزو نیروهای بازخرید خدمت دستگاههای اجرایی و همچنین بازنشسته باشند
  • داشتن حداقل 20 سال تمام و حداکثر 25 سال برای دارندگان مدارک تحصیلی دیپلم، حداکثر 30 سال برای دارندگان مدارک تحصیلی فوق دیپلم، حداکثر 36 سال برای دارندگان مدارک تحصیلی لیسانس، حداکثر 40 سال برای دارندگان مدارک تحصیلی فوق لیسانس و حداکثر 45 سال برای دارندگان مدارک تحصیلی دکتری و دکترای تخصصی

شرکت‌های بیمه خصوصی مانند بیمه پاسارگاد و بیمه پارسیان، فرصت های شغلی جدید خود را از در روزنامه‌های کثیرالانتشار و سایت‌های کاریابی درج می‌کنند. فرصت‌های شغلی متعددی برای استخدام بیمه بخش خصوصی در سایت‌های استخدام و کاریابی مانند استخدام کارشناس بیمه، کارمند بیمه و کارشناس سرمایه‌گذاری وجود دارد.

میزان حقوق کارمندان بیمه در سال 1401

حداقل حقوق ماهانه دریافتی کارمندان بیمه در سال 1401 مطابق پایه حقوق وزارت کار برای کارکنان دولت و برابر با 4 میلیون و 179 هزار تومان بوده است که به این مبلغ حق مسکن، سنوات، حق اولاد، پورسانت فروش (برای کارشناسان فروش بیمه) و… نیز اضافه می‌شود. حقوق تعیین شده از سوی اداره کار، حداقل حقوق کارمندان بیمه بوده و حقوق و مزایای کامل کارمندان بیمه در سال 1401 رقمی بین 9 تا 29 میلیون تومان بوده است.

عوامل موثر در میزان حقوق کارمندان بیمه

میزان حقوق دریافتی کارشناسان بیمه، علاوه بر موارد مشخص شده در حقوق قانون کار، تحت تاثیر عوامل زیر است:

  • شهر محل فعالیت
  • سطح ارشدیت
  • عنوان شغلی
  • برند و شرکت بیمه

میزان حقوق کارمند بیمه بر اساس شهر (پایتخت، شهرهای بزرگ یا شهرهای کوچک)، سطح ارشدیت و تعداد سال سابقه کار، عنوان شغلی (کارشناس فروش بیمه، کارشناس سرمایه‌گذاری، کارشناس صدور بیمه و…) و برند بیمه (پاسارگاد، ایران، آسیا و …) می‌تواند متفاوت باشد. برهمین اساس، میانگین حقوق دریافتی یک کارشناس فروش بیمه در بیمه سامان شهر تهران در سال 1401، 8 تا 10 میلیون تومان بوده است.

شرکت‌های برتر و پردرآمد بیمه در سال 1401 چه شرکت‌هایی بودند؟

در ادامه 5 مورد از شرکت‌های برتر در استخدام بیمه که میزان حقوق پرداختی بالاتر و متناسب‌تری نسبت به هزینه های زندگی در سال گذشته داشته‌اند را به شما معرفی می‌کنیم.

بیمه سرمد

یکی از شرکت‌های خصوصی و برتر در استخدام بیمه، شرکت بیمه سرمد است که در مقایسه با اغلب شرکت‌های بیمه موفق در ایران، سابقه فعالیت کمتری دارد. این شرکت که از سال 1390 تاسیس شد، در حال حاضر 1000 دفتر نمایندگی داشته و به ارائه انواع بیمه‌نامه‌ها مثل بیمه‌های خودرو، بیمه عمر، بیمه درمان، بیمه باربری و… می‌پردازد. میانگین حقوق پرداختی این شرکت به کارمندان خود 20 میلیون تومان است.

بیمه پاسارگاد

یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های بیمه خصوصی در ایران، شرکت بیمه پاسارگاد است که فعالیت خود را از سال 1395 آغاز کرده است. این شرکت در حال حاضر بیش از 2 هزار دفتر نمایندگی در سراسر کشور دارد. میانگین حقوق پرداختی این شرکت به کارمندان خود 18 میلیون و 800 هزار تومان است.

بیمه سامان

بیمه سامان از دیگر شرکت‌های مطرح در استخدام بیمه سراسر کشور است که خدمات اصلی آن شامل ارائه بیمه مسافرتی، بیمه عمر، بیمه درمان انفرادی و بیمه تجهیزات الکترونیکی می‌شود. میانگین حقوق پرداختی این شرکت به کارمندان خود 18 میلیون و 600 هزار تومان است.

بیمه کارآفرین

یکی دیگر از شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی موفق در ایران، بیمه کارآفرین است. این شرکت فعالیت خود را از سال 1382 آغاز کرده است و در حال حاضر 1996 نمایندگی فعال در سراسر ایران دارد. میانگین حقوق پرداختی این شرکت به کارمندان خود 15 میلیون و 200 هزار تومان است.

بیمه دانا

از دیگر شرکت‌های برتر در استخدام بیمه سال 1401، می‌توان به شرکت بیمه دانا اشاره کرد. این شرکت یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های بیمه‌ای ایران است که فعالیت خود را از سال 1353 آغاز کرده است. بیمه دانا یک شرکت خصوصی است که در حال حاضر بیش از 2 هزار نمایندگی در سراسر کشور دارد. میانگین حقوق پرداختی این شرکت به کارمندان خود 14 میلیون و 900 هزار تومان است.

جمع‌بندی

صنعت بیمه یکی از مهم‌ترین و درآمدزاترین صنایع در جهان است. هرچند این صنعت در ایران در مقایسه با بازار جهانی عمق و وسعت چندانی ندارد، حجم گردش مالی بالای آن باعث شده تا میانگین پرداختی شرکت‌های بیمه‌ای کمی بالاتر از متوسط حقوق دیگر صنایع باشد. در این مقاله به بررسی میزان حقوق استخدام بیمه در سال 1401 پرداخته و برترین شرکت‌ها از نظر میزان پرداختی در این سال را به شما معرفی کردیم.

تازه‌های کسب و کار

از چانه‌زنی تا مطالبه‌گری

این روزها که آقای مسعود پزشکیان و شورای راهبردی ایشان به سرپرستی جواد ظریف در تکاپوی انتخاب وزرا هستند، سهم‌خواهی و لابی‌گری به شکل‌های مختلف