Picture of همایون ذرقانی

همایون ذرقانی

روزنامه‌نگاری تحقیقی را از سال ۱۳۷۴ آغاز کرد. او هم‌اکنون سردبیر ماهنامه صنعت حمل و نقل و مدیرمسئول ماهنامه سفر و مجله بین‌المللی explore Iran است.

خلق رویای مشترک با ذینفعان

عمران بائوج

هم‌بنیانگذار و رئیس هیات مدیره شرکت پترو نیروصبا

 

پترو نیرو صبا، شرکتی دانایی‌محور است که اساس تفکر و ارزشمندی را به توسعه‌ متوازن و خردمندانه می‌دهد. چراکه این اعتقاد راسخ در بدنه حکمرانه شرکت وجود دارد که در قرن حاضر تنها بنگاه‌هایی می‌توانند موفق و‌ ماندگار باشند که دانش‌محوری و کاربردی کردن نظریه‌های دانش‌محور را در دستور اصلی کار خود قرار دهند و در عین‌حال با بهره‌‌گیری از تجربیات گذشته و اصلاح مستمر، به حیات خود ادامه دهند. پترو نیرو صبا، با این رویکرد، شرکتی پویا و کارامد در عرصه اجرای طرح‌های ملی و زیرساختی با تمرکز بر حوزه انرژی از جمله نفت، گاز و پتروشیمی است.

در رزومه کاری این شرکت که عمری شانزده ساله دارد، اجرای 25 طرح ملی در حوزه انرژی و نیرو به چشم می‌خورد که در نوع خود، ارزنده و افتخار‌آفرین است. در این سال‌ها همه مساعی خود را برای تکمیل سبد فعالیت‌ها و اجرای صفر تا صد طرح‌ها و پروژه‌ها به‌کار گرفتیم و اکنون در رویکرد تازه، قصد داریم در کنار پیمانکاری مگاپروژه‌ها، به‌صورت کارفرمایی هم ‌در صنعت فعالیت کنیم. در چارچوب برنامه‌های توسعه‌ای خود با ایجاد مدل تامین مالی پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، برای نخستین‌بار در کشور، در صدد تحقق مدل قراردادهای EPCF در بخش خصوصی هستیم . ما معتقدیم تحریم‌ها اگرچه لطمات مالی به اقتصاد ما وارد کرده، ولی با ایده تبدیل تهدید به فرصت، می توان در اجرای طرح بزرگ، با بومی‌سازی و اتکا به توان داخلی، تنگناهای گلوگاهی را شناسایی کرده و با داخلی‌سازی، نیازمان را تامین کنیم ‌و اجازه ندهیم چرخ‌های توسعه کشور لنگ بماند. لازم است تا قوانین بانکی و صندوق‌های مالی نیز به سمت تشویق توانایی‌های تولیدی و صادراتی هم‌راستا باشد. بخش بانکی یا مالی در کشورهایی نظیر کره‌جنوبی، ژاپن و ‌چین به‌عنوان پشتیبان در کنار شرکت‌ها و مدیران با انگیزه بخش خصوصی قرار می‌گیرد و تمام ‌قد از آنها حمایت می‌کند. در حالی‌که ما در ایران کمتر شاهد چنین رویکردی هستیم. ما همچنین به نوآوری به‌مثابه اکسیژن نگاه می‌کنیم و در تلاشیم نوآوری را در همه سطوح شرکت نهادینه کنیم. از این رو در اقدامی ارزش‌آفرین، با ایجاد مرکز نوآوری برای تبدیل شدن به شرکتی دانش‌بنیان واقعی تلاش می‌کنیم. شناسایی نیازهای اساسی و توجه به آن‌ها، رفتاری آینده‌نگرانه است که با ایجاد این مرکز و همکاری با نخبگان به‌طور منسجم و کلان دنبال خواهد شد. لازم به ذکر است که شرکت پترو نیرو صبا علاوه بر کسب افتخار شرکت دانش بنیان نوآور، به عنوان شرکت فناور پارکی به عضویت پارک نوآوری و فناوری نفت نیز درآمده است. توسعه و پیاده سازی دانش روز و پیشبرد کارها با رعایت کلیه استانداردها و ابزارهای به روز از جمله هوش مصنوعی و بیگ دیتا از جمله راهبردهای اصلی و بنیادین در شرکت پترو نیرو صبا برای تبدیل شدن به یک شرکت تکنولوژی بین المللی است. در پیش بینی روندهای آینده، بخش خصوصی بزرگ و توانمند با رهبران و مدیران جسور خود در جهان نقش آفرینی بسیار مهمی خواهند داشت و این موضوع باید مورد توجه نظام حکمرانی قرار گیرد. برای تحول و رونق اقتصاد، به رهبران پیشرو برای ایجاد یک راه سوم در حوزه کسب و کار نیاز داریم که تفاوت و تمایز می‌آفرینند و در نهایت خلق ارزش می‌کنند این شرکت در نظر دارد، ملاحظات زیست محیطی را در تمامی تصمیمات خود وارد کند و به موضوع اصلاح فرایندها، استفاده کاراتر از منابع، استفاده از منابع تجدید‌پذیر، کاهش مصرف سوخت فسیلی و کاهش تولید گاز گلخانه‌ای، بازیافت مواد و ضایعات و کاهش آلاینده‌های طبیعت برای پایداری حداکثری محیط زیست توجه دارد. ما همچنین با هدف تبادل‌ نظر و هم‌فکری با سایر فعالان زیست‌بوم انرژی به ‌صورت برنامه‌ریزی شده و هدف‌مند در رویدادهای تخصصی شرکت می کنیم تا با ره‌آوردی پربار، به توسعه شرکت و حضور در فعالیت در طرح‌های ملی و بین‌المللی بپردازیم. پترو نیرو صبا با اضافه شدن شرکت‌های زیرمجموعه و حضور سهامدارانه در ساختار آن‌ها، در وضعیت مستحکم تری قرار دارد و در آینده نیز همکاران و مدیران و اهالی حوزه انرژی، پترونیرو صبا را در قامت تازه‌ای خواهند دید که بیانگر توسعه کمی و کیفی آن است؛ رشدی هوشمندانه ورای محدودیت‌ها.

تازه‌های کسب و کار