سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی در تولیدات قطعات و تجهیزات داخلی

وزیر راه و شهرسازی در خصوص تامین قطعات و تجهیزات داخلی دریایی گفت: ‌در حوزه قطعات و تجهیزات داخلی سازمان بنادر و دریانوردی در دو سال اخیر تلاش شده تا تولیدات داخلی توسعه یابد و از تجهیزات داخلی استفاده شود به همین سبب به موازات آن کسب و کار دریایی نیز افزایش می‌یابد.

توجه ویژه ای به توسعه پسکرانه ها

به گزارش خبرنگار ماهنامه صنعت حمل و نقل، محمد اسلامی در مراسم روز حمل و نقل در خصوص فعالیت های دریایی گفت: توجه به بنادر کشور و ایجاد بار داخلی و بین المللی از موضوعات مهم بنادر است، در سال های اخیر توجه ویژه ای به توسعه پسکرانه ها شده و در جاهایی موفق بوده ایم که سیستم مدیریت با انگیزه داشته ایم، به همین جهت بنادر درحال توسعه هستند.

رشد و شکوفایی اقتصاد دریا محور

اسلامی ادامه داد: باید کمک‌های لازم انجام شود تا سرمایه گذاران در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد دریا محور حرکت کنند و از فرصت های بندری استفاده کنند، بیشتر بنادر در مناطق ویژه و تعدادی در آستانه آن هستند تا از فرصت‌های مناطق آزاد استفاده کنند. منطقه ویژه اقتصادی بنادر به میزان کافی از سرمایه گذاران حمایت خواهد کرد.

باید وابستگی به نفت را کاهش دهیم

وی ادامه داد: ما باید وابستگی به نفت را کاهش دهیم که این امر از اهداف استراتژیک کشور است. با توجه به تحریم های ظالمانه و سنگین در بخش دریایی و بندری باید با سرمایه گذاری بیشتر در پسکرانه ها و اراضی بنادر این تحریم‌ها را بشکنیم تا سرمایه گذاران بتوانند از محل سرمایه گذاری داخلی، سهم خود را از بازارهای جهانی کسب کنند. تعاملات بین المللی در سال جاری تویعه قابل توجهی داشته و گام های مهمی در کمیسیون های مشترکی اقتصاد ایران با کشورهای دیگر برداشته شده و سندهای مهمی تبادل شده است.

عضویت ایران در اتحادیه راه آهن های کشورهای مشترک المنافع

راستاد در خصوص حوزه ریلی گفت: از اتفاقات مهم ترانزیتی بین المللی در حوزه ریلی، عضویت ایران در اتحادیه راه آهن های کشورهای مشترک المنافع و امضای تعرفه های یکسان میان کشورهایی که چین را به اروپا و روسیه متصل می کند است که تسهیل کننده ترانزیت ریلی میان ایران و کشورهای منطقه می باشد.

گسترش بازار هدف، افزایش فعالیت و تجارت غیر نفتی

اسلامی گفت: آن گونه که شایسته فعالیت های بندری و دریا بود طبق گفته امام توجه لازم و کافی را به این امر نداشتیم  و متاسفانه از ۴ هزار شغل حوزه دریایی و بندری غفلت کردیم. فرصت های کسب و کار بسیاری در دریا وجود دارد که از آنها بی بهره هستیم باید اقتصاد دریا محور به معنای واقعی کلمه محقق شود. از اهم فعالیت هایی که باید در دستور کار قرار گیرد می توان به گسترش بازار هدف، افزایش فعالیت و تجارت غیر نفتی و عدم اتکاء به درآمد نفتی و رفع موانعی که ایجاد شده، اشاره کرد.

طرح ویژه توسعه سواحل مکران

وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه سواحل مکران گفت: بندر جاسک زیر نظر مجلس را به عنوان منطقه آزاد تصویب شد و باید سرمایه گذاران با ایجاد کارخانه های بزرگ موجبات توسعه بنادر را ایجاد کنند و سازمان بنادر باید پشتیبان آن‌ها باشد. امروز بندر جاسک به عنوان منطقه آزاد و داشتن پایانه نفتی از مهمترین مراکز بندری است. طرح ویژه توسعه سواحل مکران در حال انجام است، مقرر است شهر پالایشگاهی و شهر صنعتی در منطقه آزاد جاسک احداث شود. در طرح توسعه سواحل مکران دو شهر جدید تیس و مکران در توسعه کسب و کار در مناطق ساحلی جنوبی در حال توسعه است.در دستور کار است تا در بخش توسعه بنادر دستیابی به ظرفیتی که سهم حمل و نقل داخلی و ترانزیت را در خود جای دهد. امروز به ظرفیت ۲۴۰ میلیون تن بار در سال رسیده‌ایم.

 

مطالب رپورتاژ