کاهش تلفات جاده ­ای اولویت مرکز مانیتورینگ

صتعت حمل و نقل آنلاین: مرکز مانیتورینگ  نظارت بر سامانه­های هوشمند ثبت تخلفات رانندگی در جاده های کشور با حضور مهندس کشاورزیان رییس سازمان راهداری و جاده­ای کشور، سردار مهری فرمانده نیروی انتظامی کل کشور، سردار حمیدی فرمانده پلیس راه کشور، دکتر عطایی مدیرعامل شرکت ارتباطات رهکام ایرانیان و جمعی از مسوولان و دست اندرکاران حمل و نقل جاده­ای کشور مهرماه سال جاری افتتاح و به بهره­برداری رسید. همچنین در این مراسم تعداد 35 قرارگاه پلیس راه کشور با اتصال به مرکز مانیتورینگ ثبت تخلفات جاده­ای از این پس می­توانند به صورت مستقل نسبت به تایید تخلفات جاده­ای در محدوده استان­های خود اقدام کنند. گفتنی است پیش از این تایید تخلفات جاده­ای فقط از طریق مرکز راهنمایی و رانندگی شهرک آزمایش در تهران امکان­پذیر بود.

***********

دکتر امیر مسعود عطایی مدیر عامل شرکت ارتباطات رهکام ایرانیان از نصب حدود دو هزار دستگاه دوربین نظارتی و ثبت تخلفات رانندگی در بیش از 34 هزار کیلومتر از جاده­های مواصلاتی کشور خبر داد و افزود: داده­های این دوربین­ها در مرحله اول ثبت سرعت است اما این ظرفیت وجود دارد که در مراحل بعدی سایر تخلفات نیز ثبت شود. با گذشت حدود یک و نیم سال از اجرای این پروژه نزدیک به1200 دستگاه سامانه­ ثبت تخلف در راه­های شریانی کشور نصب شده که از این تعداد سامانه تعدادی در مرحله بهره­برداری قرار دارد و تعدادی هم در حال تحویل به سازمان راهداری و جاده­ای است. کارفرمای اصلی این پروژه سازمان راهداری و جاده­ای کشور و بهره­بردار نیز پلیس ناجا است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات رهکام ایرانیان با بیان اینکه تعداد سامانه­های هوشمند ثبت تخلفات جاده­ای کشور تا سال 94 فقط 400 دستگاه بوده است خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کمیت و کیفیت این سامانه پاسخگوی نیاز جاده­های کشور نبود مقرر شد تعداد این سامانه­ها به دو هزار دستگاه افزایش یابد. گفتنی است طی سال اول اجرای این پروژه بالغ بر چهار میلیون تخلف توسط این سامانه­ها ثبت شده که پیش­بینی می­شود در سال جاری نیز حدود شش میلیون تخلف رانندگی به ثبت برسد. نکته مهم در این سامانه­ها نوآوری آن است که علاوه بر ثبت سرعت لحظه­ای، توانایی ثبت سرعت میانگین نیز در این سامانه­ها وجود دارد. همچنین با توجه به وجود تعداد 35 قرارگاه پلیس در سرتاسر کشور این امکان وجود دارد که همگی این قرارگاه­ها نسبت به ثبت و تایید تخلفات اقدام کنند در حالی که در گذشته تایید تخلفات در کل کشور فقط توسط شهرک آزمایش صورت می­گرفت. بنابراین با اجرای این پروژه پلیس می­تواند در حوزه فعالیت خودش در ثبت و تایید تخلفات رانندگی مستقل باشد.

دکتر عطایی شرکت ارتباطات رهکام ایرانیان را متعلق به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام عنوان کرد و گفت: نگاه شرکت ارتباطات رهکام ایرانیان نگاهی ملی است و غیرانتفاعی عمل می­کند و هدف اصلی در این پروژه نیز بر این اساس است که تا حد امکان نسبت به کاهش تلفات جاده­ای در کشور اقدام موثر صورت پذیرد. انگیزه شرکت ارتباطات رهکام ایرانیان در این پروژه این بود که به عنوان یک پیمانکار عمده بتواند چتری برای حداقل 17 شرکت دانش بنیان باشد. قابل توجه است که اگر این سامانه­ها از خارج کشور خریداری می­شد حداقل باید حدود80 تا یکصد میلیون دلار بیشتر از نمونه ایرانی آن پرداخت می کردیم. البته دقت پلاک­خوانی و سرعت­سنجی این سامانه­ها نه تنها کمتر از مشابه خارجی آن نیست بلکه در برخی موارد بالاتر هم قرار دارد. از سوی دیگر با اجرای این پروژه علاوه بر شرکت­های دانش بنیانی که در آن حضور دارند، تعداد25 شرکت عمرانی با اشتغالزایی حداقل دو هزار نفر در آن دخیل هستند. بنابراین حضور شرکت ارتباطات رهکام ایرانیان بر اساس مسوولیت اجتماعی موجود در این پروژه بوده که کاهش تلفات جاده­ای هدف اصلی آن است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات رهکام ایرانیان در مراسم افتتاح سامانه تایید تخلفات جاده­ای در 35 قرارگاه پلیس راه کشور و افتتاح مانیتورینگ این سامانه­ها نظارت بر این سامانه را 24 ساعته عنوان کرد و افزود: در این مرکز اگر هر سامانه­ای در کشور دچار نقض و خرابی شود می­توانیم در کمترین زمان نسبت به احیای آن اقدام کنیم. سرمایه­گذاری این پروژه مبلغ 535 میلیارد تومان برای نصب دو هزار دستگاه سامانه هوشمند ثبت تخلفات رانندگی طی هشت سال برآورد شده که اجرای این پروژه به روش EPC انجام خواهد شد. البته در مقاطعی که دولت توان پرداخت منابع آن را نداشته باشد، ستاد فرمان حضرت امام نسبت به تامین هزینه این پروژه اقدام خواهد کرد. در حال حاضر فواصل نصب سامانه­های هوشمند ثبت تخلفات در کشور حدود سی کیلومتر است اما باید حداقل به نصب شش هزار دستگاه و فاصله 10 کیلومتر برسیم تا به استاندارد جهانی نزدیک شویم. در آینده نزدیک مقرر شده است که سامانه­های برون شهری با سامانه­های شهری به صورت یک پارچه باشد که در این راستا مذاکراتی را با وزارت کشور انجام داده­ایم و قرار است استان­های مازندران، گیلان، خراسان شمالی و البرز در مرحله اول جزو پرو‌ژه یک­پارچه­سازی سامانه­ها قرار گیرند.

مطالب رپورتاژ