چشم‌انداز توسعه حمل‌و نقل در ۱۴۰۰

صنعت حمل و نقل آنلاین: محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به مناسبت انتشار ویژه‌نامه چهلمین سالگرد ماهنامه صنعت حمل و نقل گفت‌وگوی اختصاصی با مدیران و هیات تحریریه نشریه داشت که ضمن آن به پرسش‌های نشریه پیرامون بدیهی‌ترین چالش‌های پیش روی حوزه راه و شهرسازی پاسخ گفت.

سرمایه‌گذاری و توسعه ناوگان، وضعیت پروژه‌های نیمه تمام از جمله آزادراه تهران – شمال، پروژه‌های عمرانی و توسعه زیرساختی و سیاست‌گذاری‌ها، بحث تجمیع شرکت‌های هواپیمایی ورشکسته ایرانی و ابعاد تفاهم‌نامه ۲۵ ساله ایران و چین از موضوعات مورد بحث بود.

محمد اسلامی تاکید کرد: ظرفیت کنونی بنادر حدود 280 میلیون تن است و فعالان حمل و نقل هرچه بیشتر به فعالیت‌های لجستیکی اهتمام دارند و کشور به سمت ارائه کننده خدمات فناورانه و لجستیکی در حوزه بندری سوق پیدا کرده است به طوری که در دو سال گذشته، بیش از 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای بنادر جذب شده است.

وزیر راه وشهرسازی همچنین به حدنصاب تازه‌ای در ریل‌گذاری در سال ۹۹ اشاره کرد. با اتصال شبکه ریلی به چشمه‌های بار می‌تواند ظرفیت‌های کسب‌وکارها در حوزه‌های صنعتی و تجاری را توسعه دهد.

اسلامی یادآور شد کرد: احیای قطب ترانزیتی برای فرودگاه امام خمینی مجدد در دستور کار قرار گرفته است. ظرفیت فرودگاه‌های کشور به حدود هفتاد و پنج میلیون مسافر در سال رسیده و با طرح گسترش ظرفیت فرودگاه امام خمینی(ره) اولین ترمینال بین‌المللی ترانزیت کشور احداث خواهد شد تا برای پروازهای ترانزیتی آماده باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به سیاست‌های توسعه مسکن نیز اشاره کرد: در سال جاری با توجه به سیاست‌های مالیاتی موجب شده تا تقاضا برای عرضه مسکن در بنگاه‌های املاک زیاد شود که این عاملی در مهار قیمت‌ها در آینده خواهد بود.

متن کامل این گفتگو را در شماره خرداد ماهنامه صنعت حمل‌ونقل بخوانید.

مطالب رپورتاژ