افزایش بیش از چهار برابری مصرف برخی از مواد معدنی تا سال 2040

صنعت حمل و نقل آنلاین: مصرف برخی از مواد معدنی که نقش اساسی در تبدیل انرژی‌های حاصل از مواد نفتی به انرژی پاک دارند تا سال 2040 به بیش از 4 برابر افزایش خواهد یافت.

مصرف نیکل و کبالت و لیتیوم تا 2040 به سی برابر افزایش می‌یابد

این سه فلز نقش اساسی در ساخت باتری‌های قابل شارژ و اتومبیل‌های برقی دارند

سه فلز نیکل،کبالت، لیتوم نقش کلیدی در ایجاد و تأمین انرژی پاک دارند

اگر تا سال 2040 اهداف رسیدن به انرژی پاک صفر درصد حاصل شود تقاضای بازار جهانی از برخی از مواد معدنی چون لیتوم و نیکل تا 40 برابر افزایش میابد و از سوی دیگر مصرف کبالت به بیست برابر افزایش میابد.

دکتر سید جلال ابراهیمی عضو خانه معدن ایران گفت: آژانس بین‌المللی انرژی IEA که یک سازمان مستقل بین دولت‌ها است که در چهارچوب سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه OECD در 1973 به دنبال بحران نفتی تشکیل شده اعلام کرد که مصرف بعضی از مواد معدنی مثل لیتوم که یکی از اجزاء مهم درباتری‌های قابل شارژ است و همچنین در تلفن‌های همراه و رایانه‌های دستی و خودروهای برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تا سال 2040 مصرف آن به چهل برابر خواهد رسید. این ماده معدنی که سبک و قابل انعطاف و محکم و مقاوم است دارای نیروی کششی زیادی است و به دلیل وزن کم آن گزینه بسیار مناسبی برای باطری‌های کم وزن و پر انرژی است از سوی دیگر این فلز سبک در ساختن بلبرینگ چرخ‌های قطار و حتی داروسازی استفاده می‌شود.

دکتر ابراهیمی رئیس کمیته معدن ایران و ترکیه و خانه معدن اضافه کرد که مصرف نیکل نیز تا سال 2040 به بیست برابر افزایش خواهد یافت چون این فلز علاوه بر مصارف ساخت ابزار آلات شیمیایی در باتری‌های قابل شارژ بالاخص در حوزه ساخت اتومبیل‌های برقی افزایش مصرف خواهد داشت.

این فلز در صنایع فضائی، لوله کشی شیمیائی، فولاد ضد زنگ، سوپر آلیاژها کاربرد دارد. هم اکنون 3 درصد از نیکل استحصالی جهان در صنایع باتری سازی مصرف می‌شود.

IEA همچنین اعلام کرد که مصرف کبالت نیز که در تولید آلیاژها کاربرد و کارایی بالایی دارد فقط در سال 2016 مصرف آن 116000تن بوده است.

این فلز مقاوم به سایش و حرارت و خوردگی و علاوه بر آن کاربردهای الکتریکی مانند ضبط مغناطیسی کبالت دار و باتری دارد.

این فلز برای ساخت باتری‌های قابل شارژ که می‌تواند در اهداف رسیدن به انرژی پاک و اتومبیل‌های برقی قابل شارژ نقش اساسی را بازی کند و لذا مصرف آن طبق پیش بینی IEA که ماموریت امنیت انرژی و حفاظت از محیط زیست و کاهش تغییرات آب و هوایی متمرکز دارد و سیاست‌های انرژی عقلانی و همکاری‌های فناوری چند ملیتی و انرژی‌های تجدید پذیر را بعهده دارد به سی برابر مصرف در سال 2040 خواهد رسید.

بدین ترتیب سه فلز کبالت، لیتوم، نیکل در سال‌های پیش رو نقش کلیدی در ایجاد انرژی پاک را خواهد داشت.

مطالب رپورتاژ